Hello, 2 weken geleden heb ik verbroken met de vader van mijn bijna 4 jarige dochter. Ik wil graag een omgangsregeling treffen, wat hij ook wil maar hoe regel je zoiets? We zijn niet getrouwd geweest, ook geen samenlevingscontract gehad. Hij heeft haar wel erkend. Zijn er voorbeelden online, ik kan namelijk geen goede vinden, maar wil het wel zwart op wit hebben, voor ons allemaal. Groetjes Ik lees op in een ander topic wat over een ouderschapsplan, is dat hetzelfde? En heb je daar een derde handtekening voor nodig?
Oudersschapsplan komt onder andere de gangaregeling voor. Maar ook wie wat mag beslissen. En welke beslissing wel n niet in overleg moeten. Volgens mij hoeft er geen 3e handtekening op, maar weet het niet zeker. Ik doe het wel via de advocaat. Deze kan optreden als mediator. Het is wel belangrijk dat je allebei hetzelfde idee er Bij hebt. Weet niet of er bi jou in de buurt een advocaat is met een gratis inloopspreekuur(hier wel) dan zou je daar meer informatie kunnen vragen. Evt zou je samen kunnen gaan hebben wij toen ook gedaan. Dan hebben jullie Beide een idee van hoe en wat Sterkte
Mijn ex en ik hadden een mediator en daarmee hebben we alles vastgelegd, waaronder omgang. Dit moet sowieso door de rechter ondertekend worden. Je kunt het er al samen over hebben wat praktisch is voor jullie en goed voor jullie kind. Maar echt alles officieel laten doen want hoe goed het contact nu ook kan zijn, er kan altijd een moment komen dat er onenigheid over onstaat. Als je het op papier hebt, is het gewoon geregeld. Succes!
Ja dat klopt wat je zegt, maar wij hebben juist alles onderling geregeld omdat het contact goed was en gedacht; als het misloopt dan komen we alsnog bij een rechter, ook als het wel officieel is vastgelegd en de ander komt het niet na en dan bespaar je je een keer de kosten... Overigens loopt het hier al 4 jaar goed zonder gedoe. Mocht het in de toekomst anders zijn kunnen we altijd nog de juridische weg bewandelen. Maar dat is net welke insteek je neemt denk ik...
mijn ex en ik hebben alles onderling geregeld zonder verder kosten te maken het gaat altijd goed we hebben samen een brief opgesteld met de regels en met handtekening het is niet gerechts geldig maar ben blij we het zo hebben kunnen oplossen en hebben geregeld
je kunt op internet een voorbeeld ouderschapsplan downloaden, en er evt samen naar kijken. het juridisch loket kan hier ook bij helpen en je wanneer nodig verwijzen naar een advocaat of mediator. Het ouderschapsplan wat wij hadden is niet naar de rechter gezonden, alleen ondertekent door beide advocaten en ons. Maar is nadat er problemen ontstonden wel deels overgenomen door de rechter. In het ouderschapsplan staat oa de omgangsregeling, maar bijvoorbeeld ook evt. alimentatie, verzekeringen, dokter/tandarts/ziekenhuis etc. maar ook hoe de financien van jullie kind geregeld worden. Is er een spaar rekening, wie beheert die welke kosten worden er door wie gemaakt en waarvan. hoe zit het met oudergesprekken op school/opvang, samen of afzonderlijk of alleen. Als je getrouwd ben is het verplicht om een ouderschapsplan in te leveren, als je niet getrouwd ben niet. Vond het zelf wel een aanrader, zeker als je nu goed door een deur kunt. Als je bijvoorbeeld een punt hebt waar je niet over uit komt met zijn 2-en kun je een mediator in de arm nemen. Ouderschapsplan betekent ook dat je de afspraken op papier hebt staan, mocht er in de toekomst onenigheid krijgen kun je terug verwijzen naar het ouderschapsplan, ook als het niet naar de rechter is gezonden maar wel door beide ondertekent.