Op jezelf wonen

Discussie in 'De lounge' gestart door Desjavu, 8 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Desjavu

Desjavu Actief lid

29 dec 2015
    306
    0
    0
    Ik heb al het een en ander gezocht via internet, maar mijn antwoord blijft onduidelijk.

Ik zou graag de mogelijke kosten willen weten van het hele op jezelf gaan gebeuren.
    Wij hebben twee inkomens en zijn flink aan het sparen en in de tussentijd aan het kijken of we een woning kunnen vinden voor ons samen.

We hebben al wat uitzet spulletjes maar willen natuurlijk sparen voor meer. Wat zouden de totale kosten zijn? Naar jullie schatting? :)

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Schatten ben ik slecht in maar ik kan je wel als tip geven een ruim budget te nemen, het is altijd meer dan je had verwacht!

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.653
    5.695
    113
    Tja je kan voor heel weinig je meubelen bij elkaar sprokkelen. Ligt er aan wat je er voor over hebt.. Je kan bij de Ikea al een bank voor 100 euro halen.. Of bij de goed zooi voor 30 euro. Wat zijn jullie wensen? Gaan jullie akkoord met 2de hands of moet alles nieuw zijn?

4. citroen

citroen Fanatiek lid

23 jan 2012
    2.993
    0
    36
    droomland
    Uitzet kun je zo duur maken als je zelf wilt, je kunt ook mooie tweedehands meubels enzo kopen.

Verder moet je alle vaste lasten op een rijtje zetten.
    denk hierbij aan:

Hypotheek of huur
    Zorgverzekering
    Gas en elektriciteit
    Water
    Verzekeringen
    Telefoons
    Internet
    Tv
    Eventueel kosten van een auto

En dan nog berekenen hoeveel jullie kwijt zijn aan boodschappen.

5. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Huurwoning of kopen? Randstad of dorp?

De huur/hypotheek kosten kunnen natuurlijk enorm variëren tussen de €500/€1000 euro. Ik weet niet zeker of jullie met 2inkomens dan nog wel recht hebben op huurtoeslag.

Gas/elektra: ook variërend tussen €80/180 (afhankelijk van verbruik, soort woning, energie verbruik level etc.) In ons nieuwbouw appartement betaalde we €90. Nu in onze huidige tussenwoning van de jaren 90 betalen we €150
    Water: 30
    Verzekeringen: inboedel, wa, zorgverzekering, glas verzekering, brand/opstal verzekering, overlijdensrisico, uitvaart evt. Auto verzekering? Wij betalen totaal 95 geloof ik.
    Tv/ telefoon

Jaarlijkse kosten rioolheffing, woz, afvalheffing, waterschap belasting. Etc. Kost bij ons een €1000 per jaar. Maar dat scheelt ook weer met een huurwoning.

6. Veera

Veera Niet meer actief

Voor de uitzet bedoel je? Is echt niets over te zeggen, ik had een hele mooie kast van de kringloop voor 35eu, wit geverfd en is nu echt een super tv-kast geworden :) maar je hebt ze ook voor 200 euro..
    Ik zou zeggen, een spaarrekening van zo'n 2000-3000 euro en beide een vast inkomen, dan gaat t zeker lukken!

7. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Oh oeps je bedoelt de uitzet?

8. Watermann

Watermann Niet meer actief

Ik woon al sinds mijn 20e, 2 jaar alleen, maar ik was rond de 2500 kwijt voor de uitzet. Nu natuurlijk rond 1000 euro meer voor de baby uitzet.

9. Miszy

Miszy Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.263
    8
    38
    Wij waren ongeveer €7000,- kwijt. Alles nieuw, wel veel Ikea meubels (voornamelijk de kasten), maar bijv duurdere bank/tv/koelkast/wasmachine etc. Mijn tip is vooral om dingen zoals de vloer niet te onderschatten (hier had ik zelf geen moment bij stil gestaan). En inderdaad zorgen dat je je budget ruim schat, dan heb je altijd ruimte om iets duurders/mooiers aan te schaffen als dat op je pad komt

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.157
    8.132
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Dat ik alleen ging wonen met Luc toen nog heb ik mijn hele woning ingericht voor 950 euro incl laminaat en verf.

11. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Poeh wil je niet weten wat wij kwijt waren. Hadden verl spaargeld en dure smaak..
    Ik zou meer kijken naar de vaste lasten ipv aanschaf uitzet. Maar ik schrik na 8 jaar nig steeds van veel rekeningen.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wil je alles nieuw of (ook) tweedehands?

13. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Pfff geen idee. Alleen de verf was al reteduur. En alle meubels.
    Denk rond de 10.000??

14. growingfamily

growingfamily Actief lid

21 sep 2015
    135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hadden een budget van 3/4.000, meubels hadden we 2ehands want ik ben gek op schilderen dus kon van grenen meubels mooi mijn eigen kleuren erop gooien.

Waar wij ons echt op hebben verkeken was al het klein spul wat al zo snel oploopt tot in de 100tjes.... Bestek, vloermatten, luxaflex, lampen.
    Hier hadden we ook nog 2 zandbakken als tuin met geen enkele schutting, dus dat heeft ons ook al over de €1000 gekost om dat netjes te kunnen maken!

15. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.815
    691
    113
    Vrouw
    Wat je onder andere nodig hebt:

- verf
    - laminaat
    - keuken benodigdheden
    - woonkamer meubels
    - eetkamer meubels (mocht je woon/eet kamer hebben dan 1 geheel)
    - gordijnen
    - tuin/balkon aankleding
    - badkamer meubels
    - slaapkamer meubels
    - wasmachine/droger/gasfornuis/oven etc

Kosten die je gaat maken:
    - huur/hypotheek
    - gas water licht
    - zorgverzekering
    - inboedel en wa verzekering
    - mobiel abonnement
    - Internet/tv/bellen abonnement
    - Gemeentelijke belasting/Water belasting etc

Ik zou ten allen tijden zorgen dat je tenminste 1 maand huur/hypotheek op de spaarrekening hebt mocht er ooit iets onverwacht komen heb je in elk geval de huur/hypotheek apart.

maak aan de hand van mijn bovenstaande lijst bijvoorbeeld een spreadsheet en neus een beetje op internet rond wat voor meubels je wilt (vaak kun je online al kijken hoe duur het is) en dan kun je goed zelf inschatten wat je kwijt zult zijn.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Handdoeken, bestek pannen, voorraadkast opbouwen, theedoeken, lakens ed is ook een beste post

17. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Flatje met één slaapkamer of eengezinswoning? Alles nieuw of tweedehands? Actionverf of VT-Wonenverf? Er is geen eenduidig antwoord. Ligt eraan wat de vorige bewoners laten liggen en of je dat mooi vind. Anders zou de basis, alleen vloer en muren al minimaal €1500 zijn. (Klein huisje) goedkoop Ikea vloer en gamma verf. Dan nog gordijnen of iets dergelijks. Licht, dus lampen in gangen, wc, badkamer, slaapkamers.
    Je witgoed, wasmachine, droger, koelkast, magnetron, oven, gasstel/fornuis. Meubels....
    Van niets naar een woning met de basis, denk ik minimaal 5000. En daar zit dan veel tweedehands tussen.
    Ter vergelijking onze bank alleen kost €3000 en dat is echt niet iets enorm bijzonders. Onze vloer heeft €1600 gekost, alleen benedenverdieping. Mijn gordijnen beneden €500. Shutters €300.

Nu zijn wij geen starters en met een goed salaris, maar spaar goed en kijk ook uit naar krijgertjes en opknappertjes.

Mijn eerste huisje was alleen mijn bed nieuw :) de rest gekregen en stukje bij beetje alles vervangen met nieuwe spullen.

18. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.154
    3.033
    113
    Nederland
    Tja het kan zo duur of goedkoop als je zelf wilt.

Ga je voor nieuw of 2e hands? Ga je verven of behangen? Ga je voor laminaat of misschien zeil? Ga je naar een dure winkel of ga je voor een kwantum etc.

1e keer op mezelf; (studentenhuis) kleine 400 euro. Meubels via kringloop, vloer lag er al, muren gesausd.

2e keer, samenwonen: rond de 3000 euro. Nieuwe banken gekocht en babykamer. Vloer lag er al, muren deels behangen en deels geverfd over oud behang heen. Meubels bij ikea gekocht.

3e keer, koophuis. Rond de 7000 euro. Nieuwe vloer, nieuwe meubels en bank, nieuwe gordijnen, alle kamers opnieuw behangen en geverfd.

Overige kosten:

Borg bij een huurhuis
    Vaak dubbele huur
    Bij koophuis notariskosten en deel eigen geld nu geloof ik

Verder je maandelijkse kostenpot

19. Desjavu

Desjavu Actief lid

29 dec 2015
    306
    0
    0
    Wij zullen straks samen een inkomen hebben van 2100 euro.
    We hebben al redelijk wat spaargeld maar goed, zoals ik hier lees kan het nooit goed genoeg zijn dus.

Het ging me idd om de uitzet, we hebben al het een en het ander maar goed, de grote spullen koop je toch pas als je er in kan.

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar wat heb je al wel?

En sommige dingen kun je natuurlijk al vooruit kopen. Ik heb van mijn eerste echte salaris een slaapkamer gekocht en deze neergezet in mijn kamer in ouderlijk huis.
    Mijn oude bed en kast had ik verhuisd naar de zolder van mijn ouders, toen we ons huis hadden gekocht had ik dus een slaapkamer en een logeerkamer al gemeubileerd.

Daarnaast kun je kijken naar actieweken bij mediamarkt voor witgoed, ze hebben vaak ex btw weken, dat scheelt veel in de aankoop van een wasmachine enz.
    Een tv kun je ook van tevoren kopen en in je kamer (of van je vriend) neerzetten.

Waar onwijs veel geld aan uitgaat zijn juist kleine dingen: gordijnen, complete keuken uitzet enz.

Deel Deze Pagina