Ik zit me iets af te vragen, de laatste tijd voor Tygo naar bed gaat, ligt hij met gemak een uur te zingen/spelen voor hij gaat slapen. Hij gaat tussen half 8 en 8 uur naar bed. En toen ik gister om kwart voor 9 (zwaar weekend gehad) naar bed ging hoorde ik hem nog. Ook 's middags doet hij er vaak een half uur over om in slaap te vallen. Ik vind het niet erg, want hij vermaakt zich prima en huilt/roept ons niet dus ik ga er ook niet heen. Het gekke is dat hij er ook om vraagt naar bed te gaan. Nu zei iemand tegen me dat ik misschien zijn middag slaap eraf kan gaan halen, of hem niet te lang moet laten slapen s'middags (hij slaapt nu tussen de 2 en 3 uurtjes) Maar hij is nog geen 2. Is dat niet een beetje vroeg het middagslaapje te gaan schrappen? Hij slaapt tenslotte uiteindelijk wel. Kan iemand mij hier even over informeren? Doen jullie kindjes dit ook? Hoe oud waren ze toen ze niet meer sliepen 's middags? Groetjes
Ik zou je kindje gewoon nog laten slapen 's middags. Zeker als hij nog slaapt ook. Onze zoon is nu 3,5 jaar. Sinds hij 3 geworden is slaapt hij soms wel/ soms niet tussen de middag. Tegenwoordig laat ik het ook aan hem. Als hij wil mag het maar het hoeft niet meer. Hij gaat nu nog 2 a 3 keer in de week tussen de middag naar bed, maar ja hij is dan nu ook 3,5. Als je zoon 's avonds zingt/speelt in bed voor het slapen gaan, maar huilt of roept verder niet, en ook niet steeds uit zijn bed klimt, zou ik er totaal geen probleem van maken. Je merkt vanzelf wel als ze 's middags niet meer willen slapen, dat zeggen ze vaak zelf wel, of klimmen steeds uit bed ofzo. Dan weet je dat je het af kan bouwen. Maar het middagslaapje is ook erg goed voor hun hersenen/hersenontwikkeling. Dus doorgaan zou ik zeggen.
Onze zoon kletst, zingt of speelt ook voor dat hij gaat slapen. Het is voor hem een manier om zelf nog eens de dag door te nemen en rustig te worden voordat dat hij kan gaan slapen. Hij heeft nog geslapen s middags tot hij ruim 3 was. Ben er mee opgehouden toen hij niet meer wilde slapen 's middags.
Finn heeft ook periodes dat ie rustig een half uur aan het kletsen/zingen is 's middags voordat ie gaat slapen. Deze week is het toevallig maar een paar minuutjes dat je 'm nog hoort voordat ie in slaap valt, zolang hij nog gaat slapen en zelf wil gaan slapen en hij 's nachts goed doorslaapt en niet extreem vroeg wakker wordt laat ik het lekker zo. Ze vinden dat rustmomentje blijkbaar toch nog heel fijn. Finn laat ik wel maximaal anderhalf uur/uur en drie kwartier op z'n bed liggen, ongeacht hij 10 min of een half uur aan het kletsen is voordat ie gaat slapen.
Mijn meiden hebben dat beiden gedaan. Heerlijk om dat te horen door de babyfoon. De jongste is nu 2 jaar en 3 maanden en doet het soms. De oudste was 1,5 toen het begon en het duurde tot een jaar of 2 á 2,5. De middagslaapjes zijn er niet afgegaan hoor toen. De oudste sliep tot 3,5 jaar zo'n 3 uur 's middags. De jongste slaapt nu nog een uurtje á 1,5 en dat gaat er pas vanaf als ze dat aangeeft. Dat zingen is geen teken van geen slaap hebben, maar het is een verwerken van de dingen van overdag. Mijn oudsste kon ook uren kletsen en zingen en alle dingen die overdag gebeurd waren kwamen voorbij..... Lekker laten gaan hoor!
Onze zoon is ruim 2 maar doet dit ook al een tijdje, hij heeft het gepresteerd om tot half 11 's avonds door te blijven kletsen, toen zijn we maar eens heen gegaan om te zeggen dat hij nu toch echt moet gaan slapen.
mijn zoontje doet dat wanneer hij met de taal bezig is. zo een week kletsen zingen vr t slapen gaan en dan heeft hij weer enorme taal spronggemaakt. want hij slaapt daarna weer normaal maar overdag kletst hij veel meer en anders. ik denk dat t oefennen is? ik zou niet ophouden met middag slaapje, want dat heeft niks daarmee te maken volgens mij. mijn zoontje slaapt ook 2-3 uur lang in de middag, anders is hij echt kapot tegen de avond.
Nou jullie bevestigen wat ik al dacht! Mijn zoontje praat behoorlijk goed en kent een hoop liedje die ik dus allemaal voorbij hoor komen. Soms zet ik de babyfoon uit, omdat ik de tv niet meer hoor hahahah... Gek je zou denken dat als ze moe zijn ze juist meteen gaan slapen.
Zoontje van 3 die nog wel 's middags slaapt, maar 's avonds moeilijker in slaap valt. Ik heb het idee dat hij hier ook niet meer iedere middag hoeft te slapen, "rusten" noemt hij het dan.
Nou als hij niet huilt of roept, maar het prima naar zijn zin heeft in zijn bedje, lekker zo laten!! Heerlijk toch!
Mijn dochter doet er vaak genoeg 1,5 uur over. Voordat ze gaat slapen wordt hier niet meer druk gedaan en ik heb een vast bedritueel. Ze heeft haar middagslaap nog hard nodig. Soms heeft ze een vieze broek maar meestal vind ze het gewoon fijn en lekker rustig in bed. Als ze na 1,5 uur nog klaar wakker was mocht ze er even uit om te spelen. Dit helpt wel maar ze heeft het nu goed door daarom blijft ze soms wakker (terwijl ze moe was en heel graag in bed wilde!). Nu mag ze dus nog wel even spelen maar dan op haar kamer. Dit is voor ons de olossng tot nu toe. Ze kruipt nml zelf weer snel in bed.
zolang je kind er zelf geen probleem mee heeft zou ik de middagslaap gewoon houden. je kan hem eventueel wel inkorten als je echt denkt dat hij door al dat gezellig gedoe te weinig slaapt s'nachts. mijn oudste dochter kletste ook altijd nog een half uurtje in bed. ik ging dan altijd op de trap zitten, want zo wist ik precies wat er de hele dag gebeurd was op school. ze speelde dan namelijkd e juf na met haar knuffels.op het moment dat ze iemand hoorde stopte ze ermee. ik heb het zovaak proberen op te nemen wat nooit lukte. het was altijd zoow schattig. mijn jongste doet het een klein beetje nu. die roept losse dingen en opmerkingen die ik meestal wel ergens naar terug kan voeren. dus wellicht dat die ook zo gaat doen als hij op school zit straks. het is een manier om de dag te verwerken denk ik en om die reden kap ik het ook niet af ( maar hier duurt het hooguit een half uurtje) als ze echt nog uren wakker zijn, dan zijn ze denk ik niet moe genoeg en kan je overwegen om s'middags iets te veranderen. mijn zoon van 2 en half doet in principe geen middagdut meer sinds een maand of 6 omdat hij dan ook niet in slaap komt. alleen als hij erg moe is slaapt hij nog, maar dat houdt in dat hij s'avonds dan pas veel later naar bed kan, omdat hij anders niet moe genoeg is.
Soms heb ik het idee dat hij nog niet echt moe is, dan is hij nog zo lekker aan het spelen beneden, aan de andere kant vindt hij het echt geen probleem om in bed te liggen. Hij loopt zelf naar de deur als we het avondritueel hebben afgerond, omdat hij zo gewend is dan naar bed te gaan. Voordeel is wel dat hij nu (even afkloppen) later wakker is in de ochtend. Ook een uurtje. dus hij komt wel aan zijn uurtjes slaap denk ik. Ik kijk het maar even aan, misschien is het een fase, straks begint de winter weer en dan is het weer een stuk eerder donker.