Ik heb een neef die verwacht samen met zijn vriendin een baby ze zijn allebei 19 jaar en hebben geen woonruimte, en niet veel te besteden... Nu willen ze wel samen gaan wonen, maar hij kan niet alle lasten dragen met zijn salaris. Hij werkt 32 uur in de week en is aan het leren, om wat hoger op te komen. Nu willen ze een huis huren, maar onder de 21 krijgen ze geen huursubsidie wordt er gezegd door het CJG cenrum jeugd en gezien. Ze komen onder die 21 voor geen enkele subsidie in aanmerking. Dit kan ik me dus niet voorstellen. Iemand van 19 heeft minimumloon..geen vetpot dus Zijn vriendin heeft tot eind van het jaar een baan, daarna zit zij thuis. Maar ook zij krijgt dan niks, omdat ze nog geen 21 is. Maar een gezin van 3 kan toch zonder subsidie of uitkering niet rondkomen van 900 euro??? Bij welke instantie moet je zijn om dit uit te zoeken?? Ik ben al aan het googelen geweest, maar kom er niet uit.
Vanaf 18 jaar heb je recht op huursubsidie als de huur niet hoger ligt dan 366 euro. Maar als je een kindje hebt ook al ben je 19 dan word je gewoon berekend als een volwassenen van 23 jaar en mag de huur grens niet hoger liggen dan 650 euro. Wij hebben dat ook en zijn ook pas 21 en hebben al een jaar huursubsidie. Ook kunnen ze naar de gemeente gaan en dan word het loon aangevuld tot het minimum en krijgen ze overal kwijtschelding voor.
Ik had, helaas, ook een ww uitkering op mijn 20e. Plus heeft zij dan geen recht op een zw. schaps uitkering eind van het jaar? Zou eens aankloppen bij het jip.
Vanaf je 18 gewoon huursubsidie hoor Huursubsidie | Huursubsidie berekenen, aanvragen en meer! Ook zorgtoeslag, kindgebonden budget, kinderbijslag hebben ze recht op straks met de kleine Ook combinatiekorting als ze beide blijven werken en anders krijgen ze 1x per jaar (of maandelijks) aanrechtsubsidie als zij niet werkt
Heeft die vriendin geen recht op ww? Bij ons in de gemeente is het zo dat je loon word aangevuld tot het minimum, en als je een kindje krijgt word je als volwassen beschouwd en heb je op veel meer dingen recht dan eigenlijk is. Je moet weten waar je recht op hebt want als je dat niet doet zullen ze er zeker een kluitje uitslaan.
Huursubsidie hebben ze volgens mij wel recht op. Maar dat krijgen ze alleen als ze in n hele goedkope woning gaan, volgens mij tot 300 huur. Staat wel op de site van belastingdienst en zorgtoeslag hebben ze denk ik ook wel recht op maar dat kan je ook allemaal vinden op de site van belastingdienst.. Als ze willen dat het echt even goed uitgezocht word kunnen ze dit ook vragen aan humanitas om hun daar mee te helpen. Die weten heel veel over dit soort dingen en is gratis hulp.
Dat geld alleen als je geen kinderen hebt, als je kinderen hebt en je bent jonger dan 23 word je gewoon als 23 gezien. En mag de huur niet hoger zijn dan 650 euro.
bedankt voor alle tips. Het is de zoon van mijn zus. Ze heeft er aardig wat zorgen over en weet ook niet precies waar ze heen moet gaan voor info
Ik heb even een fictieve berekening gemaakt ( van de gegevens ongeveer die ik hier heb) van toeslagen huurtoeslag 202 per maand kindgebonden budget 84 per maand zorgtoeslag 171 per maand Totaal 457 per maand Ik heb dan een jaarinkomen genomen van 17.000 euro en huis van 450 euro huur Dan kunnen ze dus bovenop de 900 euro nog wel bijna 500 euro krijgen. En als hun huis 600 euro is: huurtoeslag 282 per maand kindgebonden budget 84 per maand zorgtoeslag 171 per maand Totaal 537 per maand
Ja die berekening had ik ook al gemaakt. Maar volgens de dame van CJG hoefde ze nergens op te rekenen. Stom zeg dat ze zulke info geven dan. Nu zijn ze een kamer aan het klaarmaken bij haar thuis, terwijl ze toch op hun eigen zouden kunnen wonen, wat ze overigens dus ook heel graag willen
Het is vaak zo dat als mensen niet weten dat ze ergens recht op hebben, dat instanties het zo laten om maar niet te hoeven betalen. Ik zou ze eens langs de gemeente sturen want huurtoeslag moeten ze wel via de gemeente krijgen, dat krijgen wij ook omdat we dus nog geen 23 zijn maar wel een kindje hebben, en de gemeente doet ook aanvullen tot het minimum en de kwijtscheldingen. Kan geen kwaad om even langs te gaan. Heel veel succes.
Weet niet hoe het gesteld is met de woningen in hun regio maar dat is natuurlijk in de meeste gevallen een groot struikelblok.
Hier in Den Haag krijg je ook op de meeste woningen ( die groter zijn als 2 kamers ) onder de 23 jaar geen huursubsidie.
in het noorden waar ik woon, krijg je op de meeste woningen onder de 23 jaar ook geen huurtoeslag. Mijn zusje van 21 heeft net een nieuwe woning gekregen met haar kindje, maar helaas geen huurtoeslag.
Sinds wanneer krijg je geen huurtoeslag onder je 23ste? Ik woon sinds mijn 18e op mijzelf (met kinderen) en krijg sindsdien huurtoeslag. Zijn de regels dan de afgelopen jaren zo enorm veranderd?!
Huurtoeslag hebben ze toch wel recht op. Ik was ook onder de 21 jaar en wij hebben het ook gehad. Misschien slim om eens naar de belastingdienst te bellen, wij kregen het omdat we inderdaad een inwonend kind hadden.
Als de zwangere in kwestie zich als spoed aanmeld bij de woningbouw. Dan krijg je ook een eigen brievenbus = huurtoeslag..