Waar op letten als je naar je peuter kijkt (ivm schoolkeuze)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Chantico, 18 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    @Saskia...ja ik vond het in eerste instantie ook vroeg, tot ik in de schoolgids las dat ze wel alle dagen gaan. Op Regulier scholen hebben kleuters vaak een middag vrij of om de zoveel tijd een hele dag. Dit is omdat ze anders over hun maximaal aantal uren heen zitten.
    Ik zit zelf op de PABO en werk straks dus ook in het onderwijs, dan heb ik liever dat mijn kind gewoon elke dag op school zit, dan dat ik ineens voor een hele dag opvang moet zoeken.

Het verschilt zo erg per school. Zo vind ik het eigenlijk ook zo raar dat scholen zelf mogen weten wanneer ze de vakanties houden (behalve Kerst en zomer) op mijn stageschool is het nu dus dat ze de Meivakantie in twee keer doen. een week na koninginnendag en de laatste week van mei.

En dat brood bakken...ja..ik houd er wel van. Ik heb liever dat ze leren het zelf te maken en waarderen dan dat ze hun voorverpakte broodje van de AH weggooien. Ik heb een kleuter in de klas gehad die, als hij moest overblijven serieus en voorverpakt broodje meerkreeg...vind dat zo raar!
    En ze doen het niet elke dag heh ;) elke dag twee of drie kinderen en de rest is aan het spelen of werken.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@sarah: toch gaan ze hier... elke dag (behalve woensdag) tot half 4 naar school.
    Dat zijn wel veel langere dagen.. (al zit daar nog wel uur lunch tussen natuurlijk)

maarja.. daar doen ze allerlei "extracurriculaire actviteiten".
    ondere andere ook ongetwijfeld weleens brood bakken.. (ze hebben een echte keuken die geschikt is voor zowel grotere als kleinere kinderen met behulp van soort van stevige opstapjes waar je niet vanaf valt)

enige nadeel is dat ze veel ouderbetrokkenheid verwachten.. maar dat dus wel bji voorkeur onder schooltijd. Terwijl ik juist de schooltijd gebruik om te werken...
    maar dat komt wel een keer goed.
    ik zal heus wel een keer vrij nemen voor een keer mee naar een leuke gelegenheid :)

bovendien geven ze oudercursussen IT en nederlands.. IT-cursussen voor beginners heb ik al eerder gedaan en zou ik graag weer doen.

3. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Interessant topic, zo weet ik net een beetje meer waar ik allemaal op kan letten.
    Mijn voorkeur, zonder me echt te hebben verdiept, zou gaan naar een school met alle dagen les, waarvan een aantal dagen de hele dag niet erg is, niet te zweverig, met sowieso structuur (geen vast regime) en zeker ruimte voor creativiteit (liever niet de hele dag pottenbakken ofzo.) De cito-scores mogen best een beetje hoog zijn, maar liever geen school die de zwakkeren uitsluit.
    Liever ook geen religieuze school, maar ik bedenk me net ook dat ik vroeger geen christelijke les mocht volgen van mijn ouders en dat ik dat heel erg oneerlijk vond. (Was er achteraf wel blij om, de juf was een echt monster die tegen een islamitisch kindje zei dat hij geen vraag moch beantwoorden, want het kon toch nooit goed zijn, hij was immers moslim.)
    Dus een religieuze school is een optie, maar niet te.

4. Saskia78

@mamavanlaura: dan zie je meteen dat wij uit een hele andere tijd stammen :)
    dat is nu echt ondenkbaar..

overigens zat ik wel op een christelijke school maar heb ik zoiets echt nooit meegemaakt :)
    nu woon ik in rotterdam.. dus daar zijn veel christelijke scholen met een voornamelijk islamitische populatie.. dat vind ik ook een beetje apart.

5. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Ik zou zeggen dat het in jouw tijd meer zou voorkomen. Dit was ook in Friesland en daar zijn echt een stuk minder mensen uit een ander land/met een andere geloofsovertuiging. Dit was overigens een openbare school! Het jongetje in kwestie was de eerste Turk in de klas. Gek eigenlijk..

6. Saskia78

Mja wij hadden ook wel iets meer buitenlandse kindjes in de klas.

weet nog wel.. grote hilariteit in groep 5 want een klasgenoot werd oom
    dat was toen heel bijzonder.. maar waarschijnlijk had hij gewoon een veel oudere zus :)

7. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    @Saskia...het kan ook gewoon dat ze tot half 4 naar school zijn. Op de school waar ik nu stage loop is dat ook zo. Maar dan hebben ze dus (ongeveer)8 dagen per jaar extra vrij, omdat ze anders aan teveel uren zitten. Dat is voor mij onhandig met mijn werk, ik kan niet zomaar een vrije dag nemen, ik kan moeilijk elke keer mijn eigen klasje laten zitten.

Maar goed...wij hebben nu ook nog geen keuze gemaakt, wij gaan nog bij twee openbare scholen kijken die ook in de buurt zijn. We zien het wel. De vrije school is bij mij in ieder geval positief opgevallen.

Deel Deze Pagina