Hallo dames! Ik moet binnenkort achter een goede kinderdagverblijf aan. Aangezien dit mijn eerste kindje is vind ik het moeilijk waar ik precies op moet letten en welke vragen ik moet stellen wanneer ik een aantal kinderdagverblijven ga bezoeken. Ik neem aan dat er vast wel dames met ervaring zijn en die wel tips en trucs hebben, dus ik hoor ze graag van jullie!! xxx
Levi gaat niet naar een kinderdagverblijf,dus heb er niet zo veel ervaring mee maar waar ik zelf denk op zou letten is - genoeg leidsters aanwezig ? - hygiene - voel je je op je gemak daar? - ik zou ook Levi meenemen om te kijken hoe die zich voelt - navraag doen bij vrienden/familie Denk dat het vooral op je gevoel afgaan is.
Hey Ik werk zelf al jaren op een kdv. Wat het aller belangrijkste is, is dat je je er goed voelt, goede sfeer e.d. Als ik jou was zou ik op zoveel mogelijk kdv's gaan kijken(je kan overal rondleidingen vragen) en dan kan je een beetje met elkaar vergelijken. Als je meer vragen hebt wil ik gerust wat info geven hoor
ik sluit me volledig aan bij patriesja! ik werk zelf ook op een KDV en merk dat ouders to Be het prettig vinden om rond te kijken en te zien hoe de dag verloopt! Het beste is om bij een aantal te gaan kijken en dan merk je vanzelf welke het beste bij je past! en ook bij welk KDV het goed klikt met de leidsters! Die moeten tenslotte voor je kind zorgen! Ook op intenet kun je veel indrukken opdoen van verschillende KDV's er zijn er maar weinig die geen site hebben! s6 met een keuze maken!
Je kunt er ook op letten of ze bepaalde periodes standaard dicht zijn. Dat zou misschien op je werk voor problemen kunnen zorgen. Het kdv waar mijn collega haar kindje heen brengt is bijvoorbeeld tussen kerst en oud en nieuw dicht en in de zomer ook 3 weken.
wij zijn 1 jaar geleden voor een creche gaan kijken. jamie was toen een maand of 3 dus ik kon toen nog niet zien hoe hij reageerde natuurlijk... ik ben bij verschillende geweest. ik heb gekeken naar de bereikbaarheid. naar het aantal leidsters, naar de hygiëne. ook heb ik een rondleiding gekregen en ik vond dat heel fijn. zo kwam ik te weten dat ze op onze creche 2 verschillende slaapplaatsen hebben. 1 voor de gemakkelijke kindjes die overal doorheen slapen. en 1 voor de moeilijke slapers (kamer is donkerder en ligt verder van de speelruimte dus er is minder geluid daar) ook hadden ze een hele grote keuken met allemaal kinderstoelen en ze aten er gezamelijk enzo. ook heel veel speelruimte. een veilige en heeeele grote box voor de kleinere kindjes en ook een grote tuin! heel fijn in de zomer!! ook vond ik het wel fijn dat onze creche achter huizen ligt. je moet al echt weten dat er een creche is want van buitenaf zie je het niet (fijn en veilig gevoel, niet een toevallige voorbijgaande gek die denkt ik zal is ff....) je weet maar nooit.. wat ik fijn vind aan onze creche is dat je niets zelf hoeft mee te teven qua eten, drinken of pampers. alles is daar aanwezig! ook vind ik ht persoonlijk fijn dat ze niet "zo" strikt zijn met afspraken. als jamie morgen onverwachts toch thuis kan blijven dan bel ik gewoon af... geen probleem! maar ook als hij plotseling toch moet gaan dan bel ik savonds en vaak kan hij toch komen. op de creche waar jamie gaat zijn 3 vaste leidsters met diploma's en allen hebben ze ook zelf kinderen. en er werken ook nog 3 stagieres! dus mensen genoeg. ze hebben dagelijks tussen de 15 en 21 kindjes
ik begrijp dat je NU op zoek gaat naar een kdv, maar ik zie dat je al 37 weken zwanger bent, klopt dat? ben je dan niet veel te laat???
wat ik persoonlijk belangrijk vind; - hygiene - ruime groepen - groepen naar leeftijd ingedeeld, waaronder een 3+ groep - (zoveel mogelijk) vaste leidsters - niet alleen piepjonge leidsters - kdv neemt alleen stagaires van de opleiding kinderopvang Zou natuurlijk nog wel 100 dingen kunnen noemen, maar deze punten vind ik gewoon super belangrijk, omdat ik ze mis heb zien gaan in de praktijk. En het laatste punt vind ik belangrijk omdat leerlingen van onze school, verstandelijk beperkte jongeren (15 jaar) luiers staan te verschonen en flesjes geven op een kdv! Vind dat niet kunnen! Die leeftijdsgroepen vind ik voor mijn dochter heel belangrijk.
Ik wil mijn kindje pas in September naar de kinderdagverblijf doen. Misschien ben ik inderdaad al aan de late kant, maar door omstandigheden ben ik er niet eerder aan toe gekomen. Ik hoop dat er nog een plekje vrij is voor mijn kleine mannetje! Aan de rest: Bedankt voor de goede tips! Ik ben inderdaad van plan om meerdere kinderdagverblijven te bezoeken. Mijn idee was al om gewoon op mijn gevoel af te gaan, maar ik ben eigenlijk bang dat mijn gevoel bij meerdere kinderdagverblijven goed zal zijn dus vandaar mijn vraag .
Waar ik woon is er zo veel vraag tov het aanbod, dat je pas mag komen kijken als je een plekje toegewezen hebt gekregen. Niet overal mag je "zomaar" rondkijken hoor! En dat is maar goed ook want als ze dat hier zouden doen, zouden die kindjes geen moment rust hebben. Het belangrijkst is.... je gevoel. Is het gezellig? Hebben de kindjes het naar hun zin? Heb je vertrouwen in de leidsters op het eerste gezicht? Is er aandacht voor de kinderen? Voor de zakelijke benadering zou je rapporten van de inspectie kunnen lezen, meestal te vinden via de site van je gemeente. Daarin staat ook beschreven of de leidsters de vereiste diploma's hebben, of het kdv voldoet aan de wet- en regelgeving en zo nee wanneer dit verbeterd zal zijn, of iedereen wel een verklaring omtrent gedrag heeft afgegeven, of het veilig is voor de kindjes, enz.