Waar op letten bij keuze IVF ziekenhuis? (omg A'dam)

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Jennypenny, 10 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jennypenny

10 mrt 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Ik heb bij mijn plaatselijke ziekenhuis 6 pogingen IUI gedaan, maar helaas zonder resultaat. Ze doen daar niet aan IVF dus ik ben doorverwezen. Mijn gynacoloog zei: bij het VU ziekenhuis (A'dam) hebben ze goede resultaten, dus ga daar maar naar toe. En dat was dat. Nou heb ik van vrienden gehoord dat het VU ziekenhuis een heel grootschalig, onprettig ziekenhuis is. Vriendinnen die zijn bevallen in het OLVG vonden dat een fijn ziekenhuis.
    Nou vroeg ik me af: waar kun/moet je op letten bij het vergelijken? Kun je bijvoorbeeld statistieken van IVF resultaten inzien? Goede cijfers is natuurlijk altijd meegenomen, maar ik kan me voorstellen dat een ziekenhuis dat ook moeilijke gevallen aanneemt, lagere cijfers heeft maar toch goed is.
    Bij mijn IUI ziekenhuis vond ik het bijv heeeel irritant dat ze niet in het weekend en op feestdagen insemineerden. Is daar verschil in tussen ziekenhuizen? Ik zag op het forum ook al wat discussie over "invriesbeleid", wat wordt daar mee bedoeld? En zijn er nog ziekenhuizen die ook meer dan 1 eitje terugplaatsen?

Kortom... heel veel vragen! Wat zijn jullie ervaringen? Waar moet ik op letten?:(

2. Puck1978

Puck1978 Actief lid

19 apr 2011
    262
    0
    0
    Groningen
    Wij hebben gekozen voor het MCK in Leiderdorp. De grote ziekenhuizen rondom Amsterdam hebben bijna allemaal wachtlijsten. In het MCK konden we binnen 2 weken terecht voor intake en de maand erop eerste behandeling. Uiteindelijk heel veel geluk gehad en was het de eerste poging ook gelijk raak.

Veel succes met je keuze!

3. Jennypenny

10 mrt 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Puck,

Gefeliciteerd dat het meteen raak was! Wel fijn om te lezen dat het ook wel eens gewoon lukt :). Bedankt voor je reactie!

Ik vroeg me af: moet je voor IVF ook regelmatig een inwendige echo om de groei van de eitjes te checken? Dat houdt me namelijk tegen om een ziekenhuis verder weg te kiezen: voor de IUI moest ik soms wel 5 keer per cyclus op ongeplande momenten naar het ziekenhuis, omdat mijn eisprong zo onvoorspelbaar is (ondanks pregnyl injecties).

Als ik dan ook nog anderhalf uur moet rijden... dan wordt t wel moeilijk om te combineren met werk.

4. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hoi Jennypenny,

zelf doe ik (nog) geen ivf in het vu, maar wel iui. Ik vind het zelf wel een prettig ziekenhuis hoor, maar dat verschilt misschien per persoon. Maar wat wel iets is om rekening mee te houden, is dat er in het vu momenteel hele lange wachttijden zijn voor het ophalen van cryo's. Er is gewoon te weinig capaciteit van lab en personeel, waardoor meiden momenteel vaak 2 maanden moeten wachten voor ze weer aan de beurt zijn. Dus je krijgt eerst je verse poging. Dan moet je verplicht een maand rust. Dan mag je weer aanmelden, maar momenteel gebeurt het heel vaak dat er te veel aanmeldingen zijn en meiden dus nog eens 2 maanden achter elkaar worden afgewezen. Dan ben je dus zo 4 maanden verder voor je een cryo kunt ophalen.
    Dat is best wel slopend volgens mij (lees het van meiden op het forum) en ik vind het echt wel een serieus probleem. Ik hoop het nog via iui te redden (dat is ook elke maan weer spannend of je wel/ niet mag meedoen), maar maak me eerlijk gezegd al wel zorgen voor als wij door zouden moeten naar ivf. goede cijfers is fijn, maar als je steeds maanden moet wachten voor je een behandeling kunt ondergaan, heb je daar weinig aan. Maar dat is mijn mening.

Dus misschien is dat ook wel iets waar je naar kunt informeren in verband met je keuze. Ik weet dat het amc ook erg goed is, maar heb geen idee van hun wachttijden, misschien ook wel erg lang. Het verschil in reistijd vu/amc/olvg zal nooit heel groot zijn.

succes met je keuze! Ik ben trouwens ook wel erg benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen, aangezien wij misschien ook binnenkort voor diezelfde keuze staan... alle info die je vind is dus welkom!

5. Emma 79

Emma 79 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.834
    3
    38
    Ik heb het VU als prettig, vriendelijk en vooral deskundig ervaren.
    Het nadeel op dit moment is zoals Vasca al aangeeft de lange wachttijden voor cryo's.
    Wat ik wel weet is dat het VU een heel goed lab heeft en dat is toch wel heel belangrijk bij een ivf/icsi behandeling ;)

Via een vriendin weet ik dat het olvg samenwerkt met het amc. Het olvg doet de echo's en de punctie, dan moet de man met eitjes en zaad naar het amc waar de bevruchting wordt gedaan. Terugplaatsing is dan ook in het amc.

Succes met je keuze!

6. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.054
    944
    113
    Vrouw
    Klopt TP is in het AMC als je in het OLVG loopt.. Voor de rest alle controles in het OLVG..:) Ik heb het als fijn ervaren, maar ik denk dat het echt heel persoonlijk is..

7. Jennypenny

10 mrt 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Dat van die cryo's (nu weet ik ook wat dat zijn) is goed om te weten inderdaad. Ik heb net de informatiefolder van het VU gelezen en die vind ik op zich wel heel duidelijk.
    Van dat surfen op internet wordt ik af en toe wel een beetje moedeloos... zoveel verhalen over mislukte pogingen en miskramen... Dus dan is het extra fijn om hier alweer een reactie te krijgen van mensen die zwanger zijn! Gefeliciteerd dames! Vasca, veel succes met je IUI, hopelijk hoef je niet eens na te denken over IVF. Ik zal het hier posten als ik meer informatie heb gevonden.

8. Jennypenny

10 mrt 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh, en Vasca: hebben ze dan zo weinig capaciteit voor IUI? In het Zaans Medisch Centrum waar ik zat was capaciteit voor een inseminatie nooit het probleem. Alleen dus niet in het weekend of feestdagen, want dan is het lab dicht. Maar dat is misschien overal zo? In het ZMC werden de echo's en de medicatie door een ervaren fertiliteitsarts gedaan, maar de inseminaties door een assistent. Maar ik denk niet dat dat nou zoveel uitmaakt, ik bedoel... tis toch alleen een kwestie van het rietje op de juiste plaats zetten.

9. Emma 79

Emma 79 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.834
    3
    38
    @Jennypenny, het is momenteel vooral zo druk in het VU omdat ze een vacaturestop hebben, er mag geen nieuw personeel meer aangenomen worden dus ook niet bij de fertiliteitskliniek ;).
    En daardoor kunnen ze maar een beperkt aantal mensen laten beginnen met behandelingen.
    Van het personeel weet ik dat ze dit heel frustrerend vinden omdat zij het ook niet leuk vinden om mensen steeds weer te moeten teleurstellen omdat ze niet mogen starten.

10. Nikaatje

Nikaatje Niet meer actief

Ik loop zelf bij het OLVG. Heb daar 6 IUI's gehad (zonder resultaat) en inmiddels ben ik bezig met de 2e IVF/ICSI-poging.

Heb even getwijfeld of ik (na de IUI's) zou overstappen naar het VU, gelet op hun zwangerschapspercentages en het AMC - waarmee het OLVG inderdaad samenwerkt - me niet zo fijn leek, maar toch maar bij het OLVG gebleven. Ik vind het OLVG een fijn ziekenhuis, aardige en meedenkende (zeg maar gerust, ruimdenkende) artsen. Ook geen last gehad van wachttijden, integendeel : in het AMC hadden ze een patiëntenstop voor de IVF-behandelingen, maar het OLVG heeft me er toch tussen geschoven.

Zoals hierboven ook staat, gebeurt het t/m de punctie in het OLVG. Vervolgens moet jouw partner met de box met eicellen naar het AMC, waar laboratoriumgedeelte en de terugplaatsing plaatsvindt. In het AMC kom je dus zelf maar één keer, de controles en alle contacten verlopen via het OLVG. Dat is soms weleens vervelend, omdat de informatie over het aantal bevruchte eicellen, ingevroren cryo's e.d. wat vertraging oploopt (meestal hoor je dat pas op de afspraak zelf).

O ja, de percentages kun je terugvinden op de site van het NVOG, google er maar eens op. De cijfers t/m 2010 zijn afgelopen februari gepubliceerd en geven je een aardig beeld van alle ziekenhuizen.

Maar...wat er ook in de toelichting staat: cijfers zeggen niet alles. Sommige ziekenhuizen hebben namelijk relatief meer "moeilijke" (waaronder oudere) patiënten, waardoor het zwangerschapspercentage ook omlaag gaat.
    Verder is het laboratorium van het AMC eind 2010 verhuisd en compleet vernieuwd, en wellicht dat de cijfers van vorig jaar daardoor ook al hoger zijn geworden dan de jaren ervoor.

In ieder geval ziet de afdeling en het laboratorium er nu supersonisch (bijna futuristisch) uit:)

11. Jennypenny

10 mrt 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmmm als ik het zo hoor is het misschien niet zo gek om toch ook maar eens bij OLVG te proberen...

tnx ladies, ik hou jullie op de hoogte.

Deel Deze Pagina