Voor en na het amandelen knippen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door rijo, 20 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.273
    2.035
    113
    Vraagje aan mama's van kindjes die hun amandelen er uit hebben: Op welke leeftijd zijn bij jouw kindje de amandelen geknipt? En merkte je verschil nadat ze er uit waren gehaald? Hoe verliep het herstel?

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    #2 chrystel73, 21 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2017
    Bij mijn dochter zijn de keel en neusamandel eruit gegaan toen ze zes was.

Operatie is goed verlopen. Ze is wel heel misselijk geweest door het bloed was ze ingeslikt had. Paar gespuugd.Eenmaal thuis stond ze na twee uur al op haar kop op de bank. Heeft paracetamol en diclfenac als pijnstiller gehad de eerste dagen.

Ze is veel beter gaan slapen. Ze had ondergewicht en is snel een paar kilo aangekomen. Geen bacteriële keelontsteking meer, dus geen AB en geen forse pijnstillers meer.

Wij zijn helemaal blij dat ze eruit zijn!!

Binnen een paar dagen ging het al stuk beter.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bij onze jongste zijn ze vorig jaar geknipt. Hij was toen 3.

Zijn klachten waren voornamelijk dat hij niet of nauwelijks at en ook nog eens heel weinig dronk. Elke dag eigenlijk het minimum. Hij zakte ook steeds verder in de groeicurve. Zijn amandelen waren eigenlijk vanaf oktober tot de behandeling (april) flink opgezet.

De operatie ging goed, neus- en keelamandelen waren verwijderd. Wel veel bloed en hoesten na de operatie, maar wel binnen wat normaal valt. In het ziekenhuis veel geslapen.
    Thuis had hij honger en heeft hij vrij snel wat gegeten en gedronken.

Helaas had bij ons de apotheek een eigen plan getrokken. Voor deze behandeling was hem pcm zetpillen en diclofenac zetpil voorgeschreven, maar zonder enige kennisgeving heeft de apotheek ons alleen pcm meegegeven. Zowel bij de apotheek als bij de verpleging nagevraagd of dat klopte (ja).
    Hij ging verder op de dag steeds slechter worden, at al niet meer maar later op de middag stopte hij ook met drinken (en had niet heel veel gedronken). Toen bleek dat de arts dus wel diclofenac had voorgeschreven, maar hij vanwege zijn lage gewicht dit niet mocht hebben. Toen pas werd er het alternatief aangeboden; nurofen.
    Pas toen we dat gaven icm pcm knapte hij op. En de dagen erna zag je steeds wat meer verbetering.

Binnen 6 weken was hij 2 tot 2,5 kg aangekomen! Hij is nooit een grote eter en drinker geweest, maar hij at zo 3 boterhammen in de ochtend, 3 boterhammen tussen de middag, 2 a 3 stuks fruit en smiddags meerdere tussendoortjes en goed avond eten.

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Toen ze ruim twee was. Herstel ging super goed, Savonds at ze alweer gewoon mee. Was wel wat hangerig en pieperig twee dagen lang, maar daarna was alles over. Ze had wel 1-2 weken een gekke stem, soort chipmunk haha, was wel grappig.
    Daarna nooit meer keelontstekingen en veel minder verkouden.

5. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Hier zijn ze 2,5 week geleden verwijderd omdat hij altijd ziek aas, verkouden, benauwd en oorontstekingen. Ook had hij constant zijn mond open omdat hij slecht adem kreeg door zijn neus.Operatie ging goed en 2 uur ster was hij thuis omdat hij meteen weer goed dronk. Savonds heeft hij gewoon mee gegeten(wel koud). De eerste dagen was hij wel wat humeurig. Hij kwijlde ook heel erg, doet hij nu nog steeds al is het sinds 2 dagen wel minder. Is ook een bijwerking.
    Qua ziek zijn kan ik er nu niks van zeggen, hij is nu sinds 2 dagen weer ziek maar we moeten nog laten checken of het de oren zijn. Het valt ons wel op dat hij zijn mond al vaker dicht heeft.

Na het knippen kreeg hij twee dagen paracetamol en diflofenac. Volgens mij is dit de enige negatieve herinnering aan het ziekenhuis want de eerste 1,5 week werd hij compleet hysterisch bij elke luier wissel, bang dat hij een zetpil zou krijgen.

6. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Mijn 2 jongens hebben het allebei gehad,de keel en de neus en mijn dochter staat nu op de wachtlijst voor de alleen de neus. Mijn jongens waren 2,5 en net 4 jaar toen ze de operatie kregen. De klachten waren veel verkouden,slecht eten,keel/ooronstekingen. Het herstel ging goed,en heel snel en zijn sindsdien bijna nooit meer verkouden,kunnen weer goed ruiken,snurken niet meer dus zeker erg ervan opgeknapt. Nu mag deze mama dus binnenkort voor de 3e keer een kindje onder narcose zien gaan,dat vond ik heel moeilijk en verdrietig ;)
    succes!

7. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.273
    2.035
    113
    Bedankt voor jullie reacties! Wat fijn om te lezen dat de kinderen er van opknappen! Ik maak me ernstig zorgen om onze zoon en wil binnenkort (deze week) een doorverwijzing vragen, danwel eisen. Alles wat jullie vertellen heeft mijn zoon ook (open mond, snurken, moe, chagarijnig, vaak ziek/verkouden, heel slecht eten en drinken, benauwd - hier krijgt hij dagelijks medicatie voor). Hij is nu weer 0,6 kg afgevallen, hij weegt nu net geen 13 kilo (lengte weet ik niet exact, rond de 95-100 cm). We zitten vanaf dat mijn zoon 6 maand oud is (nu bijna 3) regelmatig bij de huisarts, omdat deze een dossier wil opbouwen voordat er een verwijsbrief wordt meegegeven... Iedere keer als we er komen heeft hij 'kissing tonsils'. Averlhach, bedankt voor het delen van je ervaring mbt de medicatie. Iets om te onthouden!

8. Deliana

Deliana Niet meer actief

Hmmmm dat klinkt niet goed... Bij mijn zoon verliep het mij of meer hetzelfde (steeds verkouden, slecht eten en drinken, afvallen, moe, wit zien). Tot hij helemaal weigerde te eten en te drinken. Zijn keelamandelen bleken behoorlijk ontstoken en toen werd hij 2 dagen later geopereerd.

Hij was toen 2,5 en na zijn operatie was het gewoon echt een heel ander kind: niet meer ziek geweest en hij eet en drinkt goed :)

9. tantetoos

tantetoos Bekend lid

17 nov 2010
    619
    530
    93
    Hier was zoon 4 jaar toen zijn keelamandelen geknipt zijn..
    Al was het wel met andere redenen als bij de meeste van jullie.

Zoon was vooral erg moe en kon niet meer een hele dag wakker blijven, ondanks dat hij min 12 uur per nacht sliep.
    Bleek dat zijn amandelen zo vergroot waren dat hij moeite had om 'op een normale' manier adem te halen, het koste hem teveel energie zeg maar.
    Amandelen geknipt, op de dag zelf heel veel last van gehad, volgende dag ging al iets beter, maar nog wel veel geslapen en niet gegeten. Pas vanaf de 4e dag ging het elke dag beter en begon hij weer met eten.

Maar het heeft wel geholpen! :)

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn zoon woog toen 12,5 kg, dus dan mogen ze officeel maar 1x diclofenac en die krijgen ze vlak voor de operatie. ;)

Als ik het vooraf had geweten hadden we al nurofen gehaald, dit mag nl ook icm pcm gegeven worden.

11. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Met ruim 4,5 jaar neus en keelamandelen verwijdert.

- Nooit meer koorts gehad, ze had minstens 1x in de twee weken hoge koorts (41 Gr).
    - Nauwelijks nog hoesten.
    - Niet meer altijd moe (sliep met 4,5 nog vaak s middags).
    - Eindelijk gewichtstoename door veel beter eten.
    - Geen keelontstekingen meer.
    - Niet meer snurken.

Wij hebben ons kind van een ziek vogeltje in een enorm fit en happy kind zien veranderen.

Dag na de operatie is ze weer in de tuin gaan spelen en at ze alles weer en dat terwijl we best wat drama hadden verwacht.

Deel Deze Pagina