vraagje over gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door dobbel, 2 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    ik vraag dit niet voor mezelf maar voor mijn schoonzusje,

die had een gastouder, nu is daar een ongelukje gebeurd waardoor ze haar kindje daar niet meer heen wou brengen, in mijn ogen terecht

de gastouder had een nul uren contract, en nu wil ze toch geld zien ondanks dat hun kindje er dus niet geweest is,

hoe gaat dat in zijn werk, gezien ze een nul uren contract had, hoe hier mee om te gaan.

2. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Dat kunnen ze het beste regelen via het gastouderbureau. Dat is er juist voor dit soort problemen.

3. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    daar komt ze niet echt verder mee, alles is kwa niet meer heen gaan in overleg gegaan, maar nu wil de gastouder toch geld zien, en de gastouder was een vriendin van mijn schoonzus, dus veel wordt via prive afgezeurd, ja ik zij al tegen haar prive en zakelijk geschieden houden, krijg je problemen van, en ja hoor.

enige vraag is is ze verplicht iets te betalen, of niet gezien het nul uren contract.

in mijn mening moet ze het gemiddelde aantal uren van de laatste 3 maand betalen, maar zij denkt van niet.

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.305
    2.588
    113
    is het via een gastouderbureau gegaan. Dan moet je kijken wat er in het contract staat w.b.t opzegtijd en de uitzonderingen daarop.
    Weet niet of het ongeluk ernstig genoeg was om per direct op te zeggen.
    Als niet aangemerkt wordt als falen/in gebreke blijven van de gastouder dan moet er volgens de afspraken van het contract gehandeld worden.
    Als het niet via een gastouderbureau gaat maar "zwart" zonder contract dan is het een stukje lastiger.

Lastig als prive/zakelijk door elkaar gehaald wordt.

Ik ben blij dat ik alleen een zakelijke relatie met mijn gastouder heb ( al komen we met verjaardagen wel bij elkaar over de vloer hoor en kunnen we heel goed met elkaar vinden)

5. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    Ik ben eigenlijk verbaasd dat ze een nuluren contract had, want doorgaans moet je een mimimaal aantal uren afnemen. En daar moet je dus een opzegtermijn voor hanteren.
    Uren die al waren afgesproken maar die je nu afzegt is weer een ander verhaal. Wij mochten tot 24 uur vooraf afzeggen zonder dat het doorberekend werd. Bij ziekte werd het helemaal niet doorberekend. Dus je moet hoe dan ook terug naar het gastouderbureau. Je hebt als vraagouder ook een contactpersoon bij het gastouderbureau. Zij zou kunnen bemiddelen.

6. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    ja ik weet het fijne er ook niet van hoor, nog niet, ze is wel officieel aangemeld,

het gaat om verbranding arm, best erg, ik zelf zou direct een melding van falen gemaakt hebben, heb dat ook tegen haar gezegt maar helaas heeft zij dat niet gedaan. erg jammer allemaal.

haar kindje komt zo hierheen, omdat ze morgen geen oppas heeft zal dan eens vragen hoe het pricies zit,

7. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Wat zielig voor je nichtje/neefje zeg. Heb je al meer gehoord over hoe het gegaan is? Als het een gastouder was, die officieel is geregisteerd, dan kun je altijd een klacht indienen bij het gastouderbureau. Als dit niet (genoeg) oplost kun je terecht bij de klachtencommissie, waarbij elk gastouderbureau verplicht aangesloten is. Succes en sterkte voor het arme kindje!

8. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    volgens mij bhoef je met een 0 uren contract niks te betalen. Er staat niks op papier over vaste uren, dus als het kind niet gaat hoef je ook niet te betalen.
    Maar een verbranding is wel een reden voor een klacht hoor.

9. rieanne

rieanne Fanatiek lid

3 nov 2008
    1.138
    0
    0
    deventer
    Bij een nuluren contract is zij niet verplicht doortebetalen en na een incident als dit kan er een noodregeling in het leven worden geroepen en dan zit zij sowieso nergens aanvast!!

Ik zou als ik haar was haar gastouder naar het bureau verwijzen en zeker het bureau inschakelen... hier betaal je nu de bureaukosten voor, vriendin of niet je zit toch omhoog met de opvang en of je haar nu uit coulance zou moeten betalen.... ik vind persoonlijk van niet!!
    Als je als gastouder aan het werk gaat weet je dat je geen poot hebt om op te staan als ze ineens zeggen dat je stopt met de opang om wat voor een reden ook, dan moet je een reguliere baan zoeken.

Succes met het oplossen!
    Groetjes Rieanne

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Weet je al meer?
    En hoe is het met je nichtje/neefje?

Lastige situatie als het zo in de kennissenkring zit..

Even de advocaat van de duivel spelen:

De gastouder kent de regel wel inderdaad: als je 3 maanden een bepaald aantal uren achter elkaar werkt, wordt verondersteld dat je voor dat aantal uren een contract hebt.

Alleen blijft de vraag of dit nog geldt als er zoiets gebeurd. (Ik zou ook niet blij zijn als zoiets gebeurd). Maar een verbranding kan thuis ook gebeuren, dus de gastouder kan claimen dat dit een normaal risico is.. Tenzij het echt nalatigheid is (aan open haard aan, thee op de rand van de tafel etc).

Als ik eerlijk ben, zou ik proberen dit zoveel mogelijk op papier te regelen. Dus laat je schoonzus een officiele brief schrijven, waar ze eventueel stukken uit het contract citeert waarom ze het per direct op mag zeggen (nalatigheid, onveilige situatie). En wacht daar de reactie op.
    Of via het gastouderbureau. Die hebben hier vast ook meer ervaring mee.
    Want van heen en weer geduw via kennissen wordt niemand vrolijk.

11. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Dat je als gastouder geen poot hebt om op te staan klopt niet helemaal hoor. Ik kan uit het verhaal niet zo goed opmaken hoe het in dit geval geregeld is. Ik ben zelf gastouder, zelfstandig ondernemer en ik heb een contract met de vraagouders. Stel dat er iets zou gebueren waardoor vraagouders geen vertrouwen meer zouden hebben in mij (ik uiteraard mijn uiterste best om ervoor te zorgen dat dat niet zal gebeuren!) kan ik me voorstellen dat je als gastouder dan zelf niet moeilijk gaat doen over de betaling. Aan de andere kant kunnen ouders niet zomaar van de één op de andere dag opstappen en niet meer betalen, zonder reden. Er is een opzegtermijn van 2 maanden en ik zou in het uiterste geval een incassobureau kunnen inschakelen. Je bent welliswaar niet in loondienst, maar veel gastouders zijn wel gewoon zelfstandig ondernemer, net als de loodgieter of de bakker.
    Als gastouder heb je bijna nooit een 0 uren contract, tenzij je echt bij iemand thuis werkt en bent ingehuurd als personeel. De meeste gastouders werken via een gastouderbureau en zijn dan dus ZZP er of freelancer. Dit bureau is niet je werkgever, je hebt als gastouder geen contract met het bureau, maar met de vraagouders.

Deel Deze Pagina