Ook wij zijn aan de beurt om mee te doen aan het leed wat zwemles heet! Echt wat een drama, zoveel keuze, zoveel verschillende tarieven. Kiezen we voor turbo lessen waar ik voor mezelf al helemaal heb voorgesteld dat ons kind wordt afgebeuld en wordt getriggerd vooruit te komen doormiddel van iets lekkers aan de zwemhaak. Of bouwen we het rustig op met als gevolg dat ik minimaal één keer in de week zeker een jaar lang in een bloedheet zwembad sta. En wat dacht je van al die enge vieze verhalen. Jonge en oude mannen die aan die lieve hardwerkende kinderen zitten die alleen maar kwamen voor een zwemdiploma. Ik weet het gewoon niet! Wat zijn jullie ervaringen en wat zijn jullie gemiddeld kwijt geweest aan geld en tijd voor diploma A? Hoe oud was je kind toen hij er aan begon en misschien zijn er nog handige beginnerstips waar ik iets mee kan.
Let op: -Groepsgrootte -Mag je zelf aanwezig zijn/kijken bij de les? -Hoe lang duurt de les? Vergelijk prijzen dus ook daarop - is goedkoper ook écht goedkoper? -Kun je wisselen van zwemonderwijzer als een lesgever écht niet bevalt (het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er geen klik is) De kosten varieren enorm, omdat het afhangt van hoelang je kindje op les zit. Hoe ouder, hoe minder lessen over het algemeen. Heeft je kindje al schoolzwemmen, dan gaat het mogelijk ook wat sneller... Wij hadden een snelle: Met 4 begonnen, met 5 A+B , maar wel van 0-4 gezwommen met oma. Vriendinnetje is begonnen met 5,5 en heeft waarschijnlijk met 7 a 8 maanden haar A+B (heeft ook nog schoolzwemmen 25 min. per week)
Mijn dochter heeft eerst een jaar aangekloot op een school waar ze niet goed zwemles gaven (geen aandacht voor de kinderen apart omdat er teveel kinderen in een groep zaten), toen ik haar eenmaal had overgeplaatst naar een ander zwembad had ze binnen 5 maanden haar A-diploma. In feite heeft ze er voor mij dus 5 maanden over gedaan. Ik heb niet gekeken naar tarieven maar ben afgegaan op mijn gevoel en referenties van andere ouders. Overigens had zij 1x per week zwemles.
Onze dochter is begonnen toen ze bijna 4,5 was. Ze zwemt nu net iets meer dan een jaar en zit in het laatste "badje". Als het goed is mag ze binnenkort dan afzwemmen. Wij betalen iets meer dan 40 euro per 5 lessen van 3 kwartier (1x in de week). In de vakanties is er de mogelijkheid om extra zwemlessen te kopen. Zo heeft onze dochter de laatste week van de zomervakantie elke ochtend een zwemles gehad. Ze loopt redelijk gelijk op met andere kinderen in het zwembad. Vwb de "enge" verhalen....bij ons kun je het zwembad zien vanuit de kantine. Dus er is gelukkig weinig gelegenheid tot dat soort dingen. Ik heb ook geen slecht gevoel bij de meesters en juffen bij ons zwembad. Maar ja, dat zegt natuurlijk ook niet altijd alles De turbolessen ben ik zelf niet aan begonnen. Vond het erg prijzig en idd het idee dat ze afgebeuld wordt. Laat haar maar lekker in haar eigen tempo haar diploma halen.
Mijn zoon gaat over een uurtje voor het eerst een lesje proberen . Wij wonen tegenover een klein sportcentrum met zwembad. Hij gaat 1x per week een half uur in een groep van maximaal 8 kindjes en een vaste zwemjuf. We gaan 27,50 per maand betalen. We mogen in principe 1 les per maand missen en die met een tegoed kaartje een andere dag inhalen. In vakanties is die regel ruimer. We vinden het erg spannend !
Hier geen zwemles op school. Dit zullen wij als ouders dus zelf moeten regelen. De gemiddelde tijden en tarieven die ik hier tegenkom zijn 45 minuten les in de week voor iets meer als 8 per les.
Ik heb echt een zweminstituut gezocht waarbij je als ouder gewoon de mogelijkheid had om te kijken. En dan hoef ik niet langs de badrand te zitten, want dit is ook niet altijd even goed, maar ik kan nu wel vanuit een kantine mijn dochter zien zwemmen. Ik heb daarnaast op de grootte van de groepen gelet en de manier van lesgeven. Mijn dochter is nu 4,5 en zit sinds 5 weken op zwemles. Haar groep bestaat uit max. 6 kindjes en er staan nu in het begin 2 zwemjuffen voor het groepje om de kindjes optimaal te begeleiden. Er wordt ook niet meteen met zwemslagen geoefend, maar eerst met de kinderen te laten wennen aan het water en kopjes onder te oefenen, zodat ze niet bang zijn. Mijn dochter heeft de grootste lol in het zwemmen. Het zal dan misschien allemaal wat langer duren, maar ik vind het belangrijk dat ze de tijd krijgt om te leren op haar tempo en niet gejaagd wordt in iets wat ze bijv. nog niet durft. Ze is wat angstig aangelegd en dat zie ik in sommige onderdelen terug. De juffen begeleiden haar hier heel vriendelijk in. De lessen duren 40 minuten en kosten 11,50 per les. Niet heel goedkoop, maar ik vind het wel waard.
Bij ons kost het zo'n 10 euro voor 50 minuten les. Over turboles: Daar zit trouwens een hoop verschil in. Dit varieert van 2 weken lang dagelijks 5 uur zwemmen. Tot gewoon 2 x in de week 45 minuten les. En dus vanalles ertussen... Bij ons is het 3 x per week 45 minuten les. Daardoor doe je er gewoon 3x zo snel over. Dus zo'n 3,5 a 4 maanden geloof ik. Doordat je sneller achter elkaar oefent, blijft het iets beter hangen. Dus dat scheelt ook. Verder zou ik ook informeren of je bv 2 x in de week kan lessen, ook als het gebruikelijk is om 1 x te doen. Als je kind het trekt, dan ben je wel sneller klaar...
Dit is vergelijkbaar met onze zwemles, misschien woon je ook in Roosendaal? Ik vind het wel lang duren zo, een half uur per week, maar ik vind het veel beter dan een spoedcursus. Ik heb het idee dat het allemaal veel beter blijft hangen als ze er langer over doen, het is geen kunstje wat ze leren maar echt een goede basis denk ik. Eva is nu 1,5 jaar bezig, van het weekend gaat ze zwemmen voor haar A en half juni voor haar B. Dan na de zomervakantie nog een blok van 3 maanden voor C en dan is ze klaar. En dan is Lisa aan de beurt . Ik weet niet precies wat we betalen per maand, maar omgerekend is het geloof ik 4,50 of 5,50 per les. In de zomervakantie is er 4 a 5 weken geen les.
Ik betaal 41,50 voor 4 lessen per 4 weken van 45 minuten. Luc zit net pas op zwemles, puur omdat hij er gewoon nog niet aan toe was en ik anders straks 2 jaar bezig had geweest bij wijze van. Zijn motoriek is nu een stuk beter en hij durft ook veel meer.
Onze middelste heeft afgelopen zaterdag A gehaald. Hij is sept 2013 begonnen. Gemiddeld staat er 15 maanden voor een A diploma. Hij was bijna 4 toe hij begon. Wij hebben 500 euro betaald en voor dat bedrag had hij A ongeacht hoe lang hij erover zou doen.
Mijn dochter ging eerst naar een zwemschool waar ze bekend staan dat de kindjes snel hun diploma halen. ik betaalde bijna 50 euro per maand en het was vreselijk... Het was echt lopende band werk, totaal geen lol en toen de zwemjuf begon te schreeuwen tegen ze was ik het zat en heb ik haar eraf gehaald. Nu zwemt ze bij een vereniging. Echt heel gemoedelijk (ze doen er dan ook wat langer over dan gemiddeld, maar ze vind het zwemmen ook echt heel erg leuk) en het is zoveel leuker! Ik betaal nu iets van 60 euro per kwartaal en ik vind het prima zo. Wel zou ik altijd kiezen voor een locatie waar je als ouders zijnde gewoon achter een raam mee kan kijken. Ze was bijna 5 toen ze begon, eerder vond ik te jong (te weinig kracht en concentratievermogen)
Dochter gaat hier volgende week voor het eerst zwemmen. Heb express wat langer gewacht, omdat ze met 4 hun motoriek nog niet goed hebben ontwikkeld waardoor het onder de knie krijgen van zwemmen langer kan duren. We betalen per maan 90euro voor 1x in de week een uur zwemmen. Veel maar dat heb ik ervoor over het is namelijk een goede zwemschool word in kleine groepjes les gegeven en daarnaast ook zwemles op zondag wat ik erg handig vind omdat we beide werken.
Ik zou ook vooral kijken naar de grootte van de groepen. Met 10 in een groep leren ze veel minder dan met 4 à 6 in een groep. Ik zou ook kijken naar of je zelf af en toe met hem kan oefenen. Als je zelf bijvoorbeeld nu al elke twee weken naar 't zwembad trekt, is 1 keer per week les misschien voldoende. Zo niet, dan kan 2 keer per week misschien handiger zijn of sneller gaan. Kijk ook dat het uurrooster van de lessen overeenkomt met je eigen rooster. Als jij bijvoorbeeld elke maandag tot 5 uur werkt, maar de lessen starten elke maandag om 4 uur, dan heb je een probleem. Vraag dus ook naar de dagen en uren. Vraag ook na hoe vaak ze evalueren en hoe dat gaat (voor of na de les, op afspraak, ...). En of er een mogelijkheid is om de boel te onderbreken als je kind er niet klaar voor blijkt.
Hier ook belachelijke prijzen tegen gekomen 850 euro voor zwemdiploma A en dan zijn ze een jaar bezig , oma betaald het als cadeau maar toch ik vindt het schandalig ! Mijn oude verzorgingsdocente is nu ook haar eigen zwemschool begonnen en daar heeft ze max 5 kinderen in de les en in de zomer ook in een buitenbad heel gemoedelijk allemaal denk dat we daar heen gaan.
Louise mag over 1,5 week afzwemmen voor haar A en ze is dan 1,5 jaar bezig geweest. Daarna gaan we door voor B. We betalen ongeveer 9 euro per les. Voordeel is wel dat je in het nette restaurant lekker met een krant of tijdschrift aan een Latte Macchiato kunt zitten en door de ramen mee kunt kijken, hoe hoger het groepje, hoe minder goed je het kunt zien want dan zitten ze te ver weg maar er hangen ook schermen in het restaurant per groep waarop je de les dus mee kunt volgen. Omdat je alles kunt zien en daarna je kind gewoon zelf af kunt drogen en aan kunt kleden geen kans voor vieze mannetjes Wij kunnen ook inloggen via een afgeschermde website en daar de vorderingen bekijken. De leraren houden alles bij op een iPad tijdens de les dus zo blijf je ook goed op de hoogte van hoe het gaat. Oh ze zit trouwens in een groepje met 2 of 3 andere kindjes en ze heeft een zwemjuf en een stagiair. Iedere groep heeft zijn eigen zwemleraar/-lerares.
Ik heb nu een zwembad op het oog hier een paar kilometer vandaan. Daar ga ik morgen even langs om wat meer informatie te vragen. Wij zwemmen eigenlijk nooit tot nauwelijks met de kinderen. Geen specifieke reden maar het komt er gewoon nooit van. Ik ben woensdag altijd vrij en dan wordt er les gegeven vanaf 14.00 uur. Mooi na school dus. Ik zal jullie tips meenemen en deze ze morgen ook stellen.
Hier 38,- per maand, 2x per week een halfuur zwemmen en nu de laatste 10 weken 1x een halfuur extra in een groter bad. Mijn zoon mag binnenkort op en heeft dan 6mnd over A gedaan, 5juli mag hij dan op voor B en 5 oktober voor C wat inhoudt dat hij dan bijna 1 jaar over A B C gedaan heeft. Maar zou me niet teveel vastpinnen op hoelang andere kids erover doen, verschilt heel erg per kind. Mijn zoon werd bijna 5 toen die begon trouwens. Overigens vind ik je aspect over ''enge' zwemjuffen of meesters een beetje flauw. Overal gebeuren zulke dingen spijtig genoeg, op school kan je ze ook niet constant in de gaten houden. Hier hangen er overigens camera's die je dus op tv in de kantine kan volgen.