Pffft weet het even niet meer.... voedings/slaapdrama...

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Gelukkig11, 2 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gelukkig11

Gelukkig11 Niet meer actief

#1 Gelukkig11, 2 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2012
    Ons zoontje is nu 2 weken oud. Omdat hij prematuur is (geboren met 34,3 week) is hij, vanuit het ziekenhuis, gewend aan voeding om de 3 uur; dit ritme houden wij ook aan nu wij thuis zijn.

Nu is het wel zo dat de kleine enorm gulzig is en over een flesje van 60 ml (hij krijgt enkel afgekolfde moedermelk) maximaal 15 minuten doet. Daarbij komt hij ca een half uur van te voren al voor voeding. Echter wij proberen ons te houden aan de voedingstijden en als ik 20 minuten later hem uit bed wil halen, moet ik hem wakker maken. Komt hij nou wel om gevoed te worden of niet??? Wat denkt u?

Naar mijn idee vraagt hij om meer ml, echter vraag ik mij af of dit wel kan gezien zijn gewicht. Op 5 dagen geleden is hij voor het laatst officieel gewogen en was toen 2,6 kilo; hij komt gemiddeld 40 gram per dag aan, dus zal nu ca 2,8 kilo zijn. Ik ben bang dat we hem te snel te veel gaan geven. Af en toe experimenteer ik met 70 ml en dat flesje drinkt hij ook tot de laatste druppel op.

Daarbij heeft hij de gewoonte om in zijn bed voeding op te geven. Na elke voeding houden wij hem standaard 15/20 minuten rechtop. Laten hem een flinke boer (formaat van een volwassenen) geven en leggen hem daarna pas in bed. Al die tijd slaapt hij bij ons heel rustig, geen spastische bewegingen, geen kik, gewoon één en al rust. Dit verandert zodra wij hem in zijn wiegje leggen. Hij begint te draaien, kokshalsgeluiden maken, schopt zijn deken van hem af en als klap op de vuurpijl krijgt hij de hik! Om het verhaal kort te maken, het duurt dan zeker 45 tot 60 minuten voordat hij eindelijk in diepe slaap is. Het wiegje hebben wij in inmiddels opgehoogd bij zijn hoofd, maar dit brengt ook geen verbetering. Wat kunnen wij nog meer doen om het leven voor hem makkelijker te maken? Overigens is het wel zo, dat als hij echt overstuur wordt van het gewoel dat ik hem bij mij neem en binnen 5 minuten is hij rustig en in diepe slaap.

Tevens zou ik graag ook willen weten wanneer het een goed moment is dat hij van 8 naar 7 voedingen gaat en hoe je dat het best kan introduceren?

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Hij krijgt afgekolfde moedermelk, dus mag hij eigenlijk drinken zoveel hij wil. Als hij dus 70 ml gemakkelijk opdrinkt, dan is dat prima! Dat is geen enkel probleem. Hij is nog te klein om al te blijven huilen voor zijn voeding, hij komt wel, maar valt van vermoeidhid weer terug in slaap. Hij heeft wel die 8 voedingen nog nodig, zeker omdat hij soms voeding opgeeft. Hij kan de grotere hoeveelheiden nog niet aan. Het is een middenweg zoeken hierin. Dus denk ik dat 8 x 70 prima is voor nu.

Als je merkt dat je hem 's nachts iedere keer wakker moet maken, en hij dan eigenlijk nog niet wil eten, dan is het tijd om naar 7 voedingen te gaan. Ga dan wel van bijvoorbeeld 8 x 70 naar 7 x 80 zodat hij dan weer hetzelfde binnen krijgt. Meestal doen kinderen dat zelf regelen.

Wat betreft het spugen, jullie zijn goed bezig hoor. Hij wil graag bij je zijn, je bent lekker warm, en ze vinden rechtop fijner na de voeding. Toch is het verstandig om hem in zijn bedje te leren slapen. Heb je al eens geprobeerd om zijn bedje warm te maken met kruiken. Leg die dan op zijn plekje, en als je hem in bed legt, leg ze dan aan het voeteneind. Wat ook wel eens wil helpen, is een gedragen tshirt van jezelf als hoeslakentje gebruiken in de wieg.

Groetjes Adrienne

3. Gelukkig11

Gelukkig11 Niet meer actief

Hoi Adrienne,

Dank voor je antwoord. Het voelt als een geruststelling de bevestiging dat we het goed doen mbt het spugen. Ik zal vanmiddag mijn shirt in zijn wiegje opmaken. Opwarmen met kruiken doen wij sinds twee dagen enkel vanaf 21.00 uur.

Toen hij net uit het ziekenhuis kwam had hij soms moeite om op temperatuur te blijven. Sinds een paar dagen laat hij een mooie regelmatige curve hierin zien (wij temperatuurden hem voor elke voeding). Ik doe het nu nog maar 1x per dag.
    Met kruiken overdag zijn we gestopt (kort daarna geleidelijk ook het mutsje en extra deken afgebouwd; hij heeft nu enkel een winterdeken met laken en onder zijn hoofd een flanellen hydrofielluier i.p.v een gewone)) nadat ik vond dat hij overdag wel heel erg warm uit zijn wiegje kwam; zijn temperatuur was dan ook vaker 37.2 en nu weer netjes tussen de 36.9 en 37.1.

Vriend en ik hebben besloten om vanavond toch de 7 voedingen uit te gaan proberen. We hebben het idee dat hij minder wakker is bij de 03.00 uur voeding en proberen de tijd op te rekken naar 04.00 uur. Vooralsnog blijven we nog even de 60 ml per keer, met name omdat hij voeding opgeeft en daardoor dus niet aan de 70 ml komt (ondanks de lege fles). Daarbij leg ik hem overdag 2x aan om hem uiteindelijk helemaal op borstvoeding te krijgen. Aangezien wij niet weten wat hij daarvan drinkt, kreeg hij alsnog een 60 ml flesje daarna; hij zit daarmee boven de 420 ml. Of adviseer jij toch om 7x 70 ml te doen???

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik denk dat het goed is om naar één nachtvoeding te gaan dan. Welke tijden voed je dan? Ik denk 9-12-3-6-9-12-3-6?? Je zou de wekker op vier uur kunnen zetten, en kijken wat er gebeurt. Als hij toch eerder komt geef hem dan gewoon voeding hoor. Als je gaat rekken kost het je eigen nachtrust. Verder doen jullie het echt heel goed hoor. Geef hem gewoon de tijd om alles op zijn eigen tempo te doen. Je zult zien dat het steeds beter gaat.

Hebben jullie een weegschaal in huis? Want aan de ene kant zeg je dat je denkt dat hij wel meer ml wil, maar als je overgaat op de 7 voedingen, en je verhoogt niet, betekent dat wel dat hij dan minder voeding binnen krijgt totaal. Het kan natuurlijk wel dat hij steeds meer voeding binnenkrijgt bij het aanleggen. Dat zou prachtig zijn natuurlijk.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina