Ogentest in het ziekenhuis, wat moet ik me er bij voor stellen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Chilleke, 14 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Mijn dochter van net 3 is gezakt voor ogentest. Ze deed erg goed mee, en leek de onderste regels niet te kunnen lezen. (Is maar 1x gedaan)
    Doorverwijzing voor oogarts in het ziekenhuis.
    Maar hoe gaat dat precies? Ze had het over druppels en dat ik een zonnebril moet meenemen. Maar kan iemand mij vertellen wat ik kan verwachten?
    Moeten druppels lang inwerken? Doet het zeer? Krijg je gelijk uitslag?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.190
    113
    Je kindje moet eerst de ogentest daar nog een keer weer doen en dan krijgt ze druppels. Die moeten een half uurtje inwerken. Dan weer terug en moet ze een paar seconden in een apparaatje kijken. Dan krijg je vrijwel gelijk de uitslag. Bij mijn zoontje werd dit allemaal gedaan door de orthoptist. Daarna werd hij 1 minuut door de oogarts gezien (even met lampje de oogjes bekijken).

Zo verliep het bij ons tenminste. Mijn zoontje vond de druppels heel erg vervelend, maar volgens mij is hij daarmee eerder een uitzondering.

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Zoals hierboven beschreven.
    De orthoptist doet hier de druppels geven bij dichte ogen. Ze doet ze dan op de wimpers en wrijft ze er voorzichtig in. Dan prikt het niet zo.

Een zonnebril neem ik nooit mee. Dochter heeft wel na druppelen last van wazig zien en fel licht. Vandaar het advies vd zonnebril.

4. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Mijn zoon is begin dit jaar getest.
    Hij was,toen nog geen drie.
    Na een leuke kennismaking kreeg hij de,oogdruppels. Had niet t idee dat t zeer deed.
    Zijn pupillen werden daar heel groot van. We zijn lekker wat wezen drinken en toen terug.
    Hij heeft ook de plaatjes mogen kijken,net als op t cb
    Met zn hoofdje/kin op de steun door de lenzen kijken durfde hij niet.
    Met behulp van speciale glaasjes en lampjes heeft de orthoptist het oog beoordeeld.
    Heb mn zoon heel de dag verder 'binnen' gehouden ivm het licht. Pupillen bleven gehele dag wijd

5. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Oké.
    Ben vooral benieuwd hoe ze gaat mee werken. Ze heeft wat spraakachterstand, maar goed we zullen zien. Hoop echt dat zs geen bril hoeft

6. shadowcat76

shadowcat76 Niet meer actief

Hier ook zoals boven beschreven inderdaad. Maar waarom hoop je dat ze geen bril hoeft, zo erg is dat toch niet? Hier net voor haar vierde verjaardag een bril en ze is er nog nooit mee gepest. Er zijn echt hele leuke brillen hoor :).

7. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Omdat het mij gewoon niet praktisch lijkt. Zelf geen bril maar kan me nog van mijn broer herinneren dat mijn ouders constant naar opticien moesten omdat hij weer eens kapot was. 🤔

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Zoals bij andere dames, zo ging het bij ons ook. Alleen mijn zoon leek de druppels te vinden prikken, heeft hard gehuild :), maar kan misschien ook zijn omdat hij niet kon begrijpen wat er gebeurde en het heel eng vond allemaal...

Veel succes!

9. Bruijntje

Bruijntje Lid

2 feb 2009
    98
    0
    6
    Zuid-Holland
    Hier net weer voor 2x keer naar ziekenhuis geweest voor de test met ook druppeltjes. Mijn dochter draagt nu een klein jaar een bril.

Vorige keer was ze zo klein dat ze het allemaal maar liet gebeuren en de druppels niet zo erg vond. Elke 3 maanden gaan we al naar de ogendokter zoals we de opthoptist noemen. Afgelopen woensdag dus weer voor een ogentest met ook druppelen. Helaas moeten de druppels 2x en het prikt wel een beetje. Ik had haar uitgelegd wat er ging gebeuren, ze liet het ook ditmaal zonder piepen gebeuren. De tweede keer druppelen was ze het even wat minder mee eens, maar toch onderging ze het zonder huilen. Alles uitleggen en het bespreken helpt bij mijn dochter erg veel.

Neem zeker wel een zonnebril mee, en zelfs de volgende ochtend kunnen de ogen nog gevoelig zijn voor licht. En afhankelijk van de afwijking zal ook het zicht minder zijn.

Veel succes!

10. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Tis mij heel erg meegevallen! Druppels vond ze alleen het inbrengen vervelend, verder nergens last van gehad.

Rechteroog +2 en linkeroog +3 en cilinder van 1,5. Ze willen het nog een half jaar aankijken, was kennelijk net op her randje en kon nog twee kanten op gaan. Dus voorlopig zijn we er even vanaf 😉

11. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.853
    4.104
    113
    Bij ons eerst wat testjes als de bekende plaatjes benoemen, 3D plaatjes in boeken bekijken met een speciale bril op etc. Bij ons maakten ze er eigenlijk een spelletje van. Daarna druppels. Heb nooit gehoord of het vervelend was behalve dat fel licht vervelend was ivm de gigantische pupillen.
    Mijn zoon heeft nu ruim 3 jr een bril vanaf zijn 3,5e.
    Nog nooit problemen mee gehad gelukkig!

Deel Deze Pagina