Ik ben oproepkracht, vorig jaar een lange periode ziek geweest wegens zwangerschap (HG), ik kreeg toen een uitkering van uwv aangezien ik dus oproepkracht ben met een 0 uren contract. Ze hebben toen over 12 maanden het gemiddelde genomen en dat was mijn uitkering. Na mijn zwangerschapsverlof nog niet helemaal beter, volgens uwv had dit niets met de bevalling te maken dus ik kreeg 70 %. Ondertussen is mijn contract verlopen en niet verlengt. ongeveer twee maanden later mij beter gemeld, en ook weer een nieuw contract gekregen. Ik heb een maand gewerkt en blijk nu weer zwanger te zijn en aan HG te lijden waardoor ik waarschijnlijk weer in de ziektewet beland. Waar heb ik recht op? en hoe gaan ze mijn eventuele uitkering berekenen?
Beste Senna, Allereerst van harte met het blijde nieuws dat je in verwachting bent. Je wilt weten of je recht hebt op een ZW-uitkering en hoe deze uitkering berekend wordt. Je geeft aan dat je oproepkracht bent. Wanneer je ziek raakt, meld je jezelf ziek bij je werkgever. Je werkgever betaalt je loon door tot het einde van de oproepperiode. Ben je dan nog altijd ziek, zal de werkgever op de laatste dag van de oproepperiode een ziekteaangifte doen bij UWV. De hoogte van de ZW-uitkering wordt bepaald op basis van je loon dat je verdiende in het jaar voor je ziek werd. Dit totale SV-loon (loon waar je premies en belasting over betaald hebt) wordt gedeeld door 261. De uitkomst hiervan is je dagloon en de ZW-uitkering is 70% van dit dagloon. Vindt de verzekeringsarts dat je ziek bent ten gevolge van zwangerschap ontvang je 100% van dit dagloon. Actuele informatie over de berekening van het dagloon vind je terug op onze website. Meer informatie over ziek zijn als oproepkracht vind je in onze brochure. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ok bedank voor de reactie. Maar ik heb dus een 0 uren contract. Dus zal niet oproepbaar zijn en dus ook geen inkomen hebben? Dit was de vorige keer ook het geval en toen kreeg ik dus een uitkering van UWV. Zijn de regels veranderd? Aangezien ik nu dus geen inkomen heb aangezien ik mij ziek heb gemeld en dus geen uren maak en niet uitbetaald krijg? Ik ben dus ziek door zwangerschap.
Beste Senna, Ik begrijp dat je jezelf ziek hebt gemeld bij je werkgever. Is je oproepperiode inmiddels ook verstreken en heb je nog niets gehoord van UWV? Ik adviseer je dan om contact op te nemen met UWV (0900-9294). Mijn collega kan je dan vertellen of de ziekmelding door je werkgever is doorgegeven. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare