Hoogte wazo na WW - deel II

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door sllybnnyrbbt, 8 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sllybnnyrbbt

18 jun 2012
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

In mei stelde Lex op dit forum de vraag of de hoogte van haar wazo-uitkering tijdens een WW-periode 70% of 100% van het voor de WW vastgestelde dagloon zou bedragen. Zij kreeg daarop het volgende antwoord:

Voor de hoogte van de WW-uitkering stelt UWV een dagloon vast.
    Dit dagloon is het gemiddelde (SV-)loon dat je in het jaar voorafgaande aan je werkloosheid hebt verdiend.

De uitbetaling van je WW-uitkering bedraagt dan 70% van dit dagloon.

De hoogte van je WAZO-uitkering is 100% van het dagloon WW.

Ik wens je een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team

Ik bevind me in een vergelijkbare situatie en weet ook niet anders dan dat dit de juiste berekeningswijze is voor wazo.
    Ik belde echter zojuist met het UWV om te informeren naar de afhandeling van mijn wazo-aanvraag (per 1-10) en kreeg te horen dat er een nieuw dagloon berekend zou worden aan de hand van de door mij feitelijk ontvangen WW in (niet eens over) september.

Volgens mij klopt dit niet en zou het UWV gewoon het al berekende dagloon moeten gebruiken. Of is er iets veranderd sinds mei?

Ik hoor het graag.

Groetjes,

Edith

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 9 okt 2012
    Laatst bewerkt: 10 okt 2012
    Beste Edith,

Je wilt weten hoe de hoogte van je WAZO berekend wordt.

De hoogte van een WAZO uitkering wordt bepaald op basis van een loonperiode van 4 weken of een maand voor je verlof.
    Omdat je een WW-uitkering ontvangt, neemt de WAZO het berekende dagloon over van de WW.
    De hoogte van de WAZO is 100% van dit bruto-dagloon.
    Wat dat betreft was de reactie van René juist.

Ik wens je een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. sllybnnyrbbt

18 jun 2012
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Bedankt voor je antwoord, maar het is me nog steeds niet duidelijk.
    Bij telefonisch contact legt een van je collega's jouw antwoord namelijk anders uit dan ik het opvat.

Ik heb tot 1 november 2011 gewerkt en ontvang sindsdien een WW-uitkering, nu ter hoogte van 70% van het dagloon van €126,05.

Jij zegt in je antwoord 3 dingen:
    De hoogte van een WAZO uitkering wordt bepaald op basis van een loonperiode van 4 weken of een maand voor je verlof.
    Omdat je een WW-uitkering ontvangt, neemt de WAZO het berekende dagloon over van de WW.
    De hoogte van de WAZO is 100% van dit bruto-dagloon.

Per 1 oktober 2012 heb ik een wazo-uitkering aangevraagd. Volgens mij zou de hoogte van de wazo-uitkering 100% van het dagloon van € 126,05 moeten zijn. Volgens een medewerker van het UWV die ik aan de telefoon had (overigens niet René) bedraagt de wazo-uitkering echter maar 70% van dit dagloon, oftewel 100% van de WW, want dat zou de loonperiode van de maand voor mijn verlof zijn. Zij zei dat zij daarom een nieuw dagloon moest berekenen gebaseerd op 100% van mijn WW. Ik heb nu dus € 375,00 bruto voor 1 week gekregen, veel te weinig dus. Daarnaast is WW volgens mij niet eens loon, dus kan er geen dagloon op gebaseerd worden.

Voor ik weer boos naar het UWV ga bellen, wil ik graag weten of ik je nou zo verkeerd begrijp of dat mijn wazo-uitkering inderdaad hoger zou moeten zijn dan mijn ww-uitkering.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Edith,

Je krijgt tegenstrijdige antwoorden op je vraag over de hoogte van je WAZO.
    Hierdoor ontstaan uiteraard aanvullende vragen.
    Ik kan deze vragen zonder inzage in je dossier niet beantwoorden.

Als je wilt dat ik het voor je uitzoek stuur dan je telefoonnummer via een privé bericht.
    Ik neem dan contact met je op.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina