Hoi allemaal, afgelopen weken drama's met mijn schoonmoeder gehad, nu is dat opgelost en dient het volgende probleem zich aan. afgelopen zondag waren we op bezoek bij de oma van mijn vriend, die haar verjaardag vierde. daar zagen we ook 2 ooms en tantes, mensen die aardig zijn maar ik maar 2x in 4 jaar tijd heb gezien. die kondigden dus wel aan op kraamvisite te komen straks ik heb daar helemaal geen zin in. dat geloer naar mijn baby terwijl ik ze verder eigenlijk nooit spreek zie ik helemaal niet zitten. ik ga ze ook geen kaartje sturen maar mijn schoonma kennende roept ze een feestdag uit als haar kleinkind is geboren dus ze zullen het snel weten als het zover is. ik probeer mijn vriend duidelijk te maken dat ik alleen mensen op kraamvisite wil die dichtbij ons staan. het lullige is alleen dat daar wel meer mensen van mijn kant bijzitten. mijn vriend wil geen nee zeggen, ik denk omdat hij bang is voor vervelende reacties. wat is jullie ervaring hiermee? vind het een beetje vervelend voor mijn vriend, maar wil ook geen hele groepen bijna vreemde mensen aan mijn bed. groetjes Marieke
Onder kraamvisite verstaan veel mensen ook nog een bezoekje 2 maanden na de bevalling hoor . Dus dat soort mensen moet je gewoon voor wat later houden. De eerste weken alleen hele goede vrienden en hele dichte familie en verder rust voor jullie kersverse gezinnetje. Je hebt een hoop te leren en daarbij moet je herstellen van de bevalling. Heel je leven veranderd ook ineens en dat kost ook wel even tijd om aan te wennen en een soort van ritme in te vinden. Ik zou proberen je niet te druk te maken en allemaal ja te zeggen, maar tegen die tijd kun je ook aangeven wanneer je er aan toe bent en wanneer niet. En bespreek vast met je man bijvoorbeeld, sowieso de eerste 3 of 4 weken niet....
Het is sowieso verstandig om de eerste weken de kraamvisite goed te regelen. Duidelijke tijden afspreken (ook TOT hoe laat iemand welkom is), en een maximaal aantal bezoekjes per dag, en sommige dagen gewoon helemaal geen kraamvisite. En alles opschrijven in een agenda of op een kalender..!! Je hoeft ook zeker niet te verwachten dat je verre familieleden of kennissen meteen de eerste weken moet ontvangen, je kunt gewoon een datum wat verder weg afspreken. Ik vind het helemaal niet raar om bijvoorbeeld na 6-8 weken nog kraamvisite te ontvangen. Houd er ook rekening mee dat er een hele hoop mensen voor de bevalling roepen dat ze komen (ook na de bevalling trouwens) en uiteindelijk helemaal niet meer bellen.. (is het probleem ook meteen opgelost). Maak je er nu nog niet al te druk over. Maar heb het er wel met elkaar over, het is wel belangrijk dat je vriend weet hoe jij erover denkt. Waarschijnlijk neemt hij tijdens de kraamweek ook vaak de telefoon op, dus dan is het wel handig als hij weet wat hij moet doen, zeg maar.. Ik vond de kraamvisite de eerste weken erg vermoeiend, maar na een maand ofzo vond ik het geweldig om onze kleine aan Jan en alleman te 'showen', zelfs aan mensen die wat verder weg staan. En als je vriend het leuk vind als zijn ooms en tantes komen (weet niet of dat zo is), dan kun je het vast een keer een uurtjes uitzingen met hen..
Ze bellen, als het goed is, van tevoren toch even. Dan zeg je gewoon dat je dan-en-dan niet kan, of je laat de kraamhulp dat regelen. Ik heb daar nu ook al last van, dat ik zoiets heb..... NEEEEEE ! Die mensen wil ik niet. Maar ik wil me er ook niet druk om maken; Het is mijn kraambed. En als ík geen zin heb in ide mensen, dan héb ik daar maar geen zin in.... Dan heb ik het gewoon druk, of heb ik mijn dag gewoon niet...
Ja wij hebben hier toevallig een soort gelijke discussie gehad vandaag.. ook over tantes en ooms die mijn vriend nooit spreekt en zelfs geen kerstkaartje wilt sturen, omdat het hem niet boeit.. Ik heb met mijn vriend afgesproken dat de eerste 6-8 weken alleen mensen die dichtbij ons staan langs mogen komen en dan geven na 8 weken een kraamborrel en dan zijn ze "van harte" welkom. Maar eerlijk is eerlijk, ik kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten om mensen over de vloer te hebben die je amper kent en dan over je kind "heenhangen". Succes ermee! Liefs, Huismus
hoi, heb met mijn mijn vriend laatst afgesproken dat zijn familieleden dan idd maar wat later komen...verbieden kan ik niet helemaal al zou ik dat wel graag willen. moet ik alleen nog mijn schoonouders heel goed duidelijk maken dat ze niet iedereen hoeven mee te nemen en aan te sporen om te komen. misschien is een kraamborrel ook wel een goed idee, zal het eens in de groep gooien.
Lekker joh, zo'n kraamborrel, alles in één keer en heb je veel meer rust in je kraamweken. Ik doe het op advies van m'n zus, zij had het niet gedaan, maar had wel bijna elke dag mensen over de vloer ('s morgens en 's avonds). Ik maak zelf een briefje wat ik bij het geboortekaartje stop met een uitnodiging en mensen die zich niet aangesproken hoeven te voelen, de mensen die dichtbij je staan, weten dat zelf wel.. Schrijf er trouwens wel bij op het briefje, dat mocht de weerstand iemand in de steek laten dat ze dan even moeten bellen voor een andere afspraak.. je hoort zo vaak dat mensen snotverkouden op bezoek gaan bij een pasgeboren baby. En heb met m'n vriend afgesproken dat als ze slaapt, ze slaapt.. en dat alleen wij en evt. oma's en zussen, de kleine meid mogen vasthouden. Succes met alles en maak je niet te druk, het komt vast allemaal wel goed. Liefs, Huismus
Ik zou me niet zo druk maken, mijn dochter is 27 december geboren en eind maart hadden wij ons laatste kraambezoek. Die mensen komen echt niet in de eerste week