Hoi, Net zoals de titel het zegt: mijn zoontje van 16 maanden wordt 's avonds na 1u à 1,5u krijsend wakker (steeds tussen 20u en 20u30), de tranen lopen over zijn wangetjes en hij is maar kalm te krijgen als hij in het licht schijnt te komen. Hij lijkt er ook niet echt bij te zijn, want als het krijsen gestopt is ligt hij met een rare "zen" glimlach rond zich te kijken. Na 15min stoppen we hem terug in bed en hij slaap lekker tot de ochtend. Dit is nu al 14 dagen aan de gang. Iemand raad of uitleg, want ik begin het nu toch raar en naar te vinden.
Het kan een droompje zijn. En dat het steeds op hetzelfde moment gebeurt is ook wel normaal: kan te maken hebben met zn slaapcyclus (ieder mens wordt vele malen per nacht 'bijna wakker'). Gewoon lekker troosten, gaat vanzelf wel over. Mirre wordt ook vaak in de avond eventjes wakker, geef 1 kik (of 2) en slaapt meestal weer verder.
Ik denk dromen,Sophie heeft ook van die periodes,als je haar kamertje binnenkomt ziet ze je nog geen eens,maar wel helemaal overstuur. Wij halen haar eruit,kalmeren haar,slokje drinken en ze gaat weer lekker slapen! Succes!
Ik zou ook denken aan een nachtmerrie. Kan zijn dat de ontwikkeling opeen een sprongetje heeft gemaakt en dat hij daardoor wat meer te verwerken heeft. En dat dat zich dan uit dmv dromen.
Dit zou toch wel een nachtelijke paniekaanval kunnen zijn, zoek maar eens op het internet, de sypmtomen passen er wel bij. Mijn zoontje heeft het ook vaak, het is te vergelijken met slaapwandelen, ze weten er 's ochtends niets meer van (bij nachtmerries juist wel) Dit heb ik gevonden op de site van ouders online, een reactie op een vraag over dit onderwerp, wie weet kun je er wat mee. Niet teveel zorgen maken trouwens, het moet weer over gaan.... Uw dochtertje heeft last van nachtelijke angsten, sleep terror disorder of ook wel pavor nocturnus genoemd. In de literatuur staat wel geschreven dat de meeste kinderen tijdens deze nachtelijke angstaanvallen hun ogen open hebben, terwijl ze niet wakker zijn. Twee tot drie procent van de kinderen tussen de drie en zeven jaar heeft last van pavor nocturnus. Tijdens zo'n angstaanval is het kind motorisch onrustig, haalt het vaak gejaagd adem, en is het kind niet te wekken of te troosten. Wanneer het kind wakker wordt, heeft het geen herinnering aan de nachtelijke angsten, maar voelt het zich vaak erg onbehaaglijk. Een kind kan gedurende een periode elke nacht last hebben van angstaanvallen, maar het is ook mogelijk dat het weken of soms maanden niet voorkomt. Deze nachtelijke angsten verschillen van nachtmerries. Nachtmerries vinden namelijk plaats gedurende de droomfase van de slaap, de zogenaamde Rapid Eye Movement-slaap. Pavor nocturnus kan een paar minuten duren maar soms zelfs een uur tijdens een fase van diepe Non-REM slaap. Meestal een tot twee uur nadat het kind naar bed gaat. Deze NREM-slaap neemt bij kleine kinderen 20% van de totale slaapduur in beslag. Bij pubers is dat nog maar 10%. Aangenomen wordt dat pavor nocturnus te maken heeft met rijpingsproblemen van de hersenen. Wanneer de hersenen en het slaappatroon van het kind gerijpt zijn, gaan de angsten vanzelf over. Echter, stress en moeheid kunnen de angsten luxeren bij kinderen die hier gevoelig voor zijn. Deze gevoeligheid is vaak familiair bepaald. Zorg dus dat uw kind genoeg rust, en dat er zo min mogelijk stresserende factoren zijn. U maakt nu uw dochter wakker met koud water. De angsten gaan na een bepaalde tijd vanzelf over en uw kind slaapt gewoon door. Dus u zou ook eens kunnen proberen wel naar uw dochtertje toe te gaan, maar haar niet wakker te maken. Ik kan me wel voorstellen dat het moeilijk is om dit te laten gebeuren. Vaak hebben kinderen deze angsten elke nacht op hetzelfde tijdstip. U kunt ook het volgende proberen. Maak uw dochtertje een half uur voordat de angsten gaan optreden wakker. Haal haar uit bed en laat haar met u praten. Hou haar vijf minuten wakker, en laat haar daarna weer gaan slapen. Er is een kans dat de angsten dan niet optreden. Ook is het belangrijk dat u rustig blijft, zodat uw dochter niet schrikt van een angstige reaktie. Ik zou u ook aanraden om uw huisarts in te lichten dat uw dochter al een langere periode deze angsten (elke nacht) heeft. Een lage dosering antidepressivum wordt soms ook gegeven aan jonge kinderen. Over het algemeen is men terughoudend in het geven van medicatie.
Mike heeft dit sinds een week ook. Alleen niet 's-nachts, maar overdag na het slapen. Duurt dan echt ontzettend lang voordat ik hem weer rustig heb.. lees dus even mee!
mijn dcothertje heeft het sinds 2 dagen ook ( en ook al wel eerder geahd hoor) DAT ZIJN FASES. STANDAART NA EEN UUR KRIJSEND WAKKER. dan word ze rond een uur of 1 nog es echt hysterisch wakker, echt totaal hysterisch, dat kunnen wel es die angstaanvallen zijn misschien. en zo ron 5 uur nog es. lekker enachten haha. ach, troosten wat drinken en weer terug op bed. t zal wel weer overgaan. heb gen tip voor je.