Hallo! Ik wil graag wat advies van jullie. Ik zit een beetje in twijfel. Ik ga solliciteren op een vacature, en zit een beetje in dubio over de openingszin. Het betreft een functie voor kwaliteitsbeheer van het interne kennissysteem en documentatie. Normaal gesproken wordt het bij mij een redelijke standaard inleiding. Met veel plezier wil ik graag via deze weg solliciteren voor uw aangeboden functie van []. Met veel herkenning las ik de vacaturetekst, en dacht gelijk, dit is een baan voor mij. En daarna mijn motivatie, competenties e.d. Maar nu is dit een redelijk standaard zin, dus wil ik eigenlijk iets orgineels als opening maar niet te amicaal. Nu had ik hetvolgende bedacht: De perfecte kandidaat, heeft u die al gevonden? Ik denk van niet, want perfectie bestaat niet. Iedereen kan altijd nog leren en groeien, en daarom wil ik graag de functie van []. Ik voldoe ook niet 100% aan de functie eisen, maar heb uiteraard veel pluspunten die ik daarna kan benoemen en ontwikkelpunten waarin ik nog kan groeien (de eisen waar ik niet helemaal aan voldoe). Maar is dit niet te brutaal? Graag jullie mening, of een ander goed voorstel.
Ik vind het leuk! En ook een klein beetje gedurft, ben altijd bang dat je direct afgeschreven wordt. Zeker wanneer het bij iets wat je graag zou willen. Maar het bied je wel een mooie opening om op verder te borduren. Succes!
Om in aanmerking te komen voor een gesprek moet je tegenwoordig echt opvallen. Omdat je niet compleet aan de eisen voldoet en er vast mensen zijn die wel compleet aan het profiel voldoen sta je sowieso al achter of val je misschien zelfs al af. Nee heb je en door lef te tonen kan het ja worden.
Wel goed dat je een originele pakkende tekst wilt gebruiken. Persoonlijk vind ik je voorbeeld wel iets te 'vrij' overkomen. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik ook geen tips voor je heb... :s Wel wens ik je veel geluk met solliciteren!!
Ik vind het niets maar vind ook je normale standaard zin niet lekker lopen. Op dit tijdstip geen tips maar succes!
Ik vind het meer een verhaaltje dan een pakkende openingszin. Misschien is dit iets. Bijvoorbeeld ..beroep.., deze baan is me op het lijf geschreven!! ..2 a 3 goede eigenschappen.. (bijvoorbeeld Eerlijk, loyaal en nauwkeurig) wil ik graag mijn kennis en vaardigheden inzetten voor uw onderneming. Of Perfectie, dat is mijn streven! Leren, groeien, voor mij geen probleem! Gemotiveerd en met veel plezier wil ik daarom solliciteren op de door u aangeboden functie.
Ik vind wat jij schrijft alsnog cliché, zeker in sollicitatieland. Echt origineel komt het niet over, ook al verwoord je het wat frisser. Het sterkst vind ik het om vanuit jezelf te schrijven ipv van meet af aan te proberen de ontvanger (potentiële werkgever) te pleasen. Dus bijv: Alles in mij riep JA! toen ik de vacature voor [functie] tegenkwam. Volgens mij is deze baan geknipt voor mij en vice versa, ook al voldoe ik op papier niet aan de functie-eisen. Niet meteen stoppen met lezen nu u dit weet; ik zal alsnog op papier proberen te zetten waarom ik wél de [functienaam] bent die u zoekt. En dan ga je vertellen over je ervaring, motivatie voor deze baan etc.
Dit is zo lastig te beantwoorden. Je weet immers niet de voorkeur van de recruiter.... ik ben recruiter en jouw suggestie vind ik een mooie opening! Ik vind t prachtig als kandidaten open zijn over waar ze staan en over hun onrwikkeling. Daarbij de juiste toon neerzetten is dan belangrijk en juist dat is lastig. De suggesties die later volgen vind ik dan namelijk te aanwezig en te hier ben ik klinken. Past t bij t bedrijf die toon, probeer dat uit de vacature te halen en je daarop aanpassen is ook een tip. Veel succes!!
Misschien is dat ook wel het voornaamste: als jij het opschrijft zoals jij bent, en je past bij het bedrijf, zullen ze het positief lezen.