Helemaal goed toch. Jaren geleden is ons ook zoiets gebeurd. Niet zoveel als jullie maar als je eenmaal in de neerwaartse spiraal zit kom je er niet makkelijk meer uit. Op een gegeven moment hadden we ook een schuld van 10.000 euro. Toen ik die laatste euro's overmaakte voelde ik me zo opgelucht. Daarna sparen en sparen. Eerst 1000 euro, toen 2000 enz. We maakten wat promotie op het werk en gingen wat meer verdienen. Doorsparen. Alle dingen die nog niet echt noodzakelijk waren in huis hebben we gelaten. Toen er 10.000 op de rekening stond dacht ik, dit is het nieuwe 0, hier komen we nooit meer onder. Dus ja ik snap het wel
Ik heb diverse doelspaarrekeningen. De grootste is voor mijn pensioen, aangezien ik geen pensioen opbouw. Daarnaast eentje voor de studie van de kinderen, voor een andere auto, voor een grote reis, voor onderhoud van het huis. Hier gaan vaste bedragen heen. Wat er verder overblijft komt op de gewone spaarrekening. Daarvan betalen we de grote eenmalig per jaarlijkse dingen, zoals verzekeringspremies, ozb enzo. En vakanties etc.
Wij sparen momenteel voor nieuwe dakbedekking. Verder wil wel altijd een bedrag achter de hand hebben voor onvoorziene kosten zoals een kapotte auto, wasmachine oid. Voor de pleegkids sparen we van hun eigen pleegvergoeding veel. We krijgen een x bedrag per kind maar dat gebruiken we, zeker op deze leeftijd, echt niet op per maand. Dat gaat naar een aparte rekening voor hen. Voor als ze tzt gaan studeren of voor rijbewijs oid.
Wij sparen standaard een bedrag per maand voor dochter en 1 maal per jaar zilvervloot. Verder sparen wij vooral voor onderhoud aan huis en onvoorziene zaken. De combi ketel zal binnenkort aan vervanging toe zijn, de koelkast maakt best wel wat herrie en de oven is niet top meer.
Afgelopen zomer zijn wij verhuisd naar ons droomhuis. Op dit moment staan we er financieel goed voor. Er staat al genoeg op de rekening voor mijn pensioen. Als ondernemer heb ik ook zakelijk een grote buffer. Als reizen weer toegestaan is dan willen we met onze kinderen een wereldreis maken. Dit is voor nu ons (extra) spaardoel
Ik ben begin dit jaar begonnen met extra sparen voor mn pensioen. Ik bouw gewoon pensioen op, maar was niet van plan om tot mn 70e door te werken. En heb het vakantiepotje maar weer nieuw leven ingeblazen. Begint nu wel weer te kriebelen zo langzamerhand. Heb een waslijst met droomlocaties inmiddels haha!
Vorige week heb ik weer wat afgelost op de hypotheek. Daarnaast sparen we uiteraard voor de kinderen. Verder hebben we eigenlijk niet echt een spaardoel. Toen we een paar maanden geleden een nieuwe wasmachine nodig hadden, ging dit bijvoorbeeld van de betaalrekening. Maar als dat niet had gekund dan had ik daarvoor ook de spaarrekening kunnen gebruiken. Die is er bij ons voor onvoorziene uitgaven. Maar misschien dat ik (dankzij dit topic) toch ga kijken naar de opties om vervroegd met pensioen te gaan.
Wij hebben meer geld in beleggingen zitten dan op de spaarrekening. Het idee is om over een aantal jaar door alternatieve inkomsten minder te kunnen werken. Dat zal een mix zijn van aflossen op de hypotheek, beleggingen in aandelen, wellicht onroerend goed. We zijn nog zoekende hoe we dit voor onszelf het beste kunnen invullen. En daarnaast zijn we een huis aan het bouwen dus vermoedelijk beginnen we halverwege dit jaar weer op 0 . Maar goed, goals hè.
Wij sparen om de spaarrekening aan te vullen. Hier zijn we niet zo goed in. We hebben verder geen specifiek spaardoel. Ik krijg nog een mooie erfenis, dat kan nog een jaar duren misschien maar dat wil ik gebruiken om een extra woning te kopen en die dan te verhuren. En dat geld gaat dan opzij voor de kinderen.
Onze buffer is er dit jaar best hard door gegaan. We merken nu dat we ontzettend ontevreden zijn over de keuken en dat we daar iets aan willen doen. Het nadeel is dat dan de hele woonkamer overhoop moet. Nieuwe vloer, alles opnieuw stucken ivm lelijke sierlijsten, opnieuw schilderen, nieuwe keuken. Alles bij elkaar waarschijnlijk zo'n 45000 euro. Hebben nu een spaarplan voor het komende jaar omdat onze buffer dus redelijk op zijn. Zetten komend jaar 1000 euro per maand opzij (betalen studieschuld een jaar niet af), daarna gaat het bedrag een stukje omlaag. Maar wil gewoon "snel" op de 10.000 euro zitten in geval van onvoorziene kosten. Daar zitten we in maart weer, dus dat geeft lucht.
Nou dat dacht ik ook. Onze houten vloer kostte 4000 (60m2) en onze keuken 12.000. Het stuccen ongeveer 2000. Hoe kom je dan aan de 45.000?
Keuken komt uit op een krappe 30.000 euro, daar hebben we een berekening voor laten maken. Nieuwe vloer zo'n 8.000, stucwerk 2500. We hebben nu een hele onhandige ombouw rond de trap. Daar zit een "kast", waarbij in de deuropening een warmtepomp staat, dus de volledige opslagruimte onder de trap zijn we kwijt. Daar een kast oplossing in maken wordt ook een uitdaging. Als we beneden ook meteen de wc mee willen nemen (dan is de hele benedenverdieping maar gedaan) is dat ook +3000. Daar komt de opslag van de meubels in de woonkamer bij, eventueel onvoorziene kosten door wat we aantreffen als alles er uit is. Met onze vorige bewoners staan we toch elke keer weer voor verrassingen
Ja dit hebben wij ook altijd, maar die keuken zou toch goedkoper moeten kunnen (als je zou willen). Maar goed smaken verschillen natuurlijk
Dat kan ook zeker. Hebben we ook overwogen, want dan kunnen we sneller aan de slag. Maar we merkten dat we bij een goedkopere keuken niet alleen inleveren op wat we mooi vinden, maar ook op functionaliteit en kwaliteit van het materiaal. Ik ben nog wel van "voor de helft van het geld kan het ook en dan doen we over 10 jaar gewoon weer iets nieuws als het stuk is", maar mijn man denkt daar anders over.
Zo zijn wij wel inderdaad. Dan kun je ook nog eens wat veranderen. Wat wij 10 jaar geleden mooi vonden zouden we nu niet weer kiezen.
De kinderbijslag sparen we voor de jongens voor hun studie later. Verder sparen we voor een dakkapel op zolder en daar een 4e slaapkamer. Al gaat het sparen nu minimaal want we zijn versneld de studieschuld van m'n man aan het aflossen. Daar willen we graag vanaf zijn maar daar gaat op het moment wel veel geld naartoe.
We willen al twee jaar de badkamer doen, maar kunnen nog niet echt iemand vinden aan wie wij dat toe vertrouwen. (ook niet heel hard gezocht, hoor) Inmiddels blijft de spaarrekening oplopen. Uiteindelijk willen we ook de keuken doen. Dat zou inmiddels ook wel kunnen, maar dan blijft er nog weinig over op de spaarrekening, en we hebben graag een buffer voor bijv. onverwachtse grote reparaties aan de auto, etc. Ook hebben we een aparte spaarrekening voor onze dochter voor later, een spaarrekening voor extra uitgaven aan haar (i.v.m. haar beperking, bijv. de zwemlessen moest in privé-les, dat tikt toch aardig aan), en een spaarrekening voor vakanties/uitjes.