Wij kiezen er juist heel bewust voor om dat niet versneld af te lossen. We betalen geen rente en het maandbedrag is laag genoeg om het niet echt te merken.
Wij zijn sowieso wel van het sparen. In eerste instantie voor onverwachte uitgaven, zodat ik op termijn een nieuwe auto kan kopen en voor de studie van de kinderen. Ergens hoop ik dat we ooit genoeg sparen om zonder ophoging van de hypotheek een groter huis te kopen of een vakantiewoning. Maar eigenlijk denk ik niet dat dat realistisch is aangezien we bijvoorbeeld ook de badkamer nog moeten verbouwen. En ja sparen loont nu niet in de zin van rente, maar wel in de zin van bewaren. Je bewaard immers wel steeds meer geld. Ik zie niet in wat daar niet nuttig aan is.
Dat is misschien op het moment wel het verstandigste om te doen, tenzij je wil verhuizen, maar ik kan me ook voorstellen dat iemand er ‘vanaf wil zijn’. Wij hebben toentertijd het wel zsm afgelost, want bij ons ging er nog 3,7% rente overheen. Maar ik denk dat ik het anders ook had gedaan, het voelde voor mij niet fijn om naast de hypotheek nog 45k schuld te hebben en dan wel op vakantie te gaan enzo.
Ja zo hebben wij ook gedacht hoor. Bij ons gaat het gelukkig ook niet om zo'n hoog bedrag, " maar" 15.000, waarvan er nu nog een kleine 4 staat. Dus we zouden het in 1x kunnen aflossen, bijvoorbeeld als we gaan verhuizen, maar tot die tijd laten we het wel even zo en wordt het ongemerkt steeds kleiner.
Ik denk dat het wellicht temaken heeft met de afmetingen, apparatuur en keuze voor materiaal. Wij hebben 4 offertes laten maken en zitten tussen de 23000 en 29500. Bij de goedkopere optie moeten we zelf zorgen voor bijvoorbeeld voorbereiding van het leidingwerk en dat kunnen we niet zelf. Stopcontacten moeten verplaatst worden etcetera, met 2 linker handen beginnen we daar niet aan. Als we dat werk dan weer uitbesteden kost het net zo veel als de duurdere variant waar dat wel bij in zit. En dan heb je 2 of 3 partijen die naar elkaar kunnen wijzen als er iets mis is. Dus 't is wellicht ook een stukje gemak waar je dan voor betaald, maar dat vinden we prima.
Dat kan natuurlijk, voor gemak betaal je ook en als het dan helemaal naar jullie zin is is dat ook prima. Hier ook nergens op bespaard en heel blij met het resultaat. Overigens denk ik dat er wel een Electricien is die voor minder dan 6500 de leidingen wil aanbrengen/ omleggen als dat het enige verschil is. Bij ons koste dat 1.500 euro.
Wij sparen niet voor iets speciaals op dit moment. Wij hebben 2 spaarrekeningen 1 voor de vakanties/uitjes/kleding en 1 voor de woon/zorg/autolasten, studies. Die zijn wij nu aan het spekken.
Ik herken dit hoor. Ik ben ook al sinds mijn kindertijd een opperspaarder. Sparen doe ik nog als een gek. Heel luxe ook dat dit kan. Voor de kinderen, op mn spaarrekening en beleggen. We lossen elk jaar een groot bedrag af op de hypotheek en verder hebben we nu als doel een eigen huis bouwen of alvast een appartement voor de kinderen gaan kopen en verhuren tot ze oud genoeg zijn. Dromen mag je hebben toch haha.
Dat is grappig, wij komen uit op jullie goedkoopste optie, maar keuken komt in de nog te bouwen aanbouw, dus leidingen liggen dan allemaal precies goed natuurlijk. Denk hele vergelijkbare keuken dus
Dit inderdaad, als we een ander huis willen dan hangt dit nog zo in onze nek. M'n man heeft ook een flinke studie schuld waarvan nu dus al echt een groot deel is afbetaald. Vind het gewoon fijn om daarvan af te zijn nu we het kunnen betalen. De kinderen worden ouder en duurder en dan zijn we er over 2 jaar vanaf en komt er een flink bedrag per maand weer vrij. Mochten we het geld toch nodig hebben dan kunnen we het altijd nog verlagen of tijdelijk stop zetten.