Ja dit, maar dat komt omdat ik over een aantal jaar een bepaald getal op mijn rekening wil hebben en we afgelopen voorjaar ook onze badkamer hebben verbouwd. Die algemene spaar gaat dus even 'op slot'. Bovendien vergt zon reis veel voorbereiding dus die tijd hebben we ook. En ik vind het leuk om straks dat te kunnen doen zonder de gewone spaar aan te breken
Groot gelijk Zoals tupp al zei: de beslissing levert ook al voorpret op. Sinds wij besloten hebben te gaan sparen voor een reis naar Amerika, hebben we echt zoiets van ‘wauw, over een aantal jaar gaan we dat echt doen’. En dat komt nu steeds dichterbij. Hier zijn de kinderen ouder, dus die delen ook echt mee in de voorpret. En 17 jaar geleden hebben wij zelf zo’n reis ook al eens gedaan, daar hebben we nu nog steeds de herinneringen van. En je kunt wel zeggen dat het zonde is zoveel geld uit te geven aan iets wat maar een paar weken duurt. Dat betekent dan dat je alleen maar goedkoop op vakantie mag want het is toch zo voorbij? Nou, onze gewone vakanties zijn ook al niet goedkoop maar dat hebben we ervoor over. Want we genieten er allemaal enorm van en houden er altijd de herinneringen aan over. Heerlijk om zo af en toe nog eens een fotoboek te pakken en weer te genieten van de herinneringen. Alleen voor een normale vakantie hoeven we niet speciaal te sparen. Maar met z’n vieren naar Amerika om daar 4 weken rond te reizen, dat kost gewoon veel geld en als we het dan doen willen we het ook goed doen en niet hoeven te beknibbelen. En dat vinden we helemaal niet zonde van het geld.
Is ook zo.^^ Vind het wel lastig bepalen hoeveel je dan uiteindelijk wilt sparen. 2 volwassen een paar weken met 2 kinderen door de VS en Canada. En dan niet beknibbelen en ook niet per se op je geld hoeven letten...
Hier eigenlijk ook zoiets. We zouden het ook prima sowieso van het spaargeld kunnen doen. Maar we vinden het gewoon fijn om voor deze reis een apart potje te hebben. Het is ook niet zo dat we dan nu meer sparen dan we normaal zouden doen, maar we leggen een specifiek deel apart voor deze reis.
Wij sparen ook een vast bedrag per maand en alle extra's daar boven sparen we dan weer niet. Het gaat gewoon op. Zo is ons banksaldo een dag voordat onze salarissen komen ook altijd circa 10à50 euro, gewoon omdat de rest op 'moet' hahaha. Geld 》vaste lasten (incl spaargedeelte) opzij = marge dat op moet
Wij sparen voor een nieuwe auto, bruiloft, huwelijksreis van drie maanden met de kinderen en de kosten koper en verbouwingskosten van het volgende huis. Dit staat allemaal netjes in een excelsheet. Ook sparen we voor extra aflossen op de hypotheek en hebben we een potje onvoorzien. Ook in Excel. Zoals je merkt zijn we wat nerderig En zoals eerdere posters al opmerkten. Wat een luxe dat we dit kunnen doen. Ik ben er echt heel erg blij mee. Op de lange termijn wil ik sparen zodat we kunnen kiezen om minder te werken wanneer we dat zouden willen. @Nina Sanders ik vind een grote reis echt een fantastisch doel. Ik hou heel erg van reizen en heb er nog elke dag goede herinneringen aan.
Hier heeft mijn man dat bedacht, hij is van de financiën . Ik weet zo ook niet precies wat ons doelbedrag is. Zeker 10K maar het kan ook wel meer zijn. En dan hebben we natuurlijk ook nog het vakantiegeld van dat jaar. Je kunt natuurlijk gewoon eens gaan kijken wat je nu kwijt zou zijn voor vliegtickets voor komende zomer om een idee te krijgen. En wat het zou kosten om van de zomer een camper te huren voor een x aantal weken. Al leuke voorpret toch En dan bedenken wat je ongeveer per dag nodig zou hebben voor eten, plus een bedrag voor uitstapjes. En uiteindelijk afronden naar boven voor marge. Wij gaan overigens geen camperreis doen, maar gaan een auto huren en overnachten in hotels.
Zo doen wij dat ook. Zodra het salaris binnen is maak ik het spaarbedrag over en wat er dan nog op staat gaat op.
Dat willen wij ook, man wil een camper, maar daar zie ik mijzelf nog niet mee rijden en ben ook wel wat meer van het luxe.
wij hebben nog steeds 'potjes' op de spaarrekening. Huis (dakkapel, trap vervangen, voortuin) , vakantie , onvoorziene uitgaven, kinderen. Potje huis is voorlopig niet vol genoeg. Potje onvoorziene uitgaven hebben we voldoende gevuld voorlopig. Vakantie gaat ook tot een bepaald bedrag. Dus waar het bedrag eerst gesplitst werd over tig potjes, gaat het wat harder als we vinden dat een potje 'vol genoeg' is. Sparen voor iets voor mezelf... niet echt.. ik wil ooit nog wel een philips lumea - maar vind dat uit principe zo duur.. dus spaar er niet voor. En zo zijn er nog wel wat dingetjes. Wel willen, maar het er (nog) niet voor over hebben .
Wij hebben 6 jaar geleden een campertocht van 5 weken door Nieuw-Zeeland gedaan, kinderen waren toen 5 en 2. Totale kosten waren ca 10K. We hadden weinig kosten aan campings, want we gingen vaak freecampen en kookten zelf, dus ook weinig kosten voor uit eten. Ik zou zeker wel op 12-15k rekenen, afhankelijk van hoe luxe je je reis wilt maken. Maar echt een prachtig doel om voor te sparen en zeker het geld waard!
Hier ook zo. Maar ik heb ook zo geen koopdrang ofzo. Wat we bijvoorbeeld ook vaak doen, is als er redelijk wat over is, het verdelen onder de kinderen.
Wij zien ons allebei niet met een grote camper rijden, dus daar zijn we het gelukkig over eens. En een gewone auto is gewoon ook veel makkelijker om ergens te parkeren als je ergens naar toe gaat. En wat meer luxe vinden wij inderdaad ook wel prettig.
Hmm..Ben zelf ook wel van wat meer luxe, maar zon reis zou ik ook niet gauw met hele kleine kinderen doen. Moeten ze echt wel wat groter zijn, hebben ze er zelf ook meer aan vind ik!
Wij sparen voor het sparen en onverwachte kosten. Niet veel maar wel genoeg. En hebben ook nog een potje bij de super mochten wij even geen geld hebben kunnen wij wel boodschappen doen (vaak is dat wel wat anders voor de dierenarts ofzo). Maar die buffer is fijn...
Precies! Mijn man is als baby/peuter de halve wereld over geweest en wat weet hij er nog van.... helemaal niks.