Hoi dames, Graag zou ik jullie advies of tips willen vragen. Mijn zoontje is in augustus 4 geworden en toen met school begonnen. Sinds die tijd is het mis met de zindelijkheid. Mijn zoontje is redelijk laat zindelijk geworden (ruim 3,5) maar op een foutje af en toe na ging het wel goed. Sinds hij naar school gaat plast hij dagelijks zeker 3 a 4 keer in zijn broek. Hij is of net te laat, of hij plast in zijn broek en zegt gewoon niks. Het interesseert hem ook niet als ik hem met een natte broek laat lopen, hij wil soms niet eens een nieuwe aan. Een luierbroekje doen we wel aan als we een dagje weggaan, maar ik wil hier eigenlijk niet elke dag mee beginnen, voelt zo als een stap terug. Maar ik weet even niet meer wat nu handig is. Een beloningssysteem hebben we geprobeerd, maar dat hielp niks. En om de zoveel tijd op de wc zetten zorgt voor zoveel ruzie, dat dat ook niet werkt. Hij wil absoluut niet gedwongen worden om op de wc te gaan zitten. In de nacht was hij nog niet zindelijk, dus dan heeft hij een luier om. Het grappige is dan wel weer dat hij dan wel roept dat hij moet plassen, ook midden in de nacht..... Wat zouden jullie doen?
Het is net of ik verhaal van mijn zoon lees, dat is precies hetzelfde alleen is hij nu bijna 5. Ook hij was laat zindelijk met 3,5 en is weer in zijn broek gaan plassen 3 weken nadat hij naar school ging. We hebben dagen gehad dat we we 5 natte broeken hadden. Hij ging gewoon niet meer uit zichzelf naar de wc en plaste elke keer in de broek. Belonen en straffen hielp hier ook helemaal niet. Hij vond het ook niet erg wat dan zei hij 'geeft niks droogt wel weer op'. Wat we toen hebben gedaan is het zijn probleem maken. Als hij in de broek plast dan moest hij zichzelf weer uitkleden, schone kleren pakken en aantrekken. Hij mocht bij ons met een natte broek niet op de bank en op school niet op de stoel. Hij kon dus kiezen of staan of schone kleren aantrekken. Dit heeft wel geholpen want hij vond dit erg vervelend en ging dan wel naar de wc. Het is een soort van aandacht vragen maar dan wel negatieve aandacht. Ik merk wel dat hij nu bijna 5 is ik hem wel wat meer verantwoordelijkheid kan geven. Hij vind een opeens beloningsysteem nu wel heel erg interessant en voelt zich stoer als hij een sticker heeft verdiend. We maken kleine stickervellen met 7 stickers en als hij een dag droog is dan krijgt hij een sticker, lukt het niet dan gaat het hele stickervel weg en moet hij weer helemaal opnieuw beginnen. Daarom niet zulke grote stickervellen. Hij mag zelf kiezen wat hij dan als beloning wil. Nu wil hij angry birds ijsjes dus sparen we daarvoor. Meestal mag hij dan kiezen wat hij wil eten, of naar het zwembad enz. Het gaat nog wel eens mis maar niet meer elke dag. Dinsdag is voor hem altijd een moeilijke dag want dan moet hij de hele dag naar school, overblijven en naar de BSO. Vandaag is het ook 1 keer mis gegaan. Het gaat bij hem mis zodra ze iets doen wat hij heel erg leuk vind (spelcomputer, tv kijken met anderen), dan gaat hij niet omdat hij bang dat het afgelopen is of uitgezet is als hij terug komt. Nu hij snapt en ziet hij dat je iets op pauze kunt zetten en weer aan kunt zetten als hij terug komt en daardoor gaat het ook beter. We zijn er nog lang niet maar ik hoef niet meer bang te zijn dat hij met 3 natte broeken terug komt na 1 ochtend school en dat heeft er toch mee te maken dat hij weer wat ouder is geworden en meer snapt. Tis een heel lang verhaal geworden maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik heb de gouden tip niet want ik was ook vaak de wanhoop nabij en ook dat voelen ze, loslaten werkt veel beter hoe moeilijk het ook si.
Geen tips, wel herkenning. Zoon is nu anderhalve week op school en vandaag gaf juf aan dat het nu toch wel uit de hand liep met plassen Ik lees mee. Succes.
Nataly, bedankt voor je verhaal. Ik kan er wel wat mee, vooral het bij hemzelf neerleggen is wel iets wat ik nog wil proberen. Hij vindt het namelijk niet leuk om zichzelf uit en aan te kleden. En ook het niet weg willen als hij aan het spelen is, bang zijn dat hij wat mist, is heel herkenbaar. Hij is soms zo intensief aan het spelen dat hij dit niet wil onderbreken om naar de wc te gaan. Maar tot mijn grote verbazing was hij gisteren de hele dag droog gebleven!!!!! We waren zooo trots. Op school en op de BSO sturen ze hem om de zoveel tijd naar de wc (ik geloof elk half uur) en dat heeft dus geholpen. Alleen jammer dat als wij dit thuis doen dit zo'n gevecht oplevert, maar misschien moeten we daar toch maar doorheen. Want ik kon ook zien hoe trots hij zelf was. Moaatje, lastig he? Geef jij ook altijd droge broeken mee? En durft hij wel te vragen dat hij moet plassen? Dat speelt hier ook wel mee. Mijn zoontje is nogal verlegen en durft niet altijd wat te vragen, dus ook niet als hij naar de wc moet. Gelukkig zijn zijn juf, en de leidsters op de BSO, vol begrip, en vinden ze het (nog) geen probleem. Het schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn.
Hier sturen we mijn zoon ook naar de wc hoor, in het begin gaf dit ook veel strijd maar ik heb wel vol gehouden en nu moppert hij wel eens maar accepteert het wel. Als we thuis komen moet hij van mij naar de wc, als hij 's ochtends uit bed komt, 's avonds naar bed gaan en natuurlijk elke keer voordat we weg gaan. We hebben een tijdje de kookwekker gezet en lieten hem elk uur afgaan en dan moest hij naar de wc. Dit heeft wel geholpen. Ik heb toen samen met hem een kookwekker gekocht (een kip) en dat vond hij erg leuk om te zien. Wij hebben ook iemand van de GGD bij ons thuis gehad en die heeft benadrukt het wel positief te blijven benaderen. Dus heel erg trots zijn als het goed gaat en zeggen dat het kan gebeuren als hij in de broek plast. Mijn zoon is juist helemaal niet verlegen maar het interesseerde hem gewoon niet, dan maar een natte broek. Op school is hij best wel aanwezig en overheersend en zijn juffen hadden het idee dat hij wel wat meer uitdaging kan gebruiken. Misschien dat hij zich wat verveelde en daarom keet ging trappen. Mijn zoon wordt eind december 5 jaar maar hij zit nog in groep 1.Hij is in januari 2013 in groep 0 begonnen en hij zit dus nu in groep 1. Hij soms bijna een jaar ouder dan kindjes in zijn klas. Iedereen vanaf december begon in groep 0 en zit nu in groep 1. Hij is dus niet de enige die zo oud is maar hij kan al wel meer. Zo kan hij al een beetje lezen/woorden en letters herkennen en zijn naam schrijven. Hij krijgt nu sinds 3 weken puzzels en werkjes voor groep 2 en hij is zoveel rustiger geworden en plast dus nauwelijks nog in de broek. Ik denk dat het bij hem ook negatieve aandacht trekken is.
Hey Manoontje, Ik was benieuwd hoe het nu gaat met je zoontje? Hier ging het een hele tijd heel erg goed tot een week geleden. Vandaag had hij 4 natte broeken. Of de spanning rond sinterklaas meespeelt? Het ergste vind ik nog dat hij gaat jokken en zeggen dat hij niet in de broek heeft geplast terwijl het wel zo is. Ook is hij dan brutaal tegen de juffrouw en zegt dan 'ik vind het toch niet erg' en lacht daarbij heel hard, echt uitdagend. Daarvoor heeft hij ook straf gekregen en moest hij vandaag meteen na het eten naar bed zonder voorlezen. Ik hoop echt dat het snel beter gaat want ik heb zo het gevoel dat we weer terug bij af zijn terwijl hij al bijna 5 jaar wordt.
Hey Nataly1972, Wat lief dat je het vraagt. Het gaat hier wisselend. We hebben nu dagen gehad dat hij droog is gebleven, maar ook dagen dat hij nog een paar keer in zijn broek plast. Maar ik heb wel het idee dat het heel langzaam wat beter aan het worden is. Het gebeurt nu regelmatig dat hij ' maar' 1x per dag in zijn broek plast. Al een hele vooruitgang op hoe het was. Het helpt dat ze hem op school en op de BSO om het half uur naar de wc sturen, en daar luistert hij wel. Alleen als we dit thuis proberen dan is het telkens een gevecht, dus geef ik het soms maar op.... Niet goed, maar heb ook niet altijd zin/fut in een gevecht. Het jokken herken ik wel, Owen zegt ook vaak dat hij niet in zijn broek heeft geplast terwijl het wel zo is. Of hij heeft in zijn broek geplast en zegt dan niks, maar ondertussen zit hij wel op de bank of stoelen. Daar kan ik dan wel boos om worden. De Sinterklaastijd zal denk ik wel meespelen, toch een spannende tijd voor die kleintjes. Doe je nog iets speciaals om hem aan te moedigen? Hier een stickersysteem, maar de dagen dat hij droog was had hij geen interesse om een sticker te plakken, dus dat helpt ook niet echt...
Nataly1972, hoe gaat het nu bij jullie? Hier is het drama. Niet alleen plast hij nog steeds in zijn broek, maar sinds 1,5 week poept hij ook in zijn broek (jakkes!). En hij liegt daar dan ook over. Je ziet hem drukken (of tegenhouden, daar zijn we niet over uit) en als we dan vragen of hij moet zegt hij nee. En ook als hij gepoept heeft liegt hij erover. Boos worden helpt niet, en aardig doen ook niet. Ik weet het ff niet meer.....