Kinderopvang 4 dagen werken...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door 1981Mama, 25 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ladies, ik schrijf het onder schoolkinderen ondanks dat mijn kind bijna 4 is.

Ik zit een beetje in mijn maag met de kinderopvang (toeslag)...

Ik werk 32 uur en heb daardoor recht op 98u kinderopvangtoeslag per maand.

Wij hebben geen vaste oppassers in de buurt, en hebben dus de kinderopvang nodig. 1uur voor de school begint, en 4u15m nadat de school is afgelopen. (Ik kan naschools niet korter afnemen, doorgaans zijn we veel eerder thuis).

Inclusief opvang in de vakantieweken, komt dat op 110/114uur per maand. Dat is teveel want de max is 98uur per maand.

Hoe doen jullie dat?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Hier zie je veel dat de vader brengt en de moeder haalt of andersom, daardoor is dan vaak geen voorschoolse opvang nodig. En sommige mensen nemen geen of minder vakantieopvang af.

3. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.033
    2.396
    113
    Doordat mijn vriend brengt hebben we geen voorschoolse nodig. Je kan die uren wel gewoon afnemen toch maar dan die extra euro’s uit eigen zak betalen? Wel beetje zuur elke maand...

4. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.796
    7.388
    113
    Toch zelf betalen.
    Wij hebben straks opvang voor de baby nodig, ik ga dan 14 uur per week werken, 1 middag/avond, 1 ochtend en om het weekend. Voor die ochtend kunnen we een halve dag afnemen, 5,5 uur is standaard. Maar de andere dag kan alleen een hele dag, dus 10 uur, zitten we op 15,5 uur per week. Toch doen we het wel, we willen perse dat ze naar dat kdv gaat (zit op terrein school en bso, ideaal qua wegbrengen en ophalen dus). Het kost idd wat meer, maar we hebben het er maar voor over.

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hoe bedoel je dit precies? Dat je zelf €10-12 per maand maar hoeft te betalen voor bso?

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Uur per maand, niet euro per maand ;)

7. Hoihoii

Hoihoii Actief lid

16 dec 2018
    227
    149
    43
    Vrouw
    Ja, lastig.
    - Werktijden proberen aan te passen zodat je efficienter van de opvang gebruikmaakt. Idd vaak ene partner die brengt, andere die haalt bijv.
    - Als de schooltijden verschillen per dag proberen te werken op de dagen met korste middagen BSO (ma/di/do bij ouderwets rooster, lastig bij 5-gelijke-dagen-model).
    - Andere opvang zoeken, misschien is er nog een BSO of gastouder die samenwerkt met locatie van school waarbij je misschien wel halve dagen kan afnemen.
    - Vakantieopvang hakt erin qua uren, kijken of je dat anders op kunt lossen en niet de volledige 12 weken vakantie hele dagen afneemt.
    - Ga in de oudercommissie van de BSO en pleit voor flexibelere opvanguren.

En anders erbij neerleggen dat je ongeveer 100 euro extra betaald per maand omdat je over de max gaat.
    - Als je die 100 euro echt niet kan missen misschien een paar uur per week meer gaan werken (heb je en meer inkomen en niet die 'boete' dat je over de max gaat).
    - Of kijken of je samen kan werken met andere ouders als je daarop zit te wachten. Zou je dochter 1 middag bij vriendinnetje kunnen spelen structureel en dan andere middag vriendinnetje bij jou bijv.

Je kan alle scenario's uitrekenen zodat je precies weet wat je meer of minder betaalt per keuze.

8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.252
    10.930
    113
    Hier betaal je alleen voor de te verwachten werkelijk afgenomen uren. Dus haal je je kind altijd om 6 uur op, betaal je ook maar tot 6 uur. En heb je 5 weken samen vakantie, hief je maar 7 weken per jaar af te nemen.
    Ik zou verschillende bso's vergelijken ook op dit soort punten. Die naast de school hoeft niet vanzelfsprekend de beste voor jullie te zijn.

9. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.646
    1.252
    113
    randstad
    Maar je krijgt sowieso extra marge van de belastingdienst ook ivm reistijd e.d. dus dit moet sowieso geen probleem zijn
    Edit bij 14 uur werken kun je voor ongeveer 19 uur per week toeslag krijgen dus dat is prima te doen

10. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    830
    534
    93
    Vakantieopvang kost de meeste uren. Zou vragen of je in de vakanties minder dagen per week af kan nemen en ze die ene dag ergens anders onder te brengen (opa, oma, vriendje oid) en/of navragen of het mogelijk is om dagen die je wegens vakantie niet op kan nemen in de andere weken op kan nemen. Bijv. In de vakantie neem je maar 3 dagen af en in de zomervakantie ga je 2 weken op vakantie. De overige vier weken kom je 4 dagen te kort maar die kan je dan misschien compenseren met de dagen die je in die weken dat je op vakantie ging (2 x 3 = 6 dagen) niet hebt gebruikt

11. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    830
    534
    93
    Bereken eens hoeveel het je kost: stel bso heeft uurtarief van 6,15 (maximumtarief) en jullie hebben inkomen van 60 000. Je bent dan voor 114 uur 701 euro per maand kwijt. Daarvan krijg je 602,70 (98 x 6,15 (maximumuurtarief bso)) x 76,8% (het percentage dat bij jullie inkomen hoort (zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/bedragen-kinderopvangtoeslag-2019)) (= 462,87) terug aan kinderopvangtoeslag, dus in totaal kost het je 701 - 462,87 = 238,13 per maand. Had je maar 98 uur opgenomen dan kost het je 98 x 6,15 = 602,70 - 462,87 = 139,83. Dus die 16 uur extra kosten je in dit geval 238,13 - 139,83 = 98,30 per maand = 1179,60 per jaar. Dat is best wel veel.

Hoeveel eerder zijn jullie thuis? Is het niet mogelijk dat 1 van jullie later begint/alvast thuis gaat werkenn zodat je die voorschoolse opvang niet nodig hebt? Kan 1 van jullie niet op 1 van de lange dagen eerder naar huis en haar van school ophalen en dan 's avonds of op de andere dagen de gemiste uren inhalen? Kan 1 van jullie minder gaan werken? Minder werken kost je geld maar daardoor krijg je ook weer meer kinderopvangtoeslag. Kan je niet een buurmeisje inhuren om voor een paar euro haar thuis op te halen en naar school te brengen? Is een gastouder een optie?
    Kortom ga na welke opties je allemaal hebt en reken uit hoeveel het jullie daadwerkelijk kost

12. Hoihoii

Hoihoii Actief lid

16 dec 2018
    227
    149
    43
    Vrouw
    Die berekening (140%) geldt voor kinderopvang tot 4 jaar. Vanaf basisschool is het nog slechts 70% van je werkuren per week, omdat je onder schooltijd geen opvang meer nodig hebt.
    Ik vond die 70% BSO uren ook meer puzzelen dan 140% kinderdagverblijf.

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ah sorry, helemaal verkeerd gelezen

1981Mama vindt dit leuk.
  14. Neilia

Neilia Niet meer actief

Hier hetzelfde.
    Ik moet 3 uur pw zelf betalen dus 12 uur pm.
    Mijn moeder had al aangeboden om op maandag haar op te halen en dan bij mij thuis te gaan zitten, maar ik vind dat ik dat niet kan vragen.
    Dus wij betalen straks die 12 uur per Maand zelf.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kan je een pakket afnemen met minder weken vakantie dan 12? Ik neem aan dat je van de 12 weken ook een aantal weken samen vrij bent, en nog losse dagen dat jij of je partner vrij is. Dan kan je bij ons een pakket nemen van bv 5 weken vakantieopvang, de rest neem je zelf vrij. Dan ga je het wel redden met 98 uur.

16. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Wij hebben voor de donderdag en de vrijdag het 40 weken pakket gekozen (dus zonder de vakanties). Dit is alleen bso en niet voor school. We brengen de kinderen zelf naar school.

En met degene van de administratie afgesproken dat ik per vakantie kijk of ze komen en hoeveel dagen ze komen.
    Meestal komen ze een dag per week in de vakantie.
    De meivakantie komen ze niet en we zijn de halve zomervakantie weg.

Zou zoiets met de vakantie geen optie voor je zijn? Dan neem je minder dagen/uren op jaarbasis af.

17. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb mijn vader gestrikt voor 1 dag in de vakanties sowieso :) ik denk dat we er nog een dag afhalen in de vakanties (maandag of vrijdag) en als het niet uitkomt dan neem ik wel vrij

18. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.631
    2.405
    113
    Heb je de vakanyieuren wel goed berekend? Wat voor pakket heb je precies? Als jij vrij bent betaal je dan voor vakantie bso want daar kun je veel winst behalen.

En wat anderen al zeiden: waarom niet ‘s ochtends om de beurt je kind brengen. Lijkt me sowieso erg zwaar voor een vierjarige vier dagen in de week bso en vso...

19. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    ik weet inmiddels hoe het zit.

4 schooldagen NSO, 4 vakantiedagen per week a 11u EN nog 4 dagen voorschoolse is 110u per maand.

Ik weet nog niet hoe mijn nabije toekomst er uit gaat zien qua werk.

voor de kosten hebben we nu 3 schooldagen en 3 vakantiedagen afgenomen, en van daar uit moet het evt verder groeien. Hij is qua opvangkosten mijn tweede kind dus ik betaal, als ik binnen de max uren blijf, voor hem maximaal 100,- aan 4 dagen opvang, netto.
    ik ga hem niet iedere dag laten gaan maar voorlopig is het wel mooi dat de opties er zijn.

ik denk dat ik hem de eerste weken alleen woensdag en vrijdag naar de naschoolse opvang stuur en dan korter, dan zijn het ook wat kleinere groepjes en kan hij alvast een beetje wennen

20. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.631
    2.405
    113
    Ik lees nu toevallig in een ander topic dat je een vermoeden van ASS bij je zoontje hebt. Juist dan is het nog belangrijker om niet te veel opvang na school te hebben! Zelfs voor ‘normale‘ kinderen is school voor een vierjarige al heel vermoeiend, zelfs zonder opvang. Als ik zo om me heen kijk is jouw hoeveelheid opvang wel erg hoog.

Heb je geen mogelijkheid om, al dan niet tijdelijk, ouderschapsverlof op te nemen zodat je geen voorschoolse opvang nodig hebt, of misschien een dag in de week om 2:00 uur naar huis kunt? Kunnen jij en je vriend niet afwisselen met naar school brengen? Bv eentje begint al on half acht en de ander juist pas na schoolstart. 1 Keer in de week ‘s avonds een paar uur werken? Met dat soort oplossingen kun je de hoeveelheid opvang flink terugschroeven. Ik denk dat je er veel mee voor je zoontje zijn ontwikkeling kan betekenen!

Aardbeitjes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina