Wat vinden jullie nou hoge koorts?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door loco1, 14 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo dames

Wat vinden jullie nou de grens waar koorts hóge koorts wordt?
    Ik ben een beetje panisch voor koorts, omdat onze dochter met 1 jaar een koortsstuip heeft gehad en we drie dagen in het ziekenhuis terecht zijn gekomen.
    Nu heeft ze 38,5, nog niets ernstigs, maar ik hou mijn hart alweer vast voor vanavond. Ze hoest erg en is heel erg snotterig en ze is lijkt ook een beetje benauwd hierdoor. Haar borstje gaat sterk omhoog bij het adem halen. Vanmorgen HAP geweest, maar ik ben eigenlijk niet gerustgesteld.
    Hij hoorde iets in-of achter de rechterlong en ook was haar oortje een beetje rood (van binnen).
    Deze arts gaf me een antibioticakuur mee, maar daar ben ik nog niet aan begonnen. (Als het een virus is, dan doet zo'n kuur niets.)

Ik weet niet zo goed wat ik zal doen nu..het is zoooo zielig als die kleintjes zo beroerd zijn....ik zit te denken om even nog naar het ziekenhuis te rijden. Ik heb niet zo'n goede ervaringen met deze HAP, ik vind dat je al snel weggestuurd wordt. Hoe ervaren jullie dat nou?

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hoge koorts wordt medisch gezien bij een temp. van 40 graden en hoger, gedurende langer dan 3 dagen achtereen.

3. foreverfriend

foreverfriend Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.473
    0
    36
    dialyseverpleegkundige
    in de avond hebben baby's sneller een hogere temperatuur, dat is normaal hoor. Kan soms wel een halve graagd schelen met de ochtend!
    Ik vind hoge koorts pas vanaf de 39.5 en wanneer je kindje ook echt ziek oogt. Maar dat kan jij als mama zelf het beste beoordelen.
    En dat die arts AB kuur heeft meegeven is natuurlijk niet voor niks. Je zegt zelf dat de arts iets hoorde achter haar rechter longetje....nou dan zou ik die AB kuur maar snel beginnen. Dat kan een proces zijn wat zich uitbreidt en dan wordt je kindje nog zieker dan hij nu is. Dus begin nou maar. Inderdaad tegen het verkoudheidsvirus is geen AB te geven, maar tegen dit soort verdenkingen wel hoor. En z'n oortje is ook rood.....
    Niet naar het ZH rijden, gewoon doen wat die arts voorschrijft en mocht de temp nou hoger worden met die ABkuur en je kindje oogt veel ziekr, kan je altijd nog eens bellen.
    Succes en maak je niet te druk....blijf op je kleine letten en bij onzekerheid, sufheid en hoge temp HA bellen!

4. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Een koortsstuip kan onstaan door een te snel oplopen van de temperatuur. Een kindje kan dus best bij 38.5 een stuip krijgen in het geval dat de temp vlug opliep, en bij 40 graden niet, omdat in dit geval de temp maar langzaam opliep.
    Maar ik begrijp je angst hoor, met jullie ervaring.
    Regelmatig een paracetamolletje om een beetje greep op de koorts te houden misschien? En geregeld tempen, ook vannacht in de gaten houden. Meer kun je niet doen meissie.

Met de AB beginnen lijkt mij ook geen slecht plan! In NL wordt echt niet zomaar AB gegeven - met een longonsteking ben je nog verder van huis...

5. Dank jullie

Voor de koorststuipen hebben we Stesolid. Dus als het gebeurt, tja..daar kun je niets aan doen. Even voor de goede orde, als ik nu begin met paracetamol, dan moet ik dat consequent blijven doen bij haar, omdat paracetamol de koorts onderdrukt en ze verhoogde kans heeft op koortsstuipen.(en dat is niet fijn om mee te maken), omdat als de paracetamol uitwerkt, de koorts weer snel kan stijgen. Dus dat stel ik nog even uit. De koorts was net weer gezakt naar 38 graden. Dus er is nog niets aan de hand. Ik ga inderdaad wel met de antibiotica beginnen.
    Ze is nu superlevendig, maar met die kleintjes weet je het maar nooit.
    Die twijfel over die antibiotica had ik, omdat die arts het aan mij overliet.Als het een virus is, dan doe je de antibiotica voor niets. Antibiotica werkt alleen bij bacterieële infecties. Vandaar dus mijn twijfel, maar ik neem maar het zekere voor het onzekere.
    Ze is nog wel erg benauwd.

6. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Ik heb je een pb gestuurd, wil je me laten weten of hij over is gekomen want hij staat niet in mn postvak verzonden berichten.....
    Zou het ook fijn vinden te horen wat je arts zei!

7. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Stesolid voor een koorts stuip?

8. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Het is een stuip. Dus lijkt stesolid me wel aangewezen.
    En daarna de oorzaak natuurlijk aanpakken. :D

9. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    stesolid is valium, een koortsstuip behandel je volgens mij niet met vallium, maar met rust, gaat vanzelf over de koorts stuip

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hoge koorts is boven de 40 graden. Dan moet je gelijk aan de bel trekken. Maar met een geschiedenis van koortsstuipen kan ik me de angst wel voorstellen.
    Koorts(38-39,9) alleen is ook geen reden om paracetamol te geven. Het lichaam heeft gewoon tijd nodig om uit te zieken. Alleen als het kind erg last heeft kun je een zetpil geven. En als het kind suf wordt, slecht drinkt, niet meer plast, of het langer aanhoud, of een andere reden ziet dan moet je de huisarts bellen.

In jou geval zou ik die AB gewoon geven. Het duurt sowieso al 1a1,5 dag voordat dat werkt. Nu kun je die lichte longontsteking/oorontsteking misschien voorblijven.

Wij zijn met C afgelopen weekend naar de huisartsenpost geweest. In de avond liep zijn temp steeds op tot 39,2-39,8. Terwijl het 'sochtends soms 37,2 was. Hij bleek een oorontsteking te hebben. Dus die zit nu aan de AB, en dat begint al te werken. De koorts blijft nog weg, hij is vrolijker, en eet weer.
    Mijn ervaring met de huisartsenpost is dus goed. Met alleen koorts, en iets bijklachten zou ik niet naar het ziekenhuis gaan.

11. Je krijgt stesolid mee als je kind een koortsstuip heeft gehad. Als ze dan weer een de stuip krijgen door koorts en de stuip langer dan 5 minuten duurt moet je de stesolid rectaal toedienen. Iedereen die ik heb gesproken heeft dit meegekregen en in de bijsluiter staat het ook, dus dit is wel goed hoor. Gelukkig hebben we het nog niet hoeven te gebruiken. De koorts behandel je dus ook niet met stesolid, maar de stuip wel op dat moment. Daarmee is de koorts niet weg uiteraard. Je zegt dat de koortsstuip vanzelf overgaat, maar ik weet niet of je dat ooit hebt meegemaakt? Dat ziet er écht niet gezellig uit hoor en als je niet weet wat het is in eerste instantie, dan denk je écht dat ze dood gaan. Ze raken ook bewusteloos, tenminste ons meisje wel..ze was toen net een jaar.
    Na de stuip raken ze erg verkrampt, dus om het lichaam weer te kunnen laten ontspannen geef je de stesolid. (maar dit verder alllemaal verder terzijde) We zijn wel begonnen met de antibiotica..ik hoop dat ze snel weer de oude is..ze piept heel erg en is goed benauwd..ga straks nog even naar onze eigen huisarts met haar. Eten en drinken doet ze mondjesmaat. Maar ze drinkt nog wel gelukkig.

12. Net terug van de huisarts.. Paracetamol heeft geen zin als ze geen pijn hebben. De koorts is ook niet zo heel erg hoop, 38,2, dus we hoeven het ook niet te geven om de koorts te onderdrukken. Als je paracetamol geeft om de koorts te onderdrukken, dan moet je consequent om de zoveel uur blijven geven.(in ons geval vanwege de koortstuip - ivm snelle temperatuursstijgingen)). Ze dacht aan een bronchitus gerelateerd ziektebeeld of misschien een beginnende longontsteking(zou kunnen), maar ze was niet zeker. Nouja, we waren al met de antibiotica begonnen, dus dat zou het moeten verhelpen. Als ze over drie dagen niet veel beter is, dan moeten we even terug. Ze zei nog wel dat deze klachten veelal voorkomen door een bacteriële infectie, dus de antibiotica zou wel aan moeten slaan.
    Nou, dat hopen we dan maar..

Het is zo cliché, maar je hebt het liever zelf dan dat je kindje ziek is.

13. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Hoge koorts is voor mij alles boven 39.5°C, dan zou ik mij zorgen maken, zeker als het kindje erg ziek oogt.

14. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Wij hebben ook stesolid meegekregen voor als ons zoontje weer een koortsstuip krijgt en er na 5 minuten niet zelf weer uit komt...
    Een koortsstuip gaat met rust vanzelf weer over? Ook weleens een stuip meegemaakt? Ons kleintje kwam er pas na anderhalf uur weer uit in het ziekenhuis na heel wat medicatie te hebben toegediend!

15. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik vind het niet extreem hoog. wat goed helpt voor de hoest zijn balsoclase (als ik het zo goed schrijf) zetpillen. Werkt super goed bij Daan je mag het 3x geven geloof ik ik doe het dan alleen voor de nacht zodat ze die wel lekker kunnen slapen. Om de koorts te laten zakken geef ik vabrocil zetpillen van heel ze zijn stervers duur maar helpen bij Daan het best

16. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Ho ho niet gelijk aanvallen.
    Ik schrok meer van dat er Stesolid werd gegeven, dit omdat ik dit in mijn werk gebruik met epilepsie te verhelpen.

Misschien was mijn reactie ook een beetje raar maar bedoelde het niet zo

Nee heb het zlef nog nooit mee gemaakt maar doelde ook meer uit ervaringen uit omgeving en hier zo gelezen te hebben

17. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Stesolid wordt idd in eerste instantie gebruikt bij epileptische aanvallen, het is namelijk een spierverslapper. Bij koortsstuipen is het eerder uitzondering dan regel,maar het is niet ongewoon.

18. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    @loco1

En? Hoe gaat het nu met de kleine?
    Al een beetje beter vandaag?

Deel Deze Pagina