Vraagje voor een vriendinnetje

Discussie in 'De lounge' gestart door Ikbenhetmaar, 18 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Hoi Meiden,

Een vriendin van mij wil zich laten omscholen, ze heeft alleen maar vmbo tl, en een mbo niveau 3 diploma.

Ze wil uiteindelijk de rechten kant op en studeren vind ze geen probleem. Nu wil ze dus rechten op HBO niveau gaan doen maar hiervoor moet ze dan eerst 2 jaar Havo doen aangezien er toelatingseissen zijn op het HBO. Nu wil ze dat gaan doen via een thuisstudie, maar krijgt ze dan studiefinanciering... ik kan het nergens vinden en had haar beloofd het even uit te zoeken.

2. fontana

fontana Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    hoe oud is ze? ik mocht namelijk wel alleen een hbo toelatingsexamen doen, en ik had ook mbo niveau 3. Volgens mij was ik toen 21.

3. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Ze is 22

4. fontana

fontana Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    ergens in t Noorden.
    hmm heeft ze zelf al gevraagd bij de opleiding zelf of ze dat toelatingsexamen mag doen? Ik heb toen en voor de pabo en voor maatschappelijk werk/pagagogiek gedaan. Pabo had ik niet gehaald..stomme rekentoets. en die andere wel. dus heb ik de opleiding mwd gedaan. Moest wel gewoon in jaar 1 beginnen, als ik mbo niveau 4 had gehad, kon ik in jaar 2 instromen.

5. jopa1000

jopa1000 Niet meer actief

Ik heb een heao studie gedaan in deeltijd 4 jaar terug en kon (omdat ik niet de vereiste vooropleiding had) via een toelatingsgesprek toch beginnen met de opleiding.
    Ik zou het even navragen bij de opleiding hoe het precies zit, zou zonde zijn als ze eerst nog havo zou gaan doen als het niet nodig is.

Ik kon geen aanspraak maken op studie financiering. (deeltijdstudie / werkte gewoon ernaast)

6. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Nou ze is nu al bijna 4 jaar van school af, en wil dus echt weer beginnen bij het begin en dat is dus nu havo om dus op die manier omhoog te klimmen, (pff ik doe het haar niet na :D), en haar vraag was hoe dat zit met de kosten want het is niet goedkoop om havo in 2 jaar te halen via een thuisstudie, zonder studifinanciering ofzo.

7. fontana

fontana Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    ergens in t Noorden.
    ow ik kreeg trouwens volledige studiefinanciering omdat je daar recht op hebt. Eerst 3 jaar mbo gehad en toen nog 4 jaar hbo.

8. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Maar waarom kreeg je geen studie financiering dan, sorry hoor voor alle vragen maar ben hier echt niet in thuis ;)

9. jopa1000

Volgens mij had het toen (jaren geleden dus....) ermee te maken dat ik geen studiefinanciering kreeg omdat ik deeltijd studie deed... ik had dus gewoon inkomsten. Zal vast wel op de site staan van de studiefinanciering wat de regeltjes op dit moment zijn.

Ik zou echt even navragen of dat havo echt nodig is, voor volwassenen gelden andere regeltjes.

10. rjdn12

rjdn12 Fanatiek lid

14 jan 2010
    1.810
    1
    38
    Hoi hoi,

Bij een thuisstudie heb je geen recht op studiefinaciering omdat je naast je studie gewoon kan werken.

11. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Oke dus ze moet het 100% zelf betalen?

12. jopa1000

hier vind je de regels:

DUO – IB-Groep/Voorwaarden

Als je een voltijd/ duale studie doet en je bent jonger dan 30 jaar kun je een volledige studiefinanciering krijgen.

Zie link hierboven.

13. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Ja maar ze wil eerst havo versneld gaan halen

14. jopa1000

Maar waarom dan, misschien is dat wel helemaal niet nodig?

15. topper12

topper12 Niet meer actief

Als je 21 of ouder bent dan mag je toelatingsexamen doen bij de hbo-opleiding van je keuze indien je geen havo-diploma hebt. Als je het toelatingsexamen haalt mag je starten met de opleiding. Dus in principe hoeft ze niet eerst 2 jaar havo te doen.

Als ze wel eerst havo doet dan heeft ze geen recht op stu-fi. Als ze hbo doet heeft ze alleen recht op stu-fi als ze de opleiding in de voltijd gaat volgen. Als ze deeltijd gaat doen, heeft ze geen recht op stu-fi!!! Ze heeft nog tot haar 30e de tijd om aanspraak te maken op de stu-fi.

Je zegt dat ze iets met rechten wil doen? Als ze voor hbo-rechten of de HJO gaat, dan moet ze goed checken of ze met deze opl. Wel kan doen wat ze voor ogen heeft, want de meeste mensen hebben een verkeerd beeld van deze opl. Je bent bijv. geen advocaat als je klaar bent :)

Als je. nog vragen hebt mag je me wel een pb sturen hoor!

16. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    je kan trouwens de kosten van je opleiding van de belasting aftrekken. Dus ze krijgt zowieso 1/3 terug (bij een belastingschaal van 42%).
    Persoonlijk zou ik ook niet 2 jaar gaan vergooien aan een havo opleiding als dat niet nodig is... kan je beter als je klaar bent nog 2 jaar een master doen..

17. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou ook voor de toelatingstest gaan!

Deel Deze Pagina