Waar valt jouw mond van open? Deel 13

Discussie in 'De lounge' gestart door Mammavantwee, 1 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.314
    17.215
    113
    Hm ik zal binnenkort eens testen :roflmao: Nee op zondag wil ik niet wassen tenzij noodzaak (bij spugen ofzo). En dan heb ik altijd mn moeder nog in het dorp waar ik het kan brengen in noodgeval

Omaaatje vindt dit leuk.
  2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    Nou heen en teruglopen wel hoor:p

3. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Ik neem dan vrij. Ze hebben zes studiedagen. Daarnaast zes studiemiddagen, vooral op vrijdag. Dan kunnen ze 2 uur eerder naar de bso.

Omdat alle studiedagen nu al bekend zijn, houd ik daar rekening mee qua werk.

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.314
    17.215
    113
    Ja dan wel maar ik ga er vanuit dat de meeste dan wel de auto of fiets pakken

5. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.226
    4.457
    113
    Vrouw
    Het gaat om zowel lichamelijke als geestelijke rust. Alles wat leidt tot "slaafse arbeid", zowel voor jezelf als voor de ander. Ook het verschaffen van een plek waar je dus iets zou kunnen kopen, het sluiten van een koopovereenkomst, of adverteren met goederen mag niet. De was doen is slaafse arbeid, dus als je dat al doet op zondag moet dat uiteraard stiekem. Ik heb ooit een heel christelijk vriendje gehad. Daar werd op zaterdag avond de haan uit het kippenhok gehaald, want wat wij niet mochten....:roflmao:
    Zelf trouwens helemaal niet gelovig, maar me hier altijd gigantisch over verbaasd.

Bijgevoegde bestanden:

JupitR vindt dit leuk.
  6. breister

breister VIP lid

9 aug 2019
    5.838
    888
    113
    Vrouw
    Dacht even uit m'n hoofd dat het vooral hier mee te maken had: je vraagt ook aan anderen om op zondag werk te doen (ookal gaat dat automatisch).

Vergeten en Zxcvb vinden dit leuk.
  7. Megara

Megara Fanatiek lid

5 feb 2023
    1.498
    1.709
    113
    Vrouw
    wauw wat goed van school!
    Hier vallen ze vaak op vrijdag. Ik ben dan altijd thuis (vaste vrije dag)
    En anders regel ik zelf van te voren al dat ik die dag niet ingeroosterd word.

Spectre vindt dit leuk.
  8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    @JupitR Babypark is een heel christelijk bedrijf.

Website sluit automatisch, de webservice is gewoon ingesteld te sluiten, kan je gewoon inregelen.

Ik ben dan niet christelijk maar kan zondagsrust wel waarderen. En in de wijk waar we eerst woonden was t echt RUST die dag. In de huidige wijk is t redelijk rustig, wat gedaan MOET worden wordt gedaan maar t wordt wel zo veel mogelijk beperkt.

Zxcvb vindt dit leuk.
  9. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.849
    4.103
    113
    Wij zijn niet Christelijk, wonen ook niet in die regio, maar heb jaren in de Biblebelt gewerkt dus ben er bekend mee.
    Ik heb er geen probleem mee als iemand zijn webwinkel, winkel, speeltuin of wat dan ook sluit op zondag. Dat is ieder zijn eigen keuze en ik vind dat we dat moeten respecteren!
    Genoeg andere plekken waar je op zondag wel kan shoppen, boodschappen doen of spelen ala je wil.
    Maar dat het geloof ons opgedrongen wordt ben ik het absoluut niet mee eens. Heb dat zelfs die 13 jaar dat ik er werkte eigenlijk niet meegemaakt.

Kyra73, Gewooniemand, Vergeten en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.874
    7.938
    113
    Een Christen die de zondagsrust dus heel belangrijk vind, kan dus eigenlijk geen eigenaar zijn van een winkel of webwinkel. Nou dat vind ik dus meer je eigen overtuiging opdringen aan iemand anders.

smax, Suzy85, chrystel73 en 8 anderen vinden dit leuk.
  11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.450
    30.819
    113
    Vrouw
    Ik moet nog een pagina of 5 lezen. Dus wellicht dat er al meer dan genoeg reacties zijn.
    Maar ik gok dat de overtuiging van deze mensen is dat je op zondag geen geld mag verdienen.
    Dus als jij op zondag een order bij hun plaatst, dan zijn zij in overtreding van hun eigen principes. Dit gaat dus niet over jou. Het gaat over hunzelf.

Ik ben niet gelovig. Maar ik heb dus wel respect voor als bedrijven zich niet alleen door commerciële belangen laten leiden, en achten hun eigen overtuiging blijven staan en daarnaar leven.

12. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.863
    3.024
    113
    Ik heb zelf een tijd een zwaar gelovig vriendje gehad uit Arnemuiden.

Op zondag was het daar echt heel erg rustig. De dag bestond dan uit naar de kerk gaan. En dan naar familie gaan en gezamenlijk eten.

Eigenlijk stiekem best gezellig. Zijn ouders waren niet extreem streng niet gaan kon ook gewoon. En ze keken stiekem tv boven.

Het was er vooral sociale druk van buiten af.

Verder vind ik er niets van als een bedrijf op zondag dicht is.... Ze staan achter hun eigen principes eigenlijk iets om vooral respect voor te hebben.

In de diamantwijk in Antwerpen zijn ze ook op bepaalde dagen dicht wegens geloofsovertuiging.

Ik kan er niet wakker van liggen en snap eigenlijk nooit zo goed waarom anderen wel, het is gewoon de principes van een ander. En eigenlijk vind ik dat je daar altijd wel respect voor dient te hebben. ' als ze er een ander geen kwaad mee doen'

Gewooniemand, WWJD, Zxcvb en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Megara

Megara Fanatiek lid

5 feb 2023
    1.498
    1.709
    113
    Vrouw
    Ik zie het probleem ook niet zo.
    Dan bestel je lekker op een andere dag.
    Vaak is het op zondag besteld op dinsdag binnen.
    En als je op maandag besteld heb je het ook op dinsdag binnen dus wat is dan het probleem?

Ik woon in een dorp waar heel veel mensen christelijk zijn.
    Op zondag zijn hier geen supermarkten open oid.
    Zelfs de kermis is op zondag gesloten als die er staat.
    Tsja ik zie het probleem niet zo..

14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.953
    113
    Vrouw
    Ik kwam vroeger vaak in de Alblasserwaard, daar liepen mensen gerust op zondag 8 km naar de kerk, geen idee of dat nou hobby was dan of noodzaak, aangezien die mensen op zondag niet met de auto of fiets mochten rijden. Ook had je daar mensen die de kerkdienst niet streng genoeg vonden en daarom zelf thuis een kerkdienst hielden met familie. Het zijn vaak nogal grote gezinnen, dus dan zat zo'n huis best vol. Vooral in de zomer, als de ramen open stonden, dan hoorde je buiten echt mensen uit volle borst zingen, uiteraard onder begeleiding van hun eigen orgel. Vond het altijd raar dat ze dan wel orgel mochten spelen, maar niet mochten fietsen, maar heb mijzelf er nooit druk om gemaakt.

citroenrasp en JupitR vinden dit leuk.
  15. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.724
    7.220
    113
    Vrouw
    Ah, zo klinkt het wel logisch.

Zxcvb vindt dit leuk.
  16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.450
    30.819
    113
    Vrouw
    Ik wist het ! :roflmao::roflmao::roflmao:

17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    Wat bijzonder :o: Dus dat er geen tv in de woonkamer stond was puur uit angst voor de dominee/ouderlingen/gemeente?

Wellicht om een misverstand te voorkomen: ik heb totaal geen probleem met vanuit een geloof een rustdag hebben of andere regels naleven.
    Wat ik echter niet begrijp is het opleggen van deze regels aan mensen dit betreffende geloof niet aanhangen. Zoals mijn voorbeeld van de buren die niet wilden dat wij onze was ophingen op zondag. Nee sorry, maar dat kan ik dus niet begrijpen.

Bellybell, Dubbelgeluk en Sado vinden dit leuk.
  18. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.046
    14.741
    113
    Vrouw
    Dat snap ik goed hoor.
    Wie ben ik om tegen mijn niet christelijke buren te gaan zeggen dat ze die was niet op mogen hangen?
    Zal ik dus ook nooit doen.

Ik houd op zondag de rustdag, dus wij klussen niet, we doen geen (onnodig) huishoudelijk werk ed. We gaan naar de kerk en zijn gezellig als gezin samen. Gaan soms op visite of rijden naar een bos voor een fijne wandeling (en de jongens even lekker uitlaten:p)
    Wat een ander doet op die dag is aan hun.

Wat voor ons ook belangrijk is is dat we een ander ook niet (onnodig) laten werken voor ons.
    We gebruiken wel electriciteit enzo, maar we kopen dan niks. Tanken geen benzine etc.

OliJul, chrystel73, Gewooniemand en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.084
    1.075
    113
    Bij ons net zo. Ik denk dat heel veel christenen er zo in staan.

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Volgens mij werden tv's (vroeger) ook afgeleverd in een wasmachine doos. Oma maar niet te laten zien dat het absoluut geen tv is:roflmao:

Misschien alleen maar verhalen die rond gingen dus verbeter me rustig:D

citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina