Waar valt jouw mond van open? Deel 13

Discussie in 'De lounge' gestart door Mammavantwee, 1 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Dat vind ik een compliment.

mamabri vindt dit leuk.
  2. Cobon

Cobon Niet meer actief

Heel heel heel herkenbaar.

3. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik acht de kans aanwezig dat je alleen van de mensen met gedragsproblemen weet dat ze adhd hebben. Maar dat je van alle mensen met adhd in jouw omgeving zonder gedragsproblemen helemaal niet weet dat ze adhd hebben.

Mar76, Gewooniemand, Neuzeke en 9 anderen vinden dit leuk.
  4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.953
    113
    Vrouw
    Hier juist andersom in de omgeving. De moeder heeft adhd, iedereen moet dat weten. Ga je samen uit eten, is een van de eerste dingen die ze tegen de ober zegt, dat ze adhd heeft...
    Het kind krijgt een ehh bijzondere opvoeding (het woord 'nee' kent ze niet), en heeft op school dus regelmatig problemen met de leerkracht. Volgens ouders mag de leerkracht niet boos op dit kind worden, want het heeft vast ook adhd. En aan adhd kan je niets doen. Echter weigeren ze om het kind te laten testen, want ze willen geen label voor het kind.
    Nou schiet mij maar lek, wel overal te koop lopen met adhd, het als smoes gebruiken voor het feit dat het kind niet luistert, maar geen label willen?!

(En ja, hier ook een officiële adhd-er in huis, dus ik weet er alles van).

5. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.259
    28.323
    113
    Ik heb dezelfde ervaring en ik voel datzelfde ‘vuur’.
    Mooi om te zien dat er meer ouders zijn die er zo in staan hier :)

Neuzeke, Cobon en tuc vinden dit leuk.
  6. tuc

tuc Niet meer actief

Toen de oudste de diagnose kreeg zeiden mensen letterlijk: nee joh, dat is niet zo. Kinderen met ADHD zijn altijd heel vervelend, zij is hartstikke lief.
    Ja oke, dan zal de psycholoog het wel mis hebben:rolleyes:

Deze opmerking past trouwens ook in het rijtje: in shock wat mensen soms denken te kunnen zeggen @Cobon

femkes vindt dit leuk.
  7. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.259
    28.323
    113
    Die is gewoon een beetje raar… :|

Suzy85 en Cin85 vinden dit leuk.
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Jep, die zijn er ook. En verpesten het helaas voor de rest.

Cin85 vindt dit leuk.
  9. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ja, dit is niet best, en wij als ouders moeten inderdaad onze mond wel opentrekken en hier en daar wat psycho educatie geven. Anders komt het nooit goed.

Zo moeilijk, als je zelf op een bepaald moment middenin al die onderzoeken zit met je kind (en daar zit je niet per se omdat alles al zo lekker loopt), je stikt van de zorgen, en al die opmerkingen van mensen moet incasseren.. "Je moet gewoon..." "Ik kende een kindje dat...." "Pietje van de buren die....." "Nou ik zou...." En de absolute kers op de taart voor mij is toch wel de "kinderen krijgen zo snel een label tegenwoordig". Kan er een bingo kaart van maken.

Neuzeke, KleineLai, femkes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Jep hier ook: ach, alle kinderen hebben tegenwoordig wel wat.
    Zit je dan helemaal in de zorgen en je weet niet wat er allemaal op je af komt. Toen had ik nog geen weerwoord. Inmiddels hoeven ze niet nog eens zo'n opmerking te maken.

11. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Jullie vergeten de dieet tips die alle problemen kunnen oplossen.....

(Waarbij een slecht dieet natuurlijk problemen kan veroorzaken, maar die tips krijg je dus ook als je kind gewoon een appel eet met een kopje thee).

Fruity90, Cobon, Neuzeke en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.495
    8.644
    113
    Vrouw
    Ik weet het niet dóór de gedragsproblemen, laat dat duidelijk zijn.
    Geen idee wie er verder allemaal adhd of wat heeft in mijn omgeving, ik weet natuurlijk zoveel niet van mijn omgeving, en tja, wat wordt er verder verstaan met ‘mijn omgeving’? Het interesseert me eigenlijk ook niet zoveel wie wat heeft, zolang ik daar niets mee hoef.

13. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.314
    17.216
    113
    En wat dacht je van vaccineren. Het is dus helemaal onze schuld

Maan14 en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Jij zegt dat iedereen in jouw omgeving die ADHD heeft, gedragsproblemen heeft.
    Maar waarschijnlijk weet je van een hoop mensen uit jouw omgeving die wellicht ook AD(H)D hebben helemaal niet dat zij dit hebben, omdat het jou niet opvalt. Zo zonder de gedragsproblemen die jij er blijkbaar bij verwacht.

MadeInUSA vindt dit leuk.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Sommige psychische aandoeningen zijn helaas nog steeds veel meer taboe dan andere. Net als bijvoorbeeld OCD en dan met name de smetvreesvariant, dat is ineens veel beter dan verzameldrang. Terwijl beide gewoon dwangstoornissen zijn. Of dat annorexia als minder erg, zieliger etc wordt gezien dan een eetbuienstoornis.

16. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.495
    8.644
    113
    Vrouw
    Oh dat zou heel goed kunnen natuurlijk. Ga ook niet met iedereen hetzelfde om. Ik zei al dat het me ook niet zoveel boeit, als ik er niks voor hoef.

17. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.842
    113
    Vrouw
    Want een lichamelijke aandoening is altijd te genezen? En dus is het anders.

Aparte redenatie dit.

Een diagnose is een diagnose. En wat het anders maakt is dat er blijkbaar nog veel vooroordelen/taboes leven rondom diagnoses op geestelijk vlak.

Als ik hier meld dat ik zo gruwelijk moe ben, dan komen er geheid reacties over bloedarmoede of vitaminetekort en of ik al heb laten prikken. Vind ook niemand raar.
    Maar als iemand typische eigenschappen benoemd waarbij je aan ADHD zou kunnen denken dan mag dat niet benoemd worden en ontstaat deze discussie.

Er is dus zeker een verschil. Namelijk dat het lichamelijke makkelijker bespreekbaar is voor velen. Maar moeten we er dan maar niet meer over praten? Of juist wel?

Mar76, Gewooniemand, Neuzeke en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn collega met autisme grapte over de corona vaccinatie altijd dat hij nu dubbel autisme kreeg als hij er weer een ging halen :roflmao:

19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.842
    113
    Vrouw
    Fijn voor je dat het je niet zo boeit.
    Maar ondertussen gooi je hier wel een behoorlijk pijnlijk vooroordeel het forum op.

Mar76, Gewooniemand, Trirani en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.495
    8.644
    113
    Vrouw
    Volgens mij heb ik al uitgelegd dat het dus geen vooroordeel was. Ik snap eerlijk niet zo goed waarom je je aangevallen voelt. Je wilt zelf dat er geen taboe op rust, als ik dan vervolgens zeg dat het mij niet boeit, niks doet dus, of iemand in mijn omgeving nou adhd heeft of niet, mits ik daar dus niets mee hoef, dan is het ook niet goed. Je wilt dus dat het me wel wat doet omdat iemand dan anders zou zijn? Ik snap dus niet zo goed wat je wilt horen nu.

Deel Deze Pagina