Waar valt jouw mond van open? Deel 15

Discussie in 'De lounge' gestart door Mammavantwee, 9 jul 2024.

1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.522
    30.990
    113
    Vrouw
    Ik heb dat wel vaker hier op het forum. Dan worden er allerlei cijfers geroepen. E dan denk ik hoe dan? Hou je dat bij? Sta je met een tellertje voor het raam?

Voorbeelden als "17 van de 28 ki deren bij x in de klas heeft een air up"
    Of "Van de 30 in y haar klas komen er 15 altijd met de auto."

En dan vraag ik me af of ik zo onoplettend ben dat ik dat soort dingen echt niet weet. Ook niet bij benadering.

Op de basisschool weet je wel iets meer. Die zie je ook bij het brengen en halen. En daarvan krijg je ieder jaar een overzicht van de groep-indelingen. Zo weet ik dat van de 28 kinderen van groep 6 er 24 doorgaan naar groep 7 en 4 naar de 7/8 combi schuiven (obv de lijsten). En dat er 3 van de vroegere 6/7 combi naar 7 gaan. En er komt 1 zittenblijver bij (afgelopen jaar 7 en nu dus weer). Die laatste wisten we per toeval omdat haar vader mijn schoolplein-klets-maatje is.

mutskuh en Zxcvb vinden dit leuk.
  2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.522
    30.990
    113
    Vrouw
    :roflmao::roflmao::roflmao:
    Dit is zo herkenbaar.

Zxcvb vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Hier vertellen dat ze gewoon. Ze weten dat niet van iedereen, maar wel van de kinderen met wie ze omgaan.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.583
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik herken het ook niet. Hier is dochter destijds wel blijven zitten en afgestroomd maar dat had niks van doen met kwaliteit onderwijs. Verder heb ik ze zelden tot nooit gehoord over zittenblijvers.

Syane vindt dit leuk.
  5. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.868
    113
    Hier ook niet. En ik heb in het VO gewerkt en daar was dit zeker niet aan de orde. Denk dat ze echt crisisberaad hadden gehouden. En al eerder in het jaar.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Nou hier zijn ze er ook zeker mee bezig. De inspectie is langs geweest en een leraar krijgt nu toezicht als hij lesgeeft. Maar vertouwen in school raak ik wel een beetje kwijt met zulke aantallen.

Anouk2005 en Syane vinden dit leuk.
  7. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.868
    113
    Ja dat snap ik. Fijn dat ze het oppakken. Hopelijk leidt dat snel tot verbetering.

8. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.883
    3.050
    113

In mijn omgeving vooral kinderen die van hun ouders een zo hoog mogelijke niveau moeten doen. Er zitten er bij die vanaf groep 3 bijles gehad hebben. Op gegeven moment val een kind dan toch door de mand. Maar ook als een kind besluit al die extra bijlessen niet meer te willen natuurlijk.

Ben in dat opzichte toch wel blij dat we bij C weten wat hij zal gaan doen, geen keuze geen gepush.

Dat maakt dat we bij de jongste die nu aan zijn basisschool carrière begin al zeggen... Als hij maar gelukkig is. Of dit nu vwo of het vmbo is of later hbo of mbo. Het geluk gaat en staat voor op.

Saartje33 vindt dit leuk.
  9. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.522
    30.990
    113
    Vrouw
    Oef dat is wel heel heftig idd. Op de basisschool al een hoop bijles om een hoger niveau te kunnen is vragen om problemen. En dan is de 4e in het middelbaar wel een logisch jaar dat het mis gaat. Een leeftijd waarop de ouders toch aanzienlijk minder invloed gaan hebben op het leerwerk en bijlessen. De cijferlijst ook niet meer automatisch zichtbaar voor de ouders.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Denk je dat of is dat echt zo? Ik herken dat helemaal niet zo eigenlijk en ouders hebben er toch ook weinig over te zeggen? Dat bepaalt de basisschool en in mijn ervaring zijn die juist vrij voorzichtig in hun advies. Maar bijles op de basisschool is natuurlijk ook niet alleen om een hoger niveau te krijgen, sommige kinderen kunnen anders helemaal niet meekomen.
    Maar goed, wij zijn ook absoluut niet van die ouders die cito toetsen gaan oefenen etc. Ik wil graag een goed beeld hebben, niet een vertekend beeld. Hier 2 op vwo en 1 die straks naar de havo gaat en waar die eindigt zien we nog wel haha. Die is bepaald niet gemotiveerd, dus dat gaan we wel zien. Maak me er ook totaal niet druk om. Ik ging van vwo naar mbo, man van vmbo naar universiteit, zegt nog helemaal niks.

Dubbelgeluk, Neuzeke en Diiba vinden dit leuk.
  11. Diiba

Diiba Fanatiek lid

14 sep 2023
    1.097
    1.835
    113
    Vrouw
    Ik herken het ook niet vanuit mijn omgeving dat ouders hun kind "pushen" richting een hoger niveau. En eerlijk gezegd denk ik ook niet dat kinderen met bijles een hoger niveau halen dan ze aan kunnen. Als het er niet in zit dan heeft bijles ook geen zin.

zegenwens, suus1983 en Neuzeke vinden dit leuk.
  12. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.883
    3.050
    113
    Helaas is het echt zo ' ken die gene persoonlijke dus geen via via verhaal' kinderen hebben het ook heel erg denigrerend over de kinderen die niet naar havo vwo kunnen. Maar naar een school in de omgeving voor vmbo. Persoonlijk vind ik dat dus ook echt tenenkrommend.

Dat laatste wat je typt is hier ook aan de orden, ik ben van heel laag naar hoog gegaan ' toen der tijd mocht je niet 'hoger' proberen. Zoals ik laatst begreep is dit aangepast en mag het in geval van twijfel nu wel? ' dit zou evt afvallers natuurlijk ook kunnen verklaren'

13. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Van bol.com. Had een ventilator gezien voor €30,- normaal €70,- stond erbij een half uur geleden, dacht overleg even met man of het een goede is. Wil ik hem net gaan bestellen is die alweer €48,- :eek:.

14. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.574
    8.693
    113
    Vrouw
    Ja dat is echt zo idioot bij bol. Volgens mij ook hoe vaker je een bepaald product zoekt, hoe duurder die wordt.

Mammavantwee en Spectre vinden dit leuk.
  15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.355
    10.314
    113
    Hahah ik denk dat het vooral ligt aan wat je kind zegt en ook hoeveel je zelf vraagt. Als je kind geen antwoord geeft heb je er nog niks aan:roflmao:

Wij staan niet aan het schoolplein maar soms halen we hem op en hoor je dingen van andere ouders of bij een kijkochtend wat kinderen je vertellen. (Mensen en kinderen vertellen mij altijd makkelijk dingen).

16. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.729
    18.836
    113
    Vrouw
    Ik denk dat bijles vaker gegeven word omdat het niet lukt en er extra uitleg nodig is en zeker niet om hoger te scoren.

Diiba, Dubbelgeluk, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. mamavanR

mamavanR Actief lid

6 sep 2011
    277
    13
    18
    Mijn schoonzus is docent op een havo/vwo school en in haar mentorklas zijn er toch aardig wat kinderen die een niveau lager gaan doen. Ze zei dat dit iets is van de laatste jaren, dat kinderen eigenlijk te hoog beginnen.
    Bij mijn zoon in 2 havo/vwo zijn er van de 28 leerlingen, 5 leerlingen die naar de mavo gaan. Dit vind ik toch best veel. Zou toch niet zo mogen/kunnen zijn dat ouders invloed hebben op het niveau van hun kind?

18. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    956
    663
    93
    Kan nog erger, dochter wilde boeken scoren op amazon tijdens de prime days. Ze had er speciaal op gewacht. Logt in met prime account van haar vader: set kost 46 euro. Logt in met eigen account zonder prime, 41 euro. Wat nou goede prime deals...:rolleyes:

owly vindt dit leuk.
  19. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    956
    663
    93
    Hier is het sons ook erg slecht gesteld met de kwaliteit van lesgeven. Afgelopen jaar had ze eigenlijk voor het eerst inhoudelijke lessen:eek: Ze wist niet wat haar overkwam .
    En waten er op de havo zoveel die afgestroomd waren vanaf het vwo. Inclusief zijzelf (combinatie van echt geen wiskunde meer aan durven en de eerste coronalockdown in gymnasium 3), maar ze heeft bewezen dat ze wel erg goed kan leren en gaat nu via het hbo naar de universiteit. Ze komt er wel via dit alternatieve pad. Maar er zijn serieus klasgenoten die ook van het vwo komen en hun diploma hebben gehaald met een 5 voor Nederlands! En 1 van hen wil dan ook nog docent Nederlands worden. Sowieso is de Nederlandse taalbeheersing echt slecht bij velen zei ze, sommige docenten laten leerlingen wel eens voorlezen en dat gaat dan zo stoterig, en na afoop kunnen ze niet uitleggen wat het betekent.
    Slagingspercentage havo was nu 85 procent, en iedereen die zij kent had minstens 1 of 2 onvoldoendes. Vind de lat ook best laag liggen als je je diploma kunt halen met een 4 en een 5.
    Maar het meest frustrerende blijf ik vinden dat je als echte alpha geen vwo kunt doen zonder wiskunde.

20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.522
    30.990
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het lerarentekort wel echt een (negatieve) bijdrage levert aan het aantal afstromers/zittenblijvers. Verhalen die ik soms van zoon hoor over hoe er lesgegeven wordt of de hoeveelheid uitval of vervanger van vervanger van de vervanger die dan ook ziek wordt.

En dan is hij er een die de weg weet naar youtube-uitleg die bij de methode hoort wanneer er nauwelijks fatsoenlijk lesgegeven was en er een proefwerk aankomt. Of wanneer hij de uitleg van de leraar niet begreep.

Deel Deze Pagina