Waar valt jouw mond van open? Deel 15

Discussie in 'De lounge' gestart door Mammavantwee, 9 jul 2024.

1. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.926
    5.945
    113
    Vrouw
    Dan heb ik te snel gelezen en de verkeerde conclusie gelezen. Mijn excuses daarvoor

KleineLai vindt dit leuk.
  2. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.280
    28.399
    113
    Dat waardeer ik :)

Saartje33 vindt dit leuk.
  3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.513
    30.969
    113
    Vrouw
    Precies dit.
    Daarbij.
    In 1935 werden hier ook nog geen mensen uit hun huizen gehaald. Maar wat toen gebeurde (toenemende haat, wantrouwen en xenofobie) zie je nu ook gebeuren.
    En kijk wat er toen binnen enkele jaren aan de gang was. Mogelijk gemaakt door mensen die daar werkelijk achter stonden, maar door nog veel meer mensen die wegkeken of zich verscholen achter "het zal zo'n vaart niet lopen" en " het is niet mijn probleem " of simpelweg uit angst.

We kunnen en mogen niet langer wegkijken en schuilen.

De geschiedenis herhaalt zich niet altijd op exact dezelfde wijze. Of op dezelfde plek. Maar het trauma van toen is niet los te zien van de gebeurtenissen nu.

En nee: het moment van dodenherdenking is niet het juiste moment om te gaan demenstreren/lawaai maken/verstoren. Maar de discussie over het waarom die mensen daar stonden moet wel worden gevoerd.

citroenrasp, Tegel, Vergeten en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.513
    30.969
    113
    Vrouw
    Dankjewel voor je uitleg.
    Ik snap heel goed je punt. Het verschil tussen herdenken en reflecteren.

KleineLai vindt dit leuk.
  5. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.926
    5.945
    113
    Vrouw
    Zoals ik al eerder zei; ik zou dit zelf ook nooit doen op een dag als vandaag. Ik snap alleen waarom mensen het juist wel doen vandaag. Simpelweg omdat dit conflict een gevolg is van wat we herdenken. En inderdaad wat @mamafiers ook aangeeft: nooit vergeten hoort bij mij ook bij; niet wegkijken wanneer het weer gebeurd.

6. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.149
    1.838
    113
    De dam is alleen voor de ik zal mij braaf gedragen
    En nee ik zelf vind dit niet raar.
    4 mei is om er met elkaar te zijn en te herdenken.
    En geen plaats om daar te schreeuwen aandacht te trekken etc.

Als je iet wil dan heb je ander manieren.
    Ze laten heus niet alles vallen om alle leed te stoppen, omdat jij dit doet op zo'n dag.

7. Tegel

Tegel Lid

22 apr 2025
    17
    6
    3
    Ik begrijp wat je bedoelt maar ik vind een protest tegen Poetin niet te vergelijken met een rug keren tegen Schoof.

En ja een demonstratie snap ik en de aandacht is nodig, maar dit was gewoon niet het moment en/of plek, het toont gewoon geen respect.

Felice vindt dit leuk.
  8. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.738
    7.271
    113
    Vrouw
    Bij het jeugdjournaal waren gisteren 3 veteranen aan het woord. Het ging ook over dat oorlog nooit tot succes leidt en alleen maar slachtoffers kent. De Poolse veteraan had het over het heden en ik zag het verdriet in zijn gezicht. Er zijn zoveel doden gevallen in de tweede wereldoorlog en het houdt daar niet op en dus is de kans klein dat de wereld ooit zonder oorlog is. Daar heb je dan je leven voor op het spel gezet, maar eigenlijk is het nooit klaar. Ik snap zijn verdriet heel goed :(

Caithxxx, Saartje33, Mama8891 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    947
    655
    93
    De meivakantie volgend jaar. Dit jaar duurde die 19 dagen, volgend jaar maar 1 week. Dan maandag 4 mei naar school en dinsdag 5 mei weer vrij. Wie dat bedacht heeft... die week komt ook nergens terug in de rest van het jaar ofzo. Anyway, zoon is zowaar blij, hij is op 4 mei jarig en vindt het juist leuk dat hij op zijn verjaardag voor de eerste keer naar school mag:rolleyes:

10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.200
    6.622
    113
    Even een toelichting: officieel worden op 4 mei alle slachtoffers herdacht van oorlogen waarbij Nederland betrokken is/was. De oorlog in Gaza is dus officieel geen gebeurtenis die op 4 mei herdacht wordt. Natuurlijk kan ieder het op zijn eigen manier invullen, maar tijdens de officiele nationale herdenking op de Dam vind ik het niet gepast.

Het zou zomaar kunnen dat in de toekomst álle oorlogsslachtoffers worden herdacht. Zo las ik dat tot 1961 alleen nog maar de NL slachtoffers van WOII werden herdacht. Dat is toen ook uitgebreider geworden.

Tegel, Felice, Spectre en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.078
    14.790
    113
    Vrouw
    Heeft de school de vakanties van volgend jaar al vaststaan en aan de ouders doorgegeven? Dat is vroeg!

12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.188
    10.780
    113
    "We" leveren materieel in deze oorlog, en gaan daar zeer nadrukkelijk mee door zelfs als de F35 onderdelen export door de rechter verboden is. Weigeren nadrukkelijk het beleid tav Israel aan te passen of de genocide een strobreed in de weg te leggen. Onze politici laten hun oren hangen naar wat Israel hen influistert, zoals bij de Maccabi hooligans (weet je nog? "Dood aan de Arabieren!" "Waarom zijn er geen scholen in Gaza? Omdat er geen kinderen meer zijn!" Waren de poëtische hoogtepunten van deze droeftoeters).

We zijn betrokken bij de Gaza oorlog. We zijn medeplichtig.

13. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    947
    655
    93
    Ja staan al in de nieuwsbrief. Ouders willen vaak al een jaar van te voren boeken volgens mij. Mij maakt het niet zoveel uit, wij gaan toch nooit weg dus de data boeien niets. Maar dit zal dus de eerste keer zijn dat 1 van onze kinderen naar school moet op de verjaardag want oudste is eind juli jarig.

14. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.566
    8.683
    113
    Vrouw
    Scholen hebben die al meer dan een naar van te voren klaar, dus ik denk jullie school ook wel? Hier staat ie al heel lang op de website. Geen idee op welke manier ze het bij jullie normaal delen?

15. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.566
    8.683
    113
    Vrouw
    Hier hebben ze gewoon weer 2 weken, 11 mei weer naar school. Maar wel vreemd dat je die andere dagen niet terug kan vinden? Dat zou wel zo moeten lijkt me?

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.196
    23.281
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier volgend jaar wel 2 weken. Vanaf 20 april. Maar dan idd 4 mei naar school en 5 mei vrij. Als ik gewoon moet werken, maar okay :rolleyes:
    De reden van 4 mei naar school, is dat er buiten de week van Hemelvaart, geen 3-daagse schoolweek mag zijn.

Consuminderma vindt dit leuk.
  17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.196
    23.281
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier al voor de vakantie. Alleen de studiedagen nog niet.

Zxcvb vindt dit leuk.
  18. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.345
    17.256
    113
    Nav hier heb ik gekeken op de sites. 1 school volledig wel, 1 school niet en 1 school wat ik zo zag t/m maart 2026, denk met verder zoeken dat ik het volledige jaar wel zie

19. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.078
    14.790
    113
    Vrouw
    Ik heb werkelijk geen idee wanneer we dat te horen krijgen. Nu weet ik dus echt nog niet wanneer ze vakantie hebben.

20. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.566
    8.683
    113
    Vrouw
    Ik zie nu dat het op de site van de oudste ook al staat. Die hebben in mei weer 1,5week, heel irritant vind ik.

Deel Deze Pagina