Waar valt jouw mond van open? Deel 15

Discussie in 'De lounge' gestart door Mammavantwee, 9 jul 2024.

1. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.893
    3.069
    113
    Als je dit dan ziet, dan is alcohol echt alles behalve onschuldige. Ik sta er echt van te kijken hoe veel mensen 'drinken' gewoon normaal vinden. Oa een wijntje bij het eten savonds. Met een vriendin ooit een discussie mee gehad. Want als je elke avond dat wijntje 'moet' hebben om je avond ' gezellig ' te hebben dan ben je gewoon hartstikke verslaafd.

Bijgevoegde bestanden:

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.368
    17.293
    113
    Dat durfde ik als puber/jongvolwassene nog niet

suus1983 vindt dit leuk.
  3. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.674
    113
    Nee? Aan mij wel. Genoeg moeten uitleggen waarom ik geen alcohol drink.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.317
    36.180
    113
    Nee dat snap ik

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.317
    36.180
    113
    #1285 suus1983, 24 aug 2024
    Laatst bewerkt: 24 aug 2024
    Ik ben het met je eens hoor. Maar dat neemt alsnog niet weg dat veel pubers het willen proberen en dan zul je daar toch echt een middenweg in moeten vinden. Je kunt ook alles verbieden, maar kijk om je heen, hoe realistisch is dat? Ik vind alcohol totaal overbodig, maar aan de andere kant, als ik zie hoeveel mensen om mij heen wel eens een drankje doen zonder verslaafd te zijn, denk ik ook, het kan wel.

Spectre, Mamafiets, mamabri en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Hoe oud is je dochter?

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant

Ze is ,bijna, 16.
    En wij voeden de kinderen op veel vlakken amders op dan "gemiddeld"
    Kan ik zeggen dat zij geen alcohol gaat drinken? Nee absoluut niet.

Maar ik draag graag uit dat alcohol niet normaal is. Dat feestjes waar alcohol rijkelijk vloeit niet de standaard zouden moeten zijn.
    Imo zou het een uitzondering moeten zijn. En pas na je volwassenheid.

Ik ben overigens niet per se bang voor verslaving, maar de gevolgen van alcohol op jonge leeftijd zijn gewoon niet goed.
    En ja, de meesten komen er prima doorheen. Maar voor mij de risico's niet waard.

citroenrasp vindt dit leuk.
  8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant
    En daar kijk ik anders naar, ik hoef geen middenweg te vinden in zaken die ik slecht en ongezond vind.
    Ik ga ook geen middenweg vinden als ze willen roken, gokken of andere drugs gebruiken.

Zeg ik hiermee dat ik het in de hand heb, nee, maar ik ga er dus ook niet in mee
    Voornemens he

Nellie4, Mamafiets, Mammavantwee en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.674
    113
    De grens om iemand verslaafd te noemen is lager dan je zou verwachten! Elke dag bijv een wijntje tijdens het koken of na het werk is al de gevarenzone. Mensen denken bij een verslaving echt aan een liter of meer per dag, maar dat is dus niet zo. Vooral als je alcohol associeert met momenten, dan kun je daar zo gewend aan raken dat stoppen nog eens niet zo makkelijk is.

citroenrasp, Maan14 en Sado vinden dit leuk.
  10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.317
    36.180
    113
    Zoals al eerder gezegd. Ik drink niet. En ja, wij voeden onze kinderen ook zo op. En tot letterlijk 2 maanden geleden (ruim 16) hield hij ook nog vol dat hij niet ging drinken en toen was het van de een op de andere dag een ander verhaal. Zo kunnen pubers zijn en dan kun je denken dat je daar invloed op hebt, maar helaas.

Zxcvb vindt dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.317
    36.180
    113
    #1291 suus1983, 24 aug 2024
    Laatst bewerkt: 24 aug 2024
    Elke dag een drankje lijkt mij zeker een verslaving. Elk weekend vind ik persoonlijk al een verslaving. Ken ik nog steeds volgens die begrippen maar 1 persoon die verslaafd is (schoonvader, daarom wil man ook niet meer drinken).
    Elke dag een wijntje vind ik dan ook zeker geen normaal gedrag. Of elk weekend meerdere glazen.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.317
    36.180
    113
    Ik snap je, want zo dacht ik ook altijd. En dan komt het moment dat het misschien toch gebeurd. En dan? Het is niet zo simpel. Verbied je alles? Dan ook niet meer de deur uit naar vrienden? Hoe ga je dat doen? Voor mij is een biertje af en toe die strijd niet waard. Voor jou misschien wel. Dat kan. Ik maak liever nu goede afspraken dan dat hij dingen stiekem gaat doen. Ik hoop ook dat doordat we er open en eerlijk over kunnen zijn, dat hij ook open en eerlijk is over andere zaken zoals roken en andere soorten drugs. Denken dat ze er niet mee in aanraking komen is naïef. Het is overal.

Of je het nu een middenweg noemt of niet, als je kind interesse erin krijgt moet je er wat mee.

13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.674
    113
    Toch zijn er velen die wel zoveel drinken en er niet bij stilstaan dat dit eigenlijk al een verslaving is. 'Moet toch kunnen', hoe vaak hoor je dat niet.

Sado, Maan14 en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.893
    3.069
    113
    Klopt helemaal! Doordat ze hier er nooit mee in aanraking komen, hoop ik dat de drempel al hoger ligt.

Zelf op gegroeid met alles mag alles kan, behalve drugs dat was een no go bij mijn ouders. En heb nooit de behoefte gehad, ja heb ooit een sigaret geprobeerd maar vond het ranzig, daar naar ooit geblowd maar buiten dat het ranzig vond gebeurde er niks en alcohol idem dito. Nu ben ik totaal niet beïnvloedbaar dus, mijn vrienden groep kon doen en laten wat zij wilde ik dacht alleen..... Wat is dat ranzig zeg, en zij dit dan ook gewoon als het me aangeboden word.

Mijn zus daar in tegen, rookt en drinkt ook. Roken is ze natuurlijk gewoon verslaafd aan, maar drinken alleen op een festival.

Zo ken ik ook veel mensen van mijn generatie die bvb een xtc pilletje op een festival gebruiken en dan weer niet drinken. En dit dan dus echt alleen op ' feestjes' doen wat dan weer heel normaal gevonden word. En dat zijn dan mensen van wie je dat nooit zal verwachten.

Wat eerder al zij, onze oudste is een strever sinds zijn 6de vegetarische en alles moet gezond, niks mag vervuilend zijn etc etc.

Daar tegen over is onze jongste nu al een draak van een kind dat altijd precies op het lijntje kleurt en het liefde dan net een beetje buiten de bocht vliegt. Over hem zal ik me vast nog vaak zorgen gaan maken. Hij is kwa karakter gewoon totaal anders.

15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant
    Ja en dat is , voor nu, verschil van inzicht.
    Ik zeg voor nu, want zoals met veel dingen kan ik pas echt weten wat ik doe als we voor die situatie staan.

Maar voor nu! Zeg ik dat ik er hetzelfde over zou denken als met andere drugs.
    Vervang het woord alcohol door coke.
    En dan zou het ineens logisch zijn dat ik bij interesse geen middenweg kies, dar ik zeg dat ze niet naar die feestjes mag etc.
    En zo is het denk ik, nu!, voor mij.

cosdy, NiVa0230, Maan14 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.317
    36.180
    113
    Ja misschien ligt het aan mijn omgeving, wij hebben niet veel drinkers in de familie, dus hoor dat niet zo vaak eigenlijk.
    Al moet ik wel zeggen dat mijn moeder in mijn ogen wel te vaak in de avond een borreltje drinkt met de opmerking "moet kunnen".. ik vind dat dubbel, heb er wel eens wat van gezegd, maar aan de andere kant vind ik het ook niet mijn plaats om daar wat van te zeggen. Dus ik doe het zelf gewoon anders.

17. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    894
    1.757
    93
    Ik heb een training over verslaving gehad met werk en daar gaven ze aan dat je pas spreekt over een verslaving als je niet zonder kunt functioneren, je controle verliest over gedrag en er problemen ontstaan in je dagelijks leven. Anders ben je “gewoon” gebruiker. Je bent ook geen verslaafde als je elke ochtend koffie drinkt. Dat is ook pas als je niet zonder kunt functioneren, etc

Spectre, Mama8891, mamabri en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.674
    113
    Wel goed dat hij er open in is geweest. Hoe heb je het vervolggesprek aangepakt? Ik denk dat ik het er vooral over zou hebben dat hij zelf iets bedacht had, maar zich er toch niet aan gehouden heeft.

19. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.674
    113
    Je kunt omgeving ook heel letterlijk nemen: je buurt. Veel huizen hier hebben openslaande deuren aan de voorkant, aan de keukenzijde. Je ziet echt heel veel moeders tussen het koken door aan de voorkant een wijntje drinken.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.317
    36.180
    113
    Haha ja dat zie ik echt nooit. Ik ken echt niemand die een wijntje drinkt tijdens het koken. Nou nu ik erover nadenk kan ik misschien 1 persoon bedenken, maar dat is ook maar een gok.

Deel Deze Pagina