Hier viel mijn mond ook van open. Nu moet ik zeggen dat onze kinderen ook eerder digitaal konden kloklezen dan analoog, omdat wij alleen digitale in huis hadden. Maar dan praten we over kleuterleeftijd. Toen we erachter kwamen kregen ze een klok op hun slaapkamer. En kloklezen is ook een onderdeel van de rekenlessen op de basisschool. Sommen als kijk op de klok hoe laat het is. Pietje loopt een half uur naar oma. Hoe laat komt hij aan? Maar goed.... snelle oplossing voor de betreffende leerlingen lijkt me eenvoudig. Koop een digitaal horloge.
Doen ze zeker wel. Vast onderdeel in de rekenles. Toevallig heb ik die module in de thuisscholing periode mogen geven. Dus ik vergis me zeker niet hierin
Ik heb het "pas" nog in een rekenboek gezien, digitaal en analoog en ook omzetten naar elkaar (dus wijzers tekenen vs getallen opschrijven). Hier thuis heb ik momenteel maar 1 klokje staan, analoog. Wekkers hebben de kinderen wel digitaal. Veterstrikken leren ze nog wel op school. Maar veel schoenen zijn veterloos dus of de vaardigheid er goed in blijft weet ik niet...
Jongste had gisteren zijn eerste Engelse les. Hij had er zoveel zin in. Kwam teleurgesteld thuis. Dat was helemaal geen les. Juf praatte gewoon Engels en ze moesten een spelletje doen. Pffff. Alsof je daar wat van leert Aldus zoon. Tja....
Dat leerden ze op onze school dus niet. En thuis was het een en al weigering om te leren. (Motorisch ook niet de sterktste). Tot we op een dag in de schoenenwinkel stonden en er geen klittenband schoenen waren. Ter plekke een lesje ingelast. En nu loopt hij dagelijks met losse veters, omdat het nog niet ze heel goed gaat, maar hij tussendoor de tijd niet neemt om opnieuw te strikken (bij het aantrekken noet hij dat uiteraard wel van mij)
Tja, mijn kinderen kunnen ook niet goed analoog klok kijken kwamen we achter. De jongste van 12 kan het nog best goed maar de oudste van 15! Na de basisschool nooit meer gedaan omdat ze altijd digitaal kijken op hun telefoon en wekker. Hij kan het wel maar moet wel heel goed nadenken. Wij hebben wel een analoge klok in de keuken hangen.
OMG ze kunnen niet meer klokkijken op de middelbare? Dat wordt er op de basisschool toch heel hard in gestampt. Bij ons wel tenminste. Op middelbare school mag je dat bekend veronderstellen. Ik moet bekennen dat de enige klok-met-wijzers in huis in dochters kamer staat, waar zoon niet zo vaak op kijkt. We hebben in de woonkamer een klok met van die plaatjes met cijfers die vallen zoals op de oude stationsborden, en het klokje van de oven.
Mijn neefje heeft wel leren veter strikken, maar op een heel andere manier dan ik vroeger. En ik vind die manier dus ook helemaal niet logisch. Hij trekt zijn veters dus ook niet goed aan waardoor ie nog regelmatig aan een van ons vraagt om zijn veters te strikken.
Ja idd. Ik vind het echt een onlogische manier maar mijn neefje vertikt het om het op onze manier te leren
In de coronatijd kwam ik erachter dat mijn kinderen dat ook niet konden. Ze waren toen 8 en 10. Als ik het ze toen niet geleerd had, zouden ze nu nog niet analoog kunnen klokkijken vrees ik..
Mijn zoon is linkshandig dus zijn opa gaat hem nu leren veters strikken (want die is ook linkshandig)
Mijn 8 jarige kan wel klokkijken. We hebben tijdens t leren van klokkijken, bewust een grote analoge klok weer opgehangen. Er hangt ook een analoge klok op hun slaapkamer met daarin gekleurde vakken wanneer je voor/over/kwart etc zegt. En de klok hoor je niet tikken! Digitale klok heeft hij ook, als t donker is kan ie die aflezen Maar veterstrikken? Hij heeft met 5 zn diploma gehaald maar door die eeuwige klittenbandschoenen is hij de vaardigheid verleerd. Gister opfriscursus met maat 38 moet hij wel
Zoon was bezig met klokkijken had hij toch een extra moeilijkheidsgraad want wij hebben Romeinse cijfers Maar hij was nog maar 5 dus heeft eerst geleerd waar alle gewone cijfers horen te staan en wat er nu staat. Toch had hij vlot door wat de tijd was. De digitale tijd kon hij leren op de oven. Zoals mijn moeder vroeger zei mij 12. Als hij er moeite mee had dan hadden we een gewone klok gekocht.
Dat helpt zeker niet mee! Hier kinderen die op grote voet leven, dus vanaf maat 37 (meeste kinderschoenen met klittenband etc gingen tot maat 36) moesten ze er toch echt aan geloven!
Nou mijn zoon is 11 en gaat naar de brugklas van het gymnasium maar veters strikken is echt een ding. Dat lukt hem niet. Ik heb het maar opgegeven en weer klittenband schoenen voor hem gekocht
Hier ook. Wel fijn om te lezen dat hij niet de enige is. Zijn er ook meer 10-jarigen hier die nog in sinterklaas geloven? Ik krijg het echte verhaal er met geen mogelijkheid in
Mijn neefje is ook linkshandig en ik ook. Ik heb hem dus wel geleerd hoe ie zijn pen goed moet vasthouden haha.