Nou dat is toch ook wel ernstig hoor. Veel kinderen krijgen dan voor het eerst Frans. En lang niet voor iedereen is dat makkelijk. En je moet het wel halen wil je over gaan. Dus dat is echt wel problematisch.
Ja dat klopt. Er was tot nu toe geen extra ondersteuning hiervoor, maar we hebben onlangs bericht gekregen dat er gestart gaat worden met een instroomgroep voor kinderen waarvan Nederlands de 2e taal is.
Qua Franse les wordt hier echt alleen maar Frans gesproken tijdens de les, dus dat zou op zich inderdaad prima gedoceerd kunnen worden door mensen van andere afkomst. Maar Frans is hier sowieso erg serieus: ze beginnen er op privéscholen vanaf de 1e klas mee (groep 3 in NL, maar soms al op de voorschool) en op openbare scholen 3e klas. Eigenlijk spreekt iedereen het hier vloeiend, ook al is het een tweede taal. Ik denk trouwens dat het laat beginnen met Frans leren één van de hoofdredenen is dat veel Nederlanders zo belabberd zijn in Frans (waaronder ondergetekende).
Ja ga dat maar aangeven bij de Pabo, blijft er helemaal niemand meer over. Keur het zeker niet goed hoor, maar is wel zoals het nu is.
Ik snap ook niet dat dat nog mag? In de kinderopvang had ik niet eens meer mogen werken als ik enkele maanden geleden mijn 3F niet had gehaald. Vind ik als nederlandse sowieso echt belachelijk, want ik hoef nog niet eens getest te worden op mijn schrijfvaardigheid, wat mij ivm rapportages en overdrachten juist belangrijk lijkt in dit vak. Ik vind dus dat dit zeker ook een eis moet zijn in het basisonderwijs.
En hoe zit het dan met alle autochtone docenten die met een enorm accent praten (dus niet het dialect, maar zachte G, rollende R, letters inslikken etc). Ook niet voor de klas?
Voor een vreemde taal is een native speaker dan weer een groot voordeel. Dochter doet tweetalig VWO. Haar leraar Engels is een Brit die beperkt Nederlands spreekt met een enorm accent. Sommige Nederlandse leraren hebben dan weer zo'n accent in het Engels dat zij ze amper verstaat, bijvoorbeeld voor geschiedenis waar de docent juist lange verhalen ophangt. Ze krijgt daardoor vrij weinig mee van de inhoud. Voor Frans hebben ze geen native speaker, maar wel een immersive lesmethode waarbij ze alleen maar Frans spreken in de klas.
Mijn dochter doet nu de Pabo ( eerste jaar) en daar wordt juist heel streng gecontroleerd en gecorrigeerd. Stuur je naar de docent een Portfolio en deze is inhoudelijk goed maar er zitten spellingsfouten in of een verkeerde zinsopbouw dan krijg je hem terug met aftrek van punten of gewoonweg een onvoldoende en kan je weer opnieuw beginnen. Geheel terecht vind ik dat al is het soms wel erg hard als je je stinkende best heb gedaan en je krijgt een negatieve beoordeling maar dat geldt voor de hele opleiding. Ze vindt het ontzettend leuk maar het is wel keihard werken en jezelf bewijzen. Spelling is nooit haar sterkste kant geweest maar ze is het afgelopen schooljaar enorm vooruit gegaan en kan echt mooie stukken schrijven die geheel foutloos zijn. Ik heb het voor zover ik weet nog nooit meegemaakt dat ik mails van school met spellingsfouten heb ontvangen. Is natuurlijk enorm slordig. Pas kreeg ik een mail van een bedrijf met direct in de aanhef een spellingsfout, ik vond dat zo raar en dacht eerst dat het Spam was. Mijn zoon werkt voor zichzelf en ontwerpt websites en laat zijn teksten altijd controleren door een vriend die de Nederlandse taal goed beheerst in zowel taal als schrift. Juist om dat soort flaters te voorkomen.
Goed te lezen dat ze daar zo mee bezig zijn, biedt hoop haha. Ja ik zou ook denken aan spam met zulke taalfouten, komt zo slordig over. Mijn dochter kreeg laatst een Engelse woordenlijst mee. Bij de vertaling stond een woord waar ik nog nooit van had gehoord. Twijfelde aan mijzelf, dus gaan zoeken, maar blijkt gewoon niet te bestaan. Wel de versie met een lange ij, niet met korte ei. Dat soort foutjes vind ik wel storend hoor. Zeker als je bedenkt dat leerlingen dat zo overnemen.
Klopt! Mijn lerares Engels was ook een native speaker, sprak ook geen Nederlands, maar bij Engels kom je daar wel uit. Bij Frans heeft het al tot een aantal flinke struikelblokken geleid. Dat ze te weinig opdrachten hadden geleerd, niet de juiste, omdat de leraar niet de juiste Nederlandse woorden wist. Ze mogen ook contact opnemen met de leraar via teams, maar dat is niet goed te doen, omdat de leraar de vraag niet begrijpt. Heb 3x met zoon meegekeken en hij had de vraag echt duidelijk gesteld. Dus dat is wel een nadeel.
Op de universiteit ben je oud genoeg om zelf je research te doen. Ik had ze op het HBO ook. En doe je overigens ook meer wat bij jezelf aansluit. Op het VO en dan met name 1e klas vind ik het niet oké.
Volgens mij zijn ze op de Pabo toch best streng hierop. Als ik studenten hoor, hebben ze nog steeds wel de toetsen die ik had destijds. En controleren ze wel op grammatica en spelling. Al zijn daar tegenwoordig natuurlijk wel veel meer online hulpmiddelen voor. Het probleem ligt denk ik vooral bij onbevoegde leerkrachten. Waar er inmiddels (te)veel van zijn. Ben benieuwd of dat bij de leerkracht waar @Spectre over spreekt bijvoorbeeld het geval is. Want de Pabo halen terwijl je al slecht Nederlands spreekt, is wel wat vind ik.
Een voorbeeld uit mijn omgeving was een hockeytrainer. Leraar, jaar of 28, dus nog niet zo heel lang klaar, maar kon niet een berichtje foutloos typen. Zaten altijd zoveel spellingsfouten in. En dat was maar 1 iemand, dus wellicht helemaal niet representatief, maar hij had het wel gewoon allemaal gehaald en ik kon alleen mijzelf afvragen hoe dan?
Dat scheelt wel echt! Ik zou het ook niet erg vinden iets meer te moeten betalen, ik heb natuurlijk al een bachelor die grotendeels door de overheid is gefinancierd en onderwijs kost een hoop geld, maar ik vind het verschil wel heel groot.
Van de drukte op het Malieveld. De tocht is al een half uur geleden begonnen en we zijn nog niet eens het veld af. Wow. Wat een opkomst, wat een sifnaal. Straks komen de eerste lopers de staart alweer tegen op het Malieveld
Jazeker zeker scheelt dat. Als je het echt nog graag wil dan kun je ook kijken of de school jouw opleiding wil betalen. Ik weet niet welke onderwijsopleiding je precies wil gaan doen. Maar vaak zijn ze wel bereid om te kijken wat kan.
En precies daarom wordt er in die opleiding voor statushouders veel extra aandacht aan de taal besteed.