Waar valt jouw mond van open? Deel 2

Discussie in 'De lounge' gestart door Meisje93, 24 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.662
    27.307
    113
    Vrouw
    Dat buurvrouw trots zei gister: ik heb zo gezond gekookt! Broccoli, kip en aardappelen. En was lekker! Dus ik vroeg, heb je nog iets bijzonders gedaan met de broccoli, want ik vind het saai eten?
    Ja! Hamkaas saus erover, dikke laag jus over de aardappelen en currysaus over de kip. Heerlijk!

Ja idd super gezond hahahaha, buuf begon er zelf ook al om te lachen

hummeltje5, RachelleNM, WinterBird en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Volgens mij weet jij prima dat de term ‘witte Nederlander’ ( of man, vrouw ) polariserend is. En dat het vooral vanuit een bepaalde hoek komt.
    Niet veel beter dan wat de droeftoeters Anita en Kees over Facebook roepen.

Anywho, mijn mond valt open van beide kanten. Ik ben iig blij dat mijn kinderen niet meer geloven en ik me niet meer druk kan maken om dat gezeik. Wit, roetvegen, zwart. En alles er tussen in :thumup:

Paardenbloem, Whoopy, Iertje81 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    #1103 Madelie, 19 nov 2019
    Laatst bewerkt: 19 nov 2019
    Ik denk dat de weerstand vooral komt omdat een ieder die van Zwarte Piet houdt direct voor racist wordt uitgemaakt. En dan gek op staan te kijken als iedereen los gaat? :rolleyes:
    Als er vanaf het begin van de hele discussie in Nederland normaal en rustig uitleg was gegeven over waarom dat een groep mensen zich gekwetst voelde dan had de discussie denk ik niet zo grootschalig een hoogtepunt bereikt.
    En nee, hiermee keur ik de scheldpartijen van de voorstanders van zwarte Piet niet goed. Maar om mensen zonder blikken of blozen voor racist uit te maken vind ik wellicht nog wel erger. En ja, er zullen zeker een aantal racisten tussenzitten, maar als iedereen daar zondermeer voor uit wordt gemaakt dan kan ik wel begrijpen dat mensen zich afvragen waarom de medelanders (weet even geen andere benaming te verzinnen) zich hier vrijwillig hebben gevestigd.
    Daarbij valt het mij ook op dat de ene persoon met een getinte huidskleur zich werkelijk bij alles en om alles gediscrimineerd voelen en de ander het Sinterklaasfeest inclusief zwarte Piet omarmt. En de getinte medemens die het omarmt wordt door de tegenstanders dan weer op een hele vieze manier voor verrader uitgescholden. Dat heb ik regelmatig voorbij zien komen.

Wil ik nog even vermelden dat mijn prachtig getinte nichtje, die inmiddels er niet meer in gelooft helaas, gek is op Zwarte Piet en zich helemaal niet gediscrimineerd voelt. Het is denk ik dus ook maar hoe je van huis uit de dingen aangeleerd en ingefluisterd krijgt.

hummeltje5, dreumesje, Sado en 16 anderen vinden dit leuk.
  4. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    En het zijn toch de volwassenen die erover MOETEN blijven janken. Als je de laatste alinea meent hou dan op met het gezeur en laat jong en oud gewoon genieten als ze dat willen zonder altijd maar weer die discussie op te starten.

hummeltje5, NiVa0230, Whoopy en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Nee het heeft gelukkig geen impact op hoe wij hier leven al heel lang.
    En het door drijven dat kerst nu al bijna geen kerst meer mag heten? Daar ben je vast ook groot voorstander van.

6. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Zeg je ook 'zwarte nederlander' ? Dat staat op hetzelfde niveau namelijk. Fokking racist ben je. Als je wil dat iedereen gelijk behandeld wordt moet je kappen met onderscheid maken in kleur.

dreumesje, Sado, Paardenbloem en 9 anderen vinden dit leuk.
  7. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Het feit dat je zelf al niet weet dat jouw tekst discriminerend is richting "witte Nederlanders" zegt mij meer dan genoeg.

Daarnaast zeg je zelf in je tekst dat als iemand blank is hij/zij niet weet van de struggels enz. Jij dus ook niet....

Mensen zullen idd niet beseffen welk impact het heeft maar dat doen de tegenstanders ook niet, zij zien ook alleen wat er volgens hun zoveel jaar geleden heeft afgespeeld.

Misschien gewoon eens accepteren dat dit het is, en de voorstanders niet verder gaan buigen richting een zeer minimale groep mensen.
    Dat er mensen zijn die dom zijn en mensen uitschelden, belachelijk maken en discrimineren. Alleen gebeurd dit niet alleen bij de donkere mensen maar bij alle mensen maar omdat het bij een blanke zou gebeuren is het niet serieus genoeg want oeh oeh oeh wij blanken weten we niks van.
    Eerlijk is eerlijk er zal nooit totale gelijkheid zijn in de wereld, dat is een illusie.

hummeltje5, Sado, Whoopy en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.538
    31.013
    113
    Vrouw
    Zullen we stoppen met discussie over Piet? Ik vind het niet leuk meer.
    Als mijn kinderen 'wie de fok' of 'fokking' zeggen corrigeer ik ze. Niet netjes.
    Jullie nu dus ook. Niet netjes!

Jongste was vanmorgen aan het kleuren: Deze zwarte piet kleur ik blauw. Deze zwarte piet kleur ik groen etc. En daarna. Kijk mama ik heb zwarte pieten gekleurd!
    Mooi schatje. Leg vanavond maar in je schoen. Dat vinden de pieten vast mooi.

Dat was wel weer leuk.

Lisa280887, NiVa0230, Paardenbloem en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. DN2017

DN2017 Fanatiek lid

1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Ik had een reactie getypt maar laat ook maar. Dit soort mensen en dit soort berichten bedoel ik dus:rolleyes:. Ik maak er hier geen woorden meer aan vuil:D

Kipsate vindt dit leuk.
  10. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Het zou fijn zijn als deze discussie ergens anders (of gewoon niet) voortgezet wordt.

Dit is zo'n leuk topic, zorg er alsjeblieft niet voor dat het gesloten wordt door een off topic onderwerp :thumup:

hummeltje5, RachelleNM, Lomo en 8 anderen vinden dit leuk.
  11. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Hoeveel off topic topics zijn er wel niet geweest in deel 1 en ook in dit deel al...

12. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Klopt. En als het respectvol kan lijkt me dat ook geen probleem.

Maar dat punt is het nu wel voorbij. Jammer.

hummeltje5, RachelleNM en Iertje81 vinden dit leuk.
  13. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Dit dus!
    Iemand voor wit uitmaken is net zo goed discriminatie. Want discriminatie betekent onderscheid maken!

Daarbij....heeft iemand zich weleens verdiept in slavernij van blanke mensen? Ook dat heeft plaatsgevonden. Grootschalig! Om maar even wat te noemen.

hummeltje5, Sado, Whoopy en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.437
    2.227
    113
    Hoezo dat is gebeurd? In het Sinterklaas journaal wel ja. Maar hier in de omtrek geen roetvegenpiet te bekennen hoor. Op social media zie ik ook alleen zwarte pieten (met oorbellen en rode lippen)
    En 6%? Daar geloof ik niks van. Alleen al in mijn familie en kennissenkring is bijna iedereen voor roetvegenpiet.

DN2017 vindt dit leuk.
  15. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.625
    113
    Mooi gezegd. Je was me voor.
    Kunnen we inderdaad stoppen en niet steeds olie op het vuur gooien en daarna zeggen: ‘ik stop ermee’ nèt als je je zegje hebt gedaan en er nog eens overheen gescheten hebt? Excusez les mots, maar ik ben er ook een beetje klaar mee en strakjes wordt dit topic idd gesloten.

16. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.740
    18.848
    113
    Vrouw
    In België loopt gewoon vanalles door elkaar en is de discussie minder extreem.
    Hier en daar wat heefhoofden die extreem voor of tegen zijn. De 1ne groep spreekt het woord racisme uit alsof het niets is en de anderen gebruiken marginale praat.
    Ik vind het vooral erg dat volwassenen niet meer verstand hebben en ze hun eigen kinderen mee sleuren in dit alles.

hummeltje5 en Gewooniemand vinden dit leuk.
  17. iMum

iMum Bekend lid

24 okt 2019
    646
    567
    93
    Vrouw
    Mag kerst geen kerst meer heten? o_O
    Ik leef onder een steen denk ik.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  18. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Ja dat moet winterfeest worden geloof ik.. kerst is namelijk een christelijk feest en dat is discriminerend naar anders gelovigen :confused:

19. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Feest....feest maand, feest trui, feest boom...

20. tuc

tuc Niet meer actief

O ik vind winterfeest wel een hele leuke naam:oops::)

Deel Deze Pagina