Nou vooruit. Echt mijn laatste Dit vind ik iets heel anders. In een op opsporing verzocht bericht moet je natuurlijk wel persoonskenmerken meegeven. En daar is afkomst onderdeel van. En nu doel ik op de officiële berichten dan. Niet de buurtpreventie app waarop iedere voorbijwandelende Marokkaan wordt gemeld. (Voorbeeldje he )
Eerlijk? Ik denk idd dat ik blij ben dat ik blank ben. Niet om het feit dat blank nu zo superieur is maar wel omdat ik door mijn huidskleur een makkelijkere jeugd heb gehad en zeker ook een makkelijkere leven dan iemand met een andere afkomst. En dat is niet eerlijk klopt, iedereen is uit eindelijk hetzelfde maar dat is wel hoe de wereld momenteel in elkaar steekt. Als, en dan idd als er ooit gelijkheid komt (deze moet dan ook van beide kanten komen, aangezien er ook genoeg allochtonen geen goed woord over de blanke hebben) dan zal dat nog tien tallen jaren duren. Als je nagaat welke veranderingen er in de laatste 60/70 jaren pas gedaan zijn en welke er nog moeten dan gaan wij dat niet meer mee maken.
Ach, voor de kinderen ook heel jammer inderdaad Kan me zó voorstellen dat het soms behoorlijk pijnlijk kan zijn. Vooral omdat zij zich niet lijken te beseffen hoe dankbaar ze mogen zijn voor hun neefjes/nichtjes, en hoe mooi en intens zo’n band kan zijn. Ik besef me door dit soort berichten dat ik echt in mijn handjes mag knijpen, en een gezegend mens ben wat betreft de band met mijn familie, maar ook met mijn schoonfamilie. Schoonzussen en zwager zijn ook fantastische tantes en oom, al zien ze hun wat minder vaak dan de ooms van mijn kant ( die zien ze meerdere keren per week). Mijn zoon en nichtje ( dochter van mijn broer) schelen maar 5 dagen, en we wonen echt zowat naast elkaar ( nog geen minuut wandelen). Zo groeien ze echt samen op. Ze zijn ook heel erg close, en zijn echt net broer en zus, inclusief de haat-liefdesverhouding We gaan dit jaar ook weer samen op vakantie, naar Bali, voor de kinderen ook enorm leuk om dat samen met hun nichtjes te ervaren. Mijn beste vriendin is trouwens Peettante. Echt een geweldige tante. Zij haalt de kinderen standaard 1 keer in de week op voor leuke activiteiten, en eet dan mee. Dus een geweldige tante hoeft niet perse een familielid te zijn, al voelt ze wel zo voor ons allemaal ❤️
Dat gezeik over de naam van een gebakje! Waarom gaat men niet eerst op onderzoek uit voordat de racisme kaart weer wordt getrokken?! Sorry, maar ik word ondertussen echt een beetje racisme-moe. Het is ondertussen zeuren om het zeuren voor mijn gevoel. Als je jezelf al gediscrimineerd voelt door een gebakje, dan is het misschien een idee of een afspraak met een psychiater te maken. Ook zou ik het afraden om ooit naar Spanje te gaan, genoeg feesten van en over de moren daar. Hierbij even de uitleg van de naam moorkop: Een moorkop is een gebakje, dat bestaat uit een soesje gevuld met slagroom, en van de bovenkant voorzien van chocoladeglazuur. Op de bovenkant van moorkoppen wordt een toef slagroom aangebracht, dat zou verwijzen naar een tulband, een Moors hoofddeksel. Eventueel wordt nog een partje mandarijn of een stukje ananas toegevoegd. Bron https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Moorkop
Dan snap ik niet hoe je, met zo veel besef van hoe goed je het hebt als blanke Nederlander, zo tegen dit soort kleine dingen aanschopt. Dan zou je júíst moeten strijden voor gelijkheid, zodat iedereen het zo goed heeft als jij het hebt.
Ik ben niet alleen een Nederlander, maar wel blank En ik persoonlijk schop nergens tegen aan, ik wordt er alleen moe van dat er vaak de racisme kaart gebruikt wordt. Daarnaast zouden dan ALLE mensen zich moeten gedragen ipv alleen de blanken...
Hoe een gebakje of koekje genoemd wordt zal mij aan m'n kont roesten eigenlijk. Zelf denk ik dat "men" meer zeurt over naamsveranderingen van Moorkoppen, negerzoenen en noem maar op juist omdat mensen tegenwoordig al snel lopen te zeuren dat ze zich gediscrimineerd voelen. En dat om iets dat in de jaren 1800 weetikveel gebeurde. Het gaat helemaal niet om dat gebakje/koekje, of die blanke vla. Het gaat om het algehele beeld dat alles veranderd moet worden omdat iemand er zogezegd (of zogenaamd) aanstoot aan neemt. "Want ja... toen en toen werden die en die mensen gebruikt voor dit en dit, en dat vind ik, nu 200 jaar laten ZO erg dat ik er dagelijks last van heb en de hele wereld moet dat weten en ik voel me alleen een beetje beter als IK die erkenning krijg hoe erg ik mij daarover voel en iedereen zich daaraan aanpast." *sarcasme uit* Als het nu echt ging om modernisering dan zou je geen kip horen. Maar de meeste mensen weten donders goed dat dit soort dingen worden veranderd omdat, zoals @Cin85 al zei, iemand geen psychische hulp zoekt om gevoelens bij een gebakje of benaming zoals zwarte piet maar gaat lopen zaniken. Schreeuwerts krijgen nu eenmaal meer aandacht, en dat blijkt ook nu maar weer. Maar nogmaals, voor mij persoonlijk maakt het me weinig uit. Ik vind het aanstellerij en mensen moeten gewoon normaal doen. Die moorkop of chocolade bol of roombol of reuze-gevuldmetkoolhydraten-en-suikers-en-overgoten met heerlijk slechte-chocolade-ronding, vreet ik toch wel op. Hoe die ook heet.
Wat mij betreft is die gelijkheid er. Waarmee ik niet wil zeggen dat er op dit moment geen ongelijkheid bestaat, maar voor mij is iedereen gelijk en als mensen zich er niet goed bij voelen dat een bepaald voorwerp een naam krijgt, dan kunnen we dat aanpassen.
Dan hebben zij pech. Voor jou is het onzin, ik hoef me er ook niet zoveel van aan te trekken, maar naar "ons" zijn dan ook geen gebakjes genoemd, dus wat hebben wij er van te vinden..
Een goed begin is het halve werk. Dus ipv met vingertjes te wijzen naar andere mensen, kun je ook naar jezelf kijken. Lopen roepen dat het van beide kanten moet komen, maar ondertussen ben je net zo erg.
Hier hebben onze kindjes ook geen nichtjes of neefjes. Ik zal helaas nooit een 'echte' tante worden (als in tante worden van de kinderen van je zus/broer). Wel ben ik 'tante' voor de kinderen van mijn nicht, en ook hén zie ik graag. Hetzelfde als mijn eigen kinderen? Nee, dat niet, daarvoor zien we elkaar net iets te weinig (al doen we wel ons best; denk dat we elkaar toch min. 7 à 8 keer per jaar zien), maar ik zie hen wel écht graag. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat de liefde die ik zou voelen voor kinderen van mijn zus aardig in de buurt zou komen van de liefde die ik voor m'n eigen kinderen voel (mijn zus & ik zien elkaar quasi wekelijks, gaan soms ook samen op reis, …). Ik vind het ook wel wat jammer dat onze kindjes geen 'echte' neefjes/nichtjes hebben, maar voor mijn zoon & dochter zijn de kinderen van mijn nicht wel gewoon hun neefjes/nichtjes. Zij spreken over hen als 'neef'/'nicht', en ze hebben ook altijd de grootste lol samen. Hen zien samen spelen, daar kan ik echt van genieten!
Dat kan ik mij heel goed voorstellen! Helaas hebben onze kinderen ook zoiets niet. Veel leeftijdsverschil én veel familieleden die niet meer in Nederland wonen. Je doet er niks aan, hoort er bij, maar als ik kijk naar hoe leuk ik het vroeger had met mijn nichtjes of neefjes, dan vind ik het wel jammer dat mijn kinderen dat nooit hebben. Zelfs al zou mijn zusje nog moeder worden, dan is het leeftijdsverschil enorm.
Toen waren we ook wel heel verontwaardigd en vonden het maar stom en zouden we er nooit aan kunnen wennen. Dat is mijn herinnering eraan . Alleen had je toen geen internet of in ieder geval nog geen Facebook en andere discussiesites, dus je had het er met familie en vrienden over en dan was het wel klaar. Nu moet alles uitgemolken worden en iedereen wil vooral zijn mening kwijt, en zeker sinds de zwarte pieten discussie kan niemand meer iets hebben als ze daarbij het gevoel hebben iets aan onze cultuur kwijt te raken. Mij maakt het allemaal niet zoveel uit, sommige dingen snap ik, andere dingen weer niet zo, maar als een groep mensen zich belachelijk gemaakt voelen, pas het dan vooral aan, kan geen kwaad vind ik.