HPV en pap3a1 na uitstrijkje?

Discussie in 'De lounge' gestart door Marleen31, 19 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Goedemorgen!

    Ik weet dat er al vaker zulke topics zijn geweest, maar die zijn dicht. En ik ben eigenlijk op zoek naar geruststelling.

    Ik ben vorige maand 40 geworden, uitnodiging gekregen voor uitstrijkje bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Ik kon ook kiezen voor een zelftest. Ideaal, dacht ik. Test aangevraagd, test gedaan, test opgestuurd. Gisteren uitslag binnen: HPV gevonden.
    Ik moet me nu melden bij de huisarts voor een echt uitstrijkje, om te kijken of er onrustige cellen zijn.. maar ja, die houden nu geen spreekuur, dus geen uitstrijkje.
    Maar ik zit mezelf ondertussen gek te maken met google (kan ik beter niet doen, weet ik).
    Het uitstrijkje van 5 jaar terug was prima trouwens, maar van wat ik begreep testten ze toen nog niet standaard op HPV.

    Is er iemand die ook zo’n zelftest heeft gedaan en was daar ook HPV gevonden?
     
    Zulema vindt dit leuk.
  2. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.247
    668
    113
    Geen zelftest gedaan maar gewoon bij de huisarts en daar was ook HPV gevonden en kreeg een controle uitstrijkje na 6 maanden en die heb ik vorige maand gehad en nu was alles goed. Dus niet iets om je zorgen over te maken want dat HPV kan zichzelf gewoon opruimen vandaar dat controle uitstrijkje.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  3. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    Heeft jouw huisarts helemaal geen spreekuur meer? Op de website van onze huisarts staat dat je alleen mag komen als je
    A geen symptomen van besmetting hebt
    B een afspraak hebt

    Ik zou proberen of er een afspraak gemaakt kan worden voor een uitstrijkje bij de huisarts of anders de gynaecoloog.
     
  4. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Zoals ik heb begrepen, als je bij de huisarts hpv positief test, is dat datzelfde uitstrijkje dan vervolgens bekeken wordt. Als dat in orde is, krijg je 6 maanden later dus weer een controle uitstrijkje, zoals jij hebt gehad. Bij de zelftest wordt alleen gekeken naar hpv en als die positief is, moet je dan dus alsnog een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Gewoon een half jaar afwachten lijkt mij niet verstandig.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  5. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Oh, ik had gehoopt op geruststelling, haha.
    Ik kan de huisarts straks om 13:30u weer bereiken, ik vraag wel of ze echt niets voor me kunnen betekenen. Voor hetzelfde geld komt er binnenkort een lockdown en moet ik nog langer wachten.
     
  6. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Ik werk in een huisartsenpraktijk. Wij zijn echt alleen open voor spoed.

    Een uitstrijkje wordt nu echt niet gemaakt. Niet door de huisarts, en ook niet door de gyn.
    Dit zal, in de regio waar ik woon iig, toch echt moeten wachten.
     
  7. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Niet leuk. Ben nu best ongerust.
     
  8. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Dat snap ik ja. Het is niet nodig. Maar begrijp je gevoel wel.

    Hoop dat je wel snapt dat dit nu geen prioriteit is. Het is crisis op het moment.

    De kans dat je onrustige cellen hebt is kleiner dan het risico corona op te lopen als je een dokterspraktijk bezoekt.

    Ik kan hier natuurlijk geen feitelijke cijfers aan hangen. Maar de praktijken zijn op het moment niet voor niets gesloten.
     
    Maslov, Jessi79, GossipGirlxoxo en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    Ik had niet begrepen dat het alleen om spoedafspraken ging. Maar ik snap het wel hoor.
    Hebben jullie het nu erg druk? Ik kan mij voorstellen dat de telefoon de hele dag door gaat met mensen die vragen hebben. Sterkte hiermee!
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  10. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Op de praktijk zelf is het stil.
    We zien echt alleen spoed patiënten, dat zijn er ongeveer 3 op een dag.

    Aan het eind van de dag hebben we een "vies" spreekuur waar corona verdachte patiënten komen, dat is wel wat drukker.

    De telefoon gaat idd de hele dag hoor. Mensen worden nerveus.
     
  11. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ik lees trouwens dat onrustige cellen in 10-15 jaar kunnen veranderen in kwaadaardige cellen. 5 jaar terug was het uitstrijkje in orde, dus dan hoef ik me toch nog niet erge zorgen te maken?
    Ook al 13 jaar dezelfde partner, geen misstappen gemaakt.
     
    Maslov, RobinBird, bosi333 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    Vervelend, maar je kan nu dus niets anders doen dan afwachten. Normaal zou er een hertest na 6 maanden zijn. Dus ook niet met spoed. Ik hoop dat we over 6 maanden wel weer gewoon leven.
    Probeer te vertrouwen op je vorige uitslag.
     
    Marleen31 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    HPV komt echt veel voor, het is een reden om de cellen te laten onderzoeken, maar echt niet om meteen uit te gaan van het ergste hoor! Ik snap je ongerustheid wel en nu wil je natuurlijk zsm meer weten - ik zou de ha bellen en vragen of ze nu nog uitstrijkjes doen, of wanneer ze verwachten daar weer mee te starten. Ha hier doet ze wel nog, als er een indicatie voor is - zoals bij jou nu dus.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Doen jullie wel nog dingen als herhaalrecepten doorsturen naar de apotheek enzo?
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Klopt idd. 10 tot 15 jaar en aangezien je 5 jaar geleden nog een uitstrijkje hebt gehad, dikke kans dat je lichaam het zelf weer opruimt. Zodra de mogelijkheid er weer is een uitstrijkje laten doen, maar de kans is sowieso heel klein dat er iets niet klopt gezien je 5 jaar geleden nog geen hpv had.
     
    Marleen31 vindt dit leuk.
  16. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ja telefonisch.

    Edit: ik dacht dat je het mij vroeg, haha. Sorry!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Dat was mijn idee ook idd.

    Heb net assistente aan de telefoon gehad. Ze gaat overleggen en belt me straks terug.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  18. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Ja dat wel,
    Alleen de optie om lege doosjes op de praktijk af te geven kan dus niet. Maar telefonisch of online wel.

    Ip doen we al het werk waarbij geen direct patiënten contact nodig is nog wel.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Heb je bij de thuistest ook een PAP uitslag gehad?
     
  20. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Nee, ze testen alleen op HPV. Dus ik weet nu eigenlijk nog niks.
     

Deel Deze Pagina