En om de moeder te verzorgen en in de gaten te houden. Om af te stemmen met de verloskundige. Om de ouders te leren hoe om te gaan met de baby en hoe die te verzorgen. Etc etc etc. Even ter aanvulling
Bij onze oudste was er een stagiaire mee en ze vroeg of ze hem in bad mocht doen. Tuurlijk kind, succes ondertussen zat ze te vertellen dat ze bij veel gezinnen niets met de baby mocht doen. Maar zo kan je het toch niet leren? Zei ik. Vonden ze waarschijnlijk eng ofzo. Bij ons heeft ze rest van de kraamtijd alles mogen doen wat ze wou. Prachtig vond ze het. En de kraamhulp stond erbij. Ze moeten het toch een keer leren in de praktijk.
Mijn nachtje wakker door het knobbeltjes, zijn ondertussen al wat meer nachtjes wakker geworden. Wat een chaos in mijn hoofd.
Je hebt toch ook praktijklessen vooraf? Dat je nog niet alles goed kan oké maar je leert de basis toch tijdens praktijklessen?
Als ik een stagiaire krijg (4x aangegeven en niet gehad) mag die idd ook dingen doen. Zo vervelend als je niks mag behalve schoonmaken (heb zelf 10 weken stage gelopen in de kraamzorg). En die ene persoon meer of minder die mn borsten en evt onderkant ziet... kan er ook nog wel bij
Heel raar idd, iets leren doe je toch echt door het zelf ook te doen ipv alleen maar mee te kijken. Neem aan dat je als begeleider er gewoon bij blijft staan om een oogje in t zeil te houden .
Als t van de gezinnen niet mag vind ik dat helemaal raar, geef dan aan dat je geen stagiair erbij wil hebben, die komen toch alleen met toestemming mee. (Heb ook 2x toestemming gegeven maar geen gehad)
Oh het zal je nog verbazen hoe weinig jongeren echt zelfstandig zijn. Ik werk in de wijkverpleging en zie dus regelmatig huishoudelijke hulpen bij de cliënten. Rond deze tijd veel studenten. Meestal meiden tussen de 18-24 jaar. Sommige hebben nog nooit een stofdoek in hun handen gehad. Stofzuigen = 2 strijken door de gang en klaar. 1 had het zelfs gepresteerd om met doek met meubelolie, de ramen, spiegels en tv af te nemen Strijken of wasmachine bedienen? Nooit gedaan. Natuurlijk ook gigantisch slecht van het bedrijf die ze inhuurt hoor. Ik heb dit werk in m'n vroegere jaren ook gedaan en moest eerst een week meelopen. Daarin tegen wel een paar x een jongen gezien die het werk echt super goed deed. Die maakte bijv ook altijd bij z'n opa schoon. Best grappig om te zien als zo'n knul van 18 van alles staat te strijken
In de 15 jaar dat ik er werkte verbaasde mij niet veel meer haha. Maar die jongen wel als verzorgende ig in opleiding. Stage dus niet gehaald, meneer dacht dat iedereen net als zijn moeder alles deed alleen kreeg hij hier wel een lading commentaar omdat ie niet eens probeerde het bed af te halen "doet mama altijd, ik weet niet hoe het moet" Probéér het dan. Probéér eerst een hemd op te vouwen en zeg dan 'het lukt niet, kun je helpen'. T is geen hersenoperatie... Deze jongen was goddank écht een zeldzaamheid in complete afhankelijkheid en onwillendheid om zelfstandig te worden. Vandaar dat ie ook de vraag kreeg of hij wel zelf zn kont kon afvegen je kreeg al acuut stress als je zag dat je aan hem gekoppeld was haha
precies dit. Ik kreeg tijdens mijn opleiding zelfs les in bedden op maken. Gewoon een uurtje even de techniek van losse lakens op een bed doen. Je krijgt toch gewoon praktijklessen? Zeker als mbo’er.
Maar dat zijn ook geen dingen die je thuis even kunt oefenen met je eigen spullen. Een shirt vouwen moet thuis ook lukken toch? Ik vind het ook vreemd hoor, dat iemand leert voor een verzorgend beroep en zich thuis nog helemaal door mama laat verzorgen.
Maar dan gaat het bij deze jongen dus niet primair om het gebrek aan ervaring maar om het ontbreken van de bereidheid om zich in te zetten en iets nieuws te leren. Dan vraag ik me eigenlijk af hoe zo'n jongen dan de keuze voor die opleiding heeft gemaakt. En hoe de screening voor het begin van de opleiding is geweest. Ik kan me voorstellen dat zo'n stagiair niet echt een fijne collega is
Gister met mijn zoon een dwerghamstertje gekocht, schatting 5 weekjes....Kijken we net in het hok, liggen er 4 jonkies in het zaagsel!Vanmorgen lag er nog niets....Beestje was ook niet dik ofzo.Ik vind het geweldig hoor maar ik hoop wel dat mama hamster de jonkies niet opeet omdat ze nog maar net bij ons is en als ze nog te veel stress heeft van het nieuwe hok is de kans wel aanwezig...
Eh je bedoelt dat d schatting is dat jullie hamstertje nog maar 5 weekjes oud was? Is zij er vlot bij Succes met jullie 'baby's'
Yep ,mama hamster is ongeveer 5 weekjes jong maar al geslachtsrijp...net maar even naar de winkel geweest om meelwormen te halen, ze heeft krachtvoer nodig.De jongen die ons het hamstertje verkocht heeft stond ook even raar te kijken, hij dacht dat ze goed gesorteerd waren.Nou ja, hopen dat het goed gaat en dan genieten van opgroeiende baby hamsters!Dwerghamsters zijn al klein maar de jonkies helemaal.