Waar valt jouw mond van open? Deel 6

Discussie in 'De lounge' gestart door Iertje81, 18 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.633
    8.365
    113
    Vrouw
    Wat is zijn idee erover? Heeft hij zelf goed inzicht in wat hem helpt om lekker in zijn vel te zitten? Misschien is het voor hem prettiger om elke twee weken een dag iets leuks te gaan doen dan een weekend logeren.

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.264
    11.876
    113
    @Iertje81 is het een idee dat je man met de voorschrijvend arts overlegd? Hij heeft gewoon gezag neem ik aan? Dan mag dat hé. En mogelijk kan er dan ook medicatie aan jullie verstrekt worden voor de weekenden. Hoe oud is je stiefzoon? Die kan ook zelf tegen de arts zeggen dat hij in de weekenden (of alleen het weekend van pap) medicatie wil slikken.

3. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.961
    33.635
    113
    Ik denk dat jij net zoals ik weet hoe dit werkt. Stiefzoon is 8 en m’n man is bij de gesprekken geweest toen het voorgeschreven werd. Daarbij werd nadrukkelijk vermeld dat het alleen voor school gebruikt dient te worden. Let wel: áls het niet in het weekend nodig zou zijn. De verhoudingen tussen m’n man en z’n ex komen nog meer op scherp te staan als hij dit zal gaan doen. Dat moet je niet willen denk ik en we weten denk ik allemaal wat de consequenties hiervan zullen zijn.

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.264
    11.876
    113
    Aha. Oké. Ik denk ik denk even met je mee. :)
    8 jaar is idd wel erg jong om zelf al dit bij een arts aan te geven. En ik snap best dat jullie kiezen voor deze weg. Het is echt wel heel sneu zeg.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Jij bitch! :p

Moeilijke situatie hoor.
    Is hij elke keer zo druk of nu extra door de feestdagen die eraan komen?
    Hopelijk kan jouw man er toch met haar uitkomen.
    Denk dat het niet slim is om dingen achter haar rug te gaan doen, ik zou zelf in ieder geval not amused zijn wanneer Ik daar achter zou komen.

6. BliksemSter

BliksemSter Niet meer actief

Klopt ja, veel kinderen slikken geen methylfenidaat gedurende het weekend of de vakanties maar wij doen het wel. Het geeft zoon zoveel meer rust. Het is voor het kind zelf ook vervelend om gedrag te vertonen dat negativiteit oproept. Jammer dat de moeder niet wil communiceren over dit soort dingen.

Gewooniemand en Iertje81 vinden dit leuk.
  7. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.961
    33.635
    113
    #3427 Iertje81, 7 dec 2020
    Laatst bewerkt: 7 dec 2020
    Bitch hier! :roflmao: *steekt hand op*
    Nou precies. Achter je rug om doen vind ik gewoon echt not done.
    Hij is altijd druk maar die feestdagen geven net een tintje extra. Ze hebben hem twee jaar geleden ook verteld dat Sinterklaas niet bestaat want hij was letterlijk ziek elke keer van de spanning.

Zonnebloem92 vindt dit leuk.
  8. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.961
    33.635
    113
    Dat waardeer ik heel erg want alle tips zijn welkom!

Syane vindt dit leuk.
  9. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.961
    33.635
    113
    Hij wil hier juist heel graag zijn. Dat zegt zijn moeder ook. Als ze komen vrijdag maken we altijd een planning (we hebben zo’n bord ervoor gemaakt met magneetjes met daarop activiteiten) voor de rest van het weekend. We vragen dan wat hij graag wil doen maar zeggen erbij dat er ook rustmomenten bij zitten. Meestal gaan we één dag iets actiefs doen en de andere dag iets creatiefs. Hij houdt ook graag van koekjes bakken dus meestal zoiets. Hij helpt mij graag met koken. Of Lego. Dat vindt hij ook fijn.
    Met dat bord weet hij waar hij aan toe is en met de kalender die m’n man heeft gemaakt, weet hij wanneer hij naar huis gaat. Die kalender gebruiken ze thuis ook zodat hij ook weer weet wanneer hij hier is.
    Nu met Corona is het alleen wat lastiger om leuke dingen buitenshuis te doen maar wandelen op het strand of in het bos kan altijd natuurlijk!

dreumesje, Gewooniemand, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.395
    5.302
    113
    Op welke momenten gaat het mis? Is dat tijdens de rustmomenten? Als je 2 kinderen met autisme hebt, heb je (ik dus ;)) heel vaak de zin gehoord: “niet ingevulde tijd is kliertijd”. En dat is vaak ook zo, het kan dan soms helpend zijn om die momenten ook in te vullen met rust-activiteiten (lezen, tablet, televisie, muziek luisteren, etc). Dit is helemaal afhankelijk van het kind natuurlijk of dat nodig is, maar iets waar je naar zou kunnen kijken.

Syane, Gewooniemand en Iertje81 vinden dit leuk.
  11. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Eerste wat mij opvalt is we vragen wat hij wil en EN we melden dat er ook rustmomenten zijn.
    2 zaken tegelijk zal niet binnenkomen waarschijnlijk.
    Uit hoeveel activiteiten kan hij kiezen?
    Soms is het makkelijker om te zeggen dit de 2 opties, welke wil je zaterdag en welke zondag?
    Zo beperk je de druk van keuze en ook gelijk het gevoel als ik dit kies kan dat niet en ook dat wil ik ( teleurstelling)
    Dit kwam zomaar als erste even in me op hoor.

Iertje81 vindt dit leuk.
  12. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.961
    33.635
    113
    Ja dat noemen wij rustmomenten. Zoals lezen, tablet, tv, muziekje aan. Even iets niet met z’n allen doen bijvoorbeeld maar als we een film aanzetten, dan kijken we vaak samen. Of alleen de kinderen en ben ik aan het koken en m’n man op de laptop of zo. Bedoel je dat?

13. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.961
    33.635
    113
    O ja: ik snap wat je zegt. We laten hem kiezen wat hij wil doen en wat voor ons allemaal leuk is. Meedenken bedoel ik dan. We hebben, als ze er alle vier zijn, leeftijden van 2 tot 16 dus dat is best een opgave zeg maar :)
    Dan heeft hij gekozen en dan zeggen we dat we in de andere momenten iets rustigs doen zoals lezen of tablet of spelletje met Ies. En dan vragen we welke dag dat het beste is en dan kan hij heel goed aangeven of dat zaterdag of zondag fijn zou zijn.
    Het is niet dat hij alles bepaalt hoor maar we willen hem wel het gevoel geven dat we hem serieus nemen en hij zegt dat hij dat fijn vindt.
    Hij zegt ook dat hij het fijn vindt dat hier regelmaat is (zelf noemt hij het steeds hetzelfde in positieve zin). Dus dat hij weet dat als ze komen, we eerst eten, dan in bad, dan chips met sinas en dan, als de klokken gelijk zijn (we hebben een speelgoedklok voor Ies onder de gewone klok hangen die we zetten op de tijden waarop we weg gaan, in bad, in bed, enz) gaan ze naar bed.
    Hij zei een keer; ‘het gaat hier echt altijd hetzelfde’ en toen ik vroeg of hij dat naar vond zei hij dat hij dat juist zo fijn vindt.

S2909, toch3, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.395
    5.302
    113
    Ja, dat bedoel ik inderdaad, ik vroeg me af of je dat dan ook inzichtelijk maakt op zijn planbord? Voor jou is het waarschijnlijk logisch dat hij die tijden zo in moet vullen, maar misschien geldt dat voor hem niet en ziet hij het als een blok tijd die hij zelf nog moet invullen, ook al doe je dat al door een film aan te zetten bijvoorbeeld. Die kronkels in de hersenen zijn best interessant ;).

Iertje81 vindt dit leuk.
  15. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.961
    33.635
    113
    Ja mijn man heeft een planbord gemaakt met tekeningetjes geplakt op magneten.
    Tekeningen van zwemmen, eten, spelen, slapen, etc.
    Ook eentje voor Ies maar dat is een vrij druk bord en zij kan dat prima aan. Zie bijlage.
    Voor hem hebben we een kale en mag hij de magneetjes er zelf op zetten.
    Die staat nu boven dus even geen foto.
    Ik lig met Luc in m’n armen in m’n Patty Pak op de bank de hele dag lui te doen :roflmao:

Bedankt trouwens voor je tips en @paula1984 ook!
    Daar heb ik echt wat aan ❤️

Bijgevoegde bestanden:

Syane en Gewooniemand vinden dit leuk.
  16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Vaak vanwege de bijwerkingen. Die zijn soms best heftig bij ADHD medicatie.

Cindy1977 vindt dit leuk.
  17. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.395
    5.302
    113
    Ah ja, dat is inderdaad een vrij druk bord ;).
    Dan is mijn vraag over bijvoorbeeld “spelen”, is dat zo algemeen, of verder ingevuld? Wat je zou kunnen doen, is om ook een keuzemapje te maken. Dus dat daar bij “spelen” meerdere activiteiten staan (bijvoorbeeld lego), waar hij dan uit kan kiezen. Even ervan uitgaand dat dat de momenten zijn dat dingen soms mis gaan. Zelfs met zo’n ingevulde dag, kunnen die momenten nog steeds te onzeker zijn namelijk.
    Het zijn gewoon dingen die ik zie bij andere kinderen, ik ken jouw stiefzoon natuurlijk niet, dus ik vind het lastig in te schatten. Aan jullie om te beoordelen natuurlijk of het een oplossing kan zijn.

NiVa0230 en Iertje81 vinden dit leuk.
  18. paula1984

Klinkt zeker heel positief!
    Ikzelf ga uit van een omgang met ass maar dat overlapt elkaar op sommige vlakken valt me altijd op.
    1x een weekend is ook enorm lastig.
    Zou persoonlijk dan ook kiezen om meer richting hem te denken op die momenten. De andere 28 dagen van de maand kunnen les en luc toch hun eigen ding doen met jullie. (Mijn mening hoor ;))
    Dat van die klok onthoud ik even voor mezelf haha.

Iertje81 vindt dit leuk.
  19. paula1984

Respect voor die borden :eek: dat gebruik ik dan weer niet voor m'n ass. Of nog niet:D hij kan het goed zonder.

Iertje81 vindt dit leuk.
  20. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.314
    28.497
    113
    Bijwerkingen idd, en ook is het fijn om even jezelf te mogen/kunnen zijn.

Deel Deze Pagina