Waar valt jouw mond van open? Deel 7

Discussie in 'De lounge' gestart door Iertje81, 22 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.625
    113
    Dat was bij Umberto.

Heartofhope vindt dit leuk.
  2. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.805
    4.585
    113
    Zal heus wel kloppen... Maar er zijn altijd speciale omstandigheden, zoals nu; corona. Als je in het ziekenhuis ligt op de IC, kun je ook niet naar een kerkdienst. En geloof niet dat god dat de gelovigen mensen ooit kwalijk kan en mag nemen...

Ik ben team kerk-kan-best-online. Iedereen moet bijna alles inleveren en zich aanpassen, vind het alleen maar heel gek dat de kerken open blijven. Hier in de buurt zijn alle moskeeën bijvoorbeeld gesloten. En dat vind ik echt een supergoed initiatief!

Zeebra, S2909, citroenrasp en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.280
    28.399
    113
    inderdaad. Dit zijn imo ook meer cultuur christenen dan oprecht praktiserende christenen. Simpelweg omdat een goede christen denkt aan anderen ipv zichzelf en dus niet naar een overvolle kerk gaat en mensen aanrijdt die hem irriteren.

Zeebra, Kolibrie2, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.682
    10.906
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Bij ons op gesplits in 2 groepen A t/m M en N t/m Z. Ene groep ochtend en andere groep middag. Week er op is omgedraaid. Je kan per van jou groep je inschrijven en mogelijk kan je dan komen. Afhankelijk hoeveel zich inschrijven voor die dienst en hoe vaak je bent geweest. Bij ons mogen er max 30 personen naar binnen. Als je niet mag dan kan je thuis via een liveatream de dienst volgen. Ik beken ik ben nog niet geweest en ik heb mij ook nog niet ingeschreven. En ook volg ik het niet wekelijks online. Op dit moment geen behoefte aan om in de kerk aanwezig te zijn.

Zeebra en Magnolia29 vinden dit leuk.
  5. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.280
    28.399
    113
    Ik kan me heel goed voorstellen dat ze het allerliefste echt bij elkaar willen komen. Toen ik nog christen was was naar de kerk gaan echt heel belangrijk voor mij. Ik was tenminste 3x in de week in de kerk te vinden en op zondag 2x. Dus ik snap het.

Ik ben daarom ook van team kerk-online. Bescherm je ‘schapen’ , bescherm je mede mens buiten de kerk (2e gebod; naastenliefde) en wees een voorbeeld naar de maatschappij.

Maar ik weet ook dat er kerken zijn die corona zien als een beproeving van god. De duivel wil dat je thuisblijft maar god wil dat je naar zijn huis komt. God zal je daarom beschermen.
    Of gewoon niet geloven dat corona bestaat. Die gekken heb je ook.

Zeebra en Magnolia29 vinden dit leuk.
  6. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
  7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.513
    30.969
    113
    Vrouw
    Toevallig deze avond gedaan :) (thuis uit eten bij ons favoriete restaurant)
    Het grote voordeel is toch dat we het toetje voor morgen kunnen bewaren (zaten vol:roflmao:)

En zo heeft mijn moeder al een jaar haar koorrepetities via livestream.

Natuurlijk is het anders. Maar het is nu eenmaal zo. Maar het is niet blijvend. Echt niet. We zijn zo goed onderweg met de vaccins. Nog een paar maanden geduld mensen.
    Het komt goed. Echt!

Zeebra, Zxcvb, Liekje81 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Magnolia29

Magnolia29 VIP lid

30 nov 2015
    11.454
    23.123
    113
    Vrouw
    Hele persoonlijke vraag en je hoeft geen antwoord te geven hoor....

Zie je jezelf helemaal niet meer als christen? Wat maakt dat je hebt gekozen om niet meer op die manier te geloven?

KleineLai vindt dit leuk.
  9. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Die zou ik dan morgen terug moeten kijken.

Iertje81 vindt dit leuk.
  10. Elizah

Elizah Niet meer actief

Dat heb ik ook niet gezien.
    Wel dat een man tegen de verslaggever zegt dat hij daar (op straat bij de kerk) niet mag zijn. Dan hoor je iemand (ik denk de agent) zeggen dat de verslaggever daar gewoon mag zijn.

Zeebra vindt dit leuk.
  11. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.280
    28.399
    113
    ik ben helemaal geen christen meer, nee. Ik geloof niet meer in Jezus als zijnde zoon van , en ik geloof niet meer dat de Bijbel het woord van god is. Ik geloof niet meer dat de god zoals de bijbel hem omschrijft dé god is. Ik geloof wel dat er meer is, wat precies weet ik niet. Ik ben wel spiritueel. Ik geloof in zielen en ik hoop dat er zoiets is als een hemel waar we elkaar weer zullen tegenkomen.

waarom ik niet meer geloof is een lastig iets.
    Samengevat:
    Het was geen plotselinge beslissing. Het heeft jaren geduurd voordat ik überhaupt kon toegeven dat het allemaal niet zo klopt. Het begon met de vraag dat god duidelijk homo’s verafschuwd maar zichzelf tegelijkertijd een god (de bron) van liefde noemt. Dat klopte in mijn hoofd al nooit, maar toen ik zag hoeveel leed het ook daadwerkelijk deed bij mensen (lbht+ en hun naasten) begon ik ook echt te zien dat het niet klopt. Wat ik zag, namelijk liefde, was heel iets anders dan wat de bijbel beschrijft, namelijk een gruwel.

Daarnaast ben ik te kritisch om een goede christen te zijn. Vanaf klein kind af aan heb ik altijd gevraagd ‘Waarom?’ Tot op zekere hoogte kan je vragen stellen maar op een gegeven moment zijn er geen antwoorden meer ‘je moet maar vertrouwen’ en ‘ga maar bidden’. Dat gaf mij geen voldoening. Ik kreeg te horen dat mijn kritische kijk verkeerd was. Ze probeerde mij schuldig te laten voelen dat ik vragen had: Ik liet twijfel in mijn hart toe en god spuugt lauwe christenen uit, en wat je zaait zal je oogsten. Als oprechte christen brak dat mijn hart. Mijn vragen waren goed bedoelt. Ik kon op een gegeven moment mijzelf niet meer zijn.

De hele cultuur van wetjes en regeltjes (ondanks dat Jezus in het NT duidelijk zegt dat er geen wetten meer zijn) begon me de keel uit te hangen. Men was drukker bezig met mensen vertellen wat ze moeten doen van god en van de bijbel dan dat ze goede dingen deden voor hun medemens.
    Na een tijd koos ik ervoor om niet meer naar de kerk te gaan maar ik geloofde toen nog wel. Ik zat echt in tweestrijd want ik was opgevoed met het idee dat de kerk gods bruid is en afkeren van de kerk is afkeren van god. Ik was een ongewortelde christen en god kan daar niets mee. Mijn schuldgevoel en verdriet dat ik god teleurstelde was gigantisch.

Ik maakte toen nog verschil tussen de kerk (dus de (groeps)controle, indoctrinatie, seksisme, discriminatie, psychische mishandeling, onderdrukking) en god zelf. Maar uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat de christelijke god is gemaakt door de kerk. Die twee zijn hetzelfde.

Mijn hele korte antwoord is: Iemand kan niet de liefde tussen twee mensen verafschuwen en tegelijkertijd claimen liefde te zijn. Daarom dat ik geloof dat de god van de bijbel niet bestaat.

Sherbet, Zeebra, sprits en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Wat een mooie en heldere uitleg. Ik ben niet gelovig en ook niet als zodanig opgevoed, maar er lijkt me moed voor nodig om onder die omstandigheden je eigen gevoel en kritische blik vast te houden.

13. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Dat is jou mening, de mijne ook maar onze eigen rechtsstaat is het er niet mee eens.

Pijnlijk. En mede veroorzaker van creëren van onverdraagzaamheid. De pers, zoals altijd, smult ervan en doet een schepje bovenop. Waarom al die aandacht?

14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.439
    21.825
    113
    @KleineLai Bedankt dat je dit wilde delen (weet dat ik niet degene was die erom vroeg maar toch...). Het is natuurlijk best een grote verandering als je zo religieus bent opgevoed. Ik vroeg me dan ook af wat je ouders/familie ervan vonden?
    Want dat kan nogal wat frictie veroorzaken weet ik uit ervaring... Mijn oudoom is katholiek geworden en is vervolgens in de kerk getrouwd, volgens mij heeft iedereen in die familie contact verbroken, mijn oma is zelfs niet op z'n begrafenis geweest o_O (oma, haar ouders en volgens mij gewoon heel die familie waren communisten). Ook mijn bekering heeft het er niet echt beter op gemaakt en heb ook in mijn eigen omgeving wat dingen meegemaakt, zo deed mijn "beste vriendin" afstand van me nadat ze van mijn bekering vernam. Zij is joods. Wel jammer dat het soms zo gaat, mijn vader is ook ex-christen maar dat was geen probleem voor mijn oma en tante (dat ik moslima werd vond m'n tante dan wél weer een ramp :roflmao:).

KleineLai vindt dit leuk.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.439
    21.825
    113
    Ik zag laatst iets over mensen die dit vonden en die zaten dus allemaal wijn te drinken uit één zelfde glas....Wat nog erger was, was dat kinderen ook van die wijn dronken wat gewoon strafbaar is. Ik hoop maar dat dat een uitzondering was, ga ik eigenlijk wel vanuit.

Overigens vind ik het echt wel jammer als gebedshuizen dichtgaan. Dat is hier nu al 3x gebeurd. Ik ga nooit naar de moskee, maar mijn man wel (5x per dag ook nog eens). Maar wij geloven ook in het afhouden van schade aan de medemens (wie een mens redt, redt de mensheid) en daarbij komt nog het respecteren van de gezaghebbers. Wanneer zij dus adviseren om de gebedshuizen te sluiten dan willen we ons daaraan houden. Daarom ook zie je in NL dat vrijwel alle moskeeën gesloten zijn.
    Gelukkig kan je de Schepper ook aanbidden in je eigen huis.

Mijn oma kreeg vroeger altijd op zondag een bandje van de dominee met de preek daarop. Ze was zeer slechthorend dus ging om die reden niet naar de dienst.

Zeebra en KleineLai vinden dit leuk.
  16. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.886
    5.181
    113
    Home
    We hebben toch maanden online les gehad
    Waarom kan dat voor een kerk dan niet? Waarom moet jij perse bij elkaar komen

17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.439
    21.825
    113
    Ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt. Niet iedereen is religieus, maar onderwijs is natuurlijk wél een noodzaak voor iedereen. Uiteraard heeft iedereen z'n eigen behoeften, zo zal de één de kerk het allerbelangrijkste vinden en een ander weer de sportschool etc. Maar dan kan er m.i niet gezegd worden dat een gebedshuis noodzaak is in tijden zoals deze.

Als school online moet dan is het in die zin gewoon krom dat dat niet kan voor gebedshuizen. Hoewel ik als gewezen thuisonderwijzer een fysiek schoolgebouw ook niet echt als noodzaak zie, maar dat is heel persoonlijk. Ik weet dat het voor het overgrote deel van de mensen natuurlijk anders werkt en een fysieke school onmisbaar is.

Bellybell vindt dit leuk.
  18. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Kom op zeg. Als we wekenlang thuis onderwijs moeten geven, dan ook maar diensten online.

Ik mag trouwens wel hopen dat je het belangrijker vindt dat kinderen onderwijs kunnen volgen dan dat je naar de kerk kunt gaan. Geloven doe je altijd en kan ook overal evenals diensten online volgen. Onderwijs is wel echt een vak apart waar wij als ouders, uitzonderingen daar gelaten, soms maar wat bij doen. Je moet niet voor niks een HBO opleiding volgen tot juf.

Bellybell vindt dit leuk.
  19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.196
    23.281
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Snap ik inderdaad wel. Ben zelf niet gelovig. Is toch anders achter zo'n beeldscherm. Je mist best sfeer dan.
    Ik vind het ook niet kunnen wat ze doen in Urk en Krimpen. Echt jammer dat ze zo christenen, die toch al niet zo'n beste naam hebben, nog meer negatief in het nieuws zetten. Iedereen heeft last van Corona, dus de kerken helaas ook.

citroenrasp en Iertje81 vinden dit leuk.
  20. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.280
    28.399
    113
    dat is in mijn ogen helemaal de juiste instelling!

betreft de wijn. Dat is het avondmaal en wordt elke zoveel weken/maanden gedaan. In de meeste kerken is dit vervangen door druivensap. In mijn kerk hadden we aparte cupjes, maar ik kan me voorstellen dat de echt traditionele kerken vast willen blijven houden aan 1 beker en echte wijn. Zelfs corona zal ze niet tegenhouden (want duivel en blabla).

citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina