Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het stukje hier boven wat @citroenrasp schrijft (boven jouw stukje) wel mooi en helemaal de lading dekkende.
Maar dit is iets missen Ik mis ook een terras, dagje shoppen, zwemmen met de kinderen dat is iets anders dan noodzakelijk School vind ik noodzakelijk maar een kerk niet en je hoeft het niet te missen het kan online Maar iemand die roept dat school net zo noodzakelijk is als een kerk dat vind ik dus onzin
Wij zijn een zeer traditionele kerk maar hier al een jaar geen avondmaal. Dus voor ons gaat echt niet op dat de Corona ons niet zal tegenhouden. Wij nemen echt onze verantwoordelijkheid. Vindt het best een pijnlijke opmerking. Door zoveel negatieve aandacht in de pers worden ook andere kerken op dingen aangekeken en van beschuldigd. Ik heb hier best moeite mee.
Hier ook vrij traditioneel. Wij hebben nu de hele week elke avond een deel vd gemeente voor het avondmaal. En aparte cupjes per persoon (sinds corona daarvoor altijd 1 beker). Maar inderdaad dat in het negatief daglicht gesteld worden terwijl het overgrote deel echt wel probeert zich aan de regels te houden vind ik ook lastig. Ik begrijp het heel goed want ik vind sommige keuzes ook niet te begrijpen maar dat betekend niet dat hele groep christenen niet deugt.
Zo werkt het met alles. Ik bedoel: als iets geldt voor één ding, dan geldt het voor het gros van de wereld voor álles. Helaas... Terwijl dat niet zo hoeft te zijn uiteraard. Neem nou bijvoorbeeld de Marokkaanse doelgroep op mijn werk. Daar is zó verschrikkelijk lastig mee te werken (eigenlijk niet), dat het opvalt wanneer er wel een meewerkende tussen zit. En dat vinden we eigenlijk dus heel erg, mijn collega’s en ik, dat we soms zo denken, maar het is wel de ervaring die we nu ruim 2 jaar hebben.
Ik denk dat dat wellicht te maken heeft met de kerk waarbij @KleineLai was aangesloten. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle "traditionele" kerken zo'n instelling hebben. Overigens geldt het niet voor mij dat ik denk dat ook andere kerken dit doen hoor. Maar was wel verbaasd om zoiets te zien. Ik vraag me ook af waarom die mensen zich laten filmen e.d. Zo krijgen christenen alleen nog maar een slechter imago m.i. Want jij en ik maken natuurlijk wel verschil maar dat werkt helaas niet bij iedereen zo.
En dat mensen het missen is heel goed te begrijpen. Maar dan is dat maar even zo. Maar de scholen zijn al 2 keer dichtgeweest. Ik mag toch hopen dat iedereen de scholen absoluut belangrijker vindt dan de kerk. Je mag het best missen, maar wat relativeren is ook niet verkeerd.
Ik geloof zeker dat t zo met alles werkt, maar ik heb hier nu echt wel last van en dat wil ik hier delen, naast alle andere meningen die er gegeven worden. Die vooroordelen zijn soms echt heel hardnekkig. Ik wil het hier graag delen hoe t ook anders kan.
Nee dat vind ik niet... Ja ik vind scholen onwijs belangrijk en ik baal ontzettend als de scholen dichtgaan en bak er niets van. Maar dan nog is de kerk nog steeds belangrijker die heeft waarde voor na dit leven.
Gelukkig kan ik t nog wel relativeren en hebben wij als kerk de nodige maatregelen genomen en gaan absoluut niet onverantwoord met de regels om.
Nou ik denk dat als ze zich laten interviewen door Danny Ghosen dat niet ineens is, maar op afspraak? Kan het ook mis hebben hoor, maar ze kwamen iig zeer meewerkend over.
Ik weet dat het mijn ouders veel verdriet doet. Dat is niet meer naar de kerk ga was eerst ook een behoorlijk probleem. Veel gemanipuleer en schuld aanpraten. Ik zag daar op zich wel doorheen want ze zeiden dat omdat ze dat ook maar zo geleerd hebben. Als je het mij 3 jaar eerder zou vragen zou ik net zo reageren. Ik nam het ze daarom op zich niet kwalijk. Maar het was wel pijnlijk en ik voelde me afgewezen, eenzaam en een zeer slecht mens. Ik praatte (en praat) er daarom nooit over. Het was en is geen onderwerp om te bespreken want ze kunnen er niets mee. Naast mijn ouders is nog steeds niemand om mee te praten, niemand die echt begrijpt wat ik heb meegemaakt en begrijpt hoe ik me voel en denk. Niemand me kan helpen met mijn trauma. Vanuit ‘de wereld’ (ongelovigen) begrijpen ze niet hoe diep een geloof gaat. Het is al snel ‘tja en ach..’ En gelovigen begrijpen niet hoe ik niet kan geloven, ze schuiven het vaak weg als dat mijn geloof in eerste plaats al vast niet zo diep ging. Ik heb mijn ouders 1x verteld dat ik niet meer in god geloof. Mijn vader zei niet veel (en als hij niets te zeggen heeft dan is hij echt ontdaan), mijn moeder schoof het weg als ‘vast een fase, ga maar bidden’. Ik heb er daarna nooit meer wat over gezegd. Ik wil ze ook geen verdriet doen. Mijn broers en zussen weten niet dat ik niet meer in god geloof. Wel dat ik niet meer naar de kerk ga uiteraard. Daar staan zij ook achter en gaan ook niet meer want ze hebben dezelfde psychische mishandeling meegemaakt als ik. Ze hebben allemaal wel andere kerken en richtingen geprobeerd maar je blijft natuurlijk tegen dezelfde zieke indoctrinatie aanlopen. Volgens mij gaan zij ook niet meer naar een kerk, maar moet zeggen dat we het nooit bespreken met elkaar omdat we niet weten hoe (trauma).
Zie mijn antwoord hierboven En thuis luisteren is echt een uitdaging hoor, je hoort er niets van met een paar kinderen die rondlopen en moeilijk stil kunnen zitten. En ook bij ons wordt al die tijd geen heilig avondmaal gehouden
Bij onze kerk hebben ze een paar maanden geleden ook gestaan, toen kon je echt niet om ze heen. Gelukkig is t bij ons netjes verlopen en heeft 1 iemand de pers te woord gestaan. Helaas is het daarna wel heftig geworden met meerdere doodsbedreigingen, waar we aangifte van hebben gedaan.
Ik had ook moeten zeggen ‘sommige zeer traditionele kerken’. Ik weet dat geen enkele kerk hetzelfde is.
Wij hebben op een ander tijdstip de pers uitgenodigd. Toen hebben we alles uitgelegd, ook laten zien wat de maatregelen waren. Ze waren positief verrast dat het heel anders bleek te gaan als dat ze gedacht hadden. Wij zijn daarna niet meer lastig gevallen.
Stomme vraag misschien, maar hoe doe je dat dan in een kerk? Ik neem aan dat kinderen daar ook moeten stilzitten, of gaan de kinderen überhaupt niet mee naar de kerk? Zijn gewoon vragen uit interesse.