Waar valt jouw mond van open? Deel 7

Discussie in 'De lounge' gestart door Iertje81, 22 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    Er is een context voor dit geweld waar niemand het over heeft. Ik ben een onchristelijke journalist met een streng gereformeerde achtergrond. Al mijn hele leven komen randstadjournalisten naar kleine kerkelijke dorpjes voor smeuige quotes. Dat gaat zelden op een nette manier. Lezers en kijkers weten dit natuurlijk niet, maar gereformeerden worden vaak net zo lang beledigd, getreiterd en het pad naar de kerk versperd tot je tante An boos wordt en precies de opmerking maakt die de journalist wilde hebben.

De volgende dag wordt niet alleen zij, maar de hele gereformeerde gemeenschap weer door het hele land bespot en uitgelachen. En in het dagelijks leven moeten deze mensen dat weer ondergaan in contact met niet-gelovigen.

Randstadjournalisten walgen van gereformeerde opvattingen over vrouwen, vaccinaties en homo's en bejegenen deze mensen daarom met een nauwelijks verholen afkeer. Die houding werkt door in de vooringenomenheid van berichtgeving. Vervolgens verschijnen ongefundeerde en tendentieuze stukjes in de krant of op TV. Mishandeling, misbruik, incest, sociale achterstand, een onflatteuze vergelijking met tolerante moslims; het kan allemaal want niemand vergt dat je neutraal verslag doet van deze groep. Journalisten komen naar zo'n dorp terwijl ze het artikel eigenlijk al geschreven hebben. Ze komen om stereotypen te bevestigen- niet om open onderzoek te doen. Een daadwerkelijk voorval ter onderbouwing is vaak optioneel. En gereformeerden protesteren niet, dus dat komt goed uit.

Er is geen hoofd- of eindredacteur die in de afgelopen 20 jaar heeft gestaan op ethische en onderbouwde verslaggeving over religieuzen. Ondertussen worden gereformeerden gehoond en beschimpt door de samenleving, aangemoedigd door diezelfde verslaggeving. Kinderen van gereformeerden moeten op jonge leeftijd leren dat je niet moet praten met journalisten. Journalisten komen immers niet met je praten om het eerlijke verhaal te vertellen. Ze komen om god en het geloof te beledigen en om de zondagsrust te verstoren.

Mensen zien niet dat journalisten zich voor een kerk durven te gedragen op een manier die we nóóit acceptabel zouden vinden voor een synagoge of een moskee. Mensen weten niet hoe randstadjournalisten al decennia trots en vergenoegd deze mensen kleineren.

Enter corona. Elke zondag staan journalisten en fotografen voor de kerk van mijn vader. Het gaat om een kerk met 3000 zitplaatsen waar dan zo'n 200 bezoekers komen, met mondkapjes, gespreid en op afstand, begeleid door de koster, in een ruimte met peperdure deeltjesafzuiging. Maar daar heeft de fotograaf buiten niks aan. En de journalist staat ook niet op zondagochtend in een slaperig dorpje om met lege handen bij zijn chef aan te komen, of wel soms? Dus wat denk je dat er gebeurt? Ze wachten net zolang tot een groot gezin met een inwonende oma samen de kerk uit loopt en nemen de foto in een slimme hoek. Die foto komt in de krant. De journalist schrijft vervolgens dat er geen afstand gehouden werd. Tendentieus en oneerlijk, zoals die mensen gewend zijn.

Het is nu iedere week hetzelfde liedje. De gewone samenleving wordt uiteraard woest van dit soort verslaggeving (wat begrijpelijk is) en daardoor zwelt de roep om het aanpassen van de Nederlandse grondwet aan. Nu staat er ineens heel veel op het spel. De 'randstadjournalist' die je als gereformeerde hebt leren kennen als opzettelijk oneerlijk, komt nu iedere week jouw gemeenschap in een kwaad daglicht zetten wat echt kan leiden tot het verlies van jullie grondrechten. Dit komt tegelijk met een nieuwe golf verslaggeving over de (verwerpelijke) behandeling van jonge homo's op christelijke scholen. Randstadjournalisten staan bij de school van je kind. Mensen willen de wet aanpassen en jullie recht op christelijk onderwijs afnemen.

Ziet nou helemaal niemand dat hier een snelkookpan aan spanningen ontstaat met gereformeerden in een machteloze positie ten opzichte van oneerlijke verslaggeving en de samenleving als geheel? Week in, week uit?

Het is heel erg dat een journalist nu maken heeft gekregen met fysiek geweld. Dat is 100% onacceptabel, je moet ALTIJD met je tengels van anderen afblijven. Maar konden we echt onmogelijk zien aankomen dat iemand uit die gemeenschap op enig moment zou knappen? Kranten schrijven dat journalisten 'verbaasd en geschokt' zijn. Dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Als je een jaar lang wekelijks mensen komt treiteren om hun geloofsovertuiging, dan kun je heel goed aanvoelen dat de bom een keer gaat barsten.

PowNed is al de hele week op Urk. Op de beelden zie je veel microfoons en camera's die op het terrein van de kerk rondlopen en mensen volgen tot de deur van hun gebedshuis. Snapt nou helemaal niemand dat de kerk op zondag heilig is? Is iedereen echt zo naïef of doen we alsof?

Mensen begrijpen misschien niet hoe de afgelopen decennia ervoor gezorgd hebben dat gereformeerden hun mond houden tegen journalisten. Mensen zien misschien niet hoe ver verslaggevers nu (moeten) gaan om gelovigen uit te lokken om die ene quote tóch te krijgen. Maar de verslaggevers die daar ter plaatse zijn weten dondersgoed hoe brutaal, onfatsoenlijk en beledigend ze collectief te werk gaan en ze weten hoe mensen daarop reageren. Die zijn niet 'geschokt en verbaasd'. En dan die journalisten die een schaarse parkeerplek voor de kerk bezet hielden. Dat is toch bewust om te kijken wat er gebeurt? Er is een stoep, je hoeft daar niet te staan. Het resultaat was zo voorspelbaar dat een andere cameraman al klaar stond het te filmen.

Het nieuws van vandaag is een voorspelbaar resultaat van woede die al een jaar bewust wordt uitgelokt en opgeklopt door een clubje journalisten. Het zelf maken/creëren van het nieuws door journalisten is intussen veel gangbaarder dan de lezer/kijker beseft. Geweld is onacceptabel. Maar het is veel te makkelijk om de schuld nu wéér bij die hele groep gelovigen neer te leggen en wéér dat stereotype van 'achterlijke provinciaaltjes' erbij te halen. Toch staat dat morgen weer in de krant. Precies wat wij randstedelingen willen lezen.

Deze kwam ik tegen en vind ik toch voor de algehele beeldvorming goed om te delen.
    Want er wordt ook ontzettend veel geframed in het nieuws

Felice, Meisje93, Loveloes en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    De kleinste kinderen gaan daar naar de chreche of blijven thuis.
    En in een kerk is het voor de kinderen makkelijker stilzitten als thuis.
    Vergelijk het met een klas. Thuis lopen ze ook eerder rond dan in de klas

Loveloes, Gewooniemand en citroenrasp vinden dit leuk.
  3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.196
    23.281
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Echt triest zeg. :(

4. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.566
    8.683
    113
    Vrouw
    Wauw, wat een mooi uitgelegd stuk! Dank je wel.

Anne2019 vindt dit leuk.
  5. Elizah

Elizah Niet meer actief

Waar heb je dit gevonden? Ik ben wel benieuwd naar de naam van de journalist.

6. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    Geen idee iemand in mijn omgeving deelde dit.

7. Elizah

Elizah Niet meer actief

Gevonden: Jolyn van der Garde.
    Komt kerkelijk uit de Gergem in Ned in Opheusden. Echt een insider geweest dus.

Gewooniemand, Bloempjelief en toch3 vinden dit leuk.
  8. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.886
    5.181
    113
    Home
    Nogmaals waarom zou dat niet thuis kunnen? geloof zit in je hart en in je daden
    Dat hoeft niet zozeer in een kerk

9. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    Dat heb ik net toch uitgelegd?
    Thuis kan je niet luisteren doordat er kinderen bijlopen, juist door samen te komen ervaar je Gods aanwezigheid.
    Ik wil je van harte uitnodigen als de maatregelen voorbij zijn eens bij ons in de kerk te komen en het te ervaren. Van harte welkom dan.

Loveloes vindt dit leuk.
  10. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Ik denk dat het moeilijk is te begrijpen hoe diep het geloof gaat voor mensen die dit niet hebben. Samen zijn is zo een groot onderdeel hiervan.
    Ik vind het moeilijk om te zien dat het hier weg gezet word als niet zo belangrijk. Zeker omdat er vaak ook wel gedacht word aan mentale problemen bij mensen door de maatregelen etc.

Het recht op onderwijs is in mijn ogen net zo belangrijk als het recht op geloof en de bijbehorende dingen.

Gewooniemand en Anne2019 vinden dit leuk.
  11. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.280
    28.399
    113
    Het is belangrijk, maar volksgezondheid is belangrijker. Juist als christen zou je moeten weten hoe belangrijk de mede-mens is (voor god). Er zijn hele goede redenen om toch wel bij elkaar te komen, maar de reden ‘volksgezondheid’ haalt ze allemaal onderuit. Het is op dit moment een egoïstische keuze om elkaar op te zoeken in een gebouw.
    en ja, ik weet dat er gebouwen zijn met top high tech duur ventilatie-gebeuren en spat schermen en meerdere in- en uitgangen. Maar daarin wordt gevraagd om solidariteit. Samen voor elkaar. Allemaal tijdelijk geen kerk.

Syane, ellessinia, Iertje81 en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.345
    17.256
    113
    Bij ons is dat er nu helemaal niet. Dopen 1 gezin per keer (gelukkig geen hele grote gemeente dus dat is goed te regelen)

KleineLai vindt dit leuk.
  13. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.042
    1.668
    113
    Vrouw
    Wauw, dit is erg herkenbaar. Ook over dat stukje dat gereformeerden worden "aangeleerd" niet of met veel voorzichtigheid met journalisten te spreken.

Ik herinner me een voorval van toen ik een puber was, een jongere uit onze kerk had een misdaad gepleegd. Werd opgepakt en is naar de jeugdgevangenis gegaan.
    Hij bleek psychisch niet helemaal in orde te zijn.

En wat gebeurde er in de kerk? Wij als jongeren werden allemaal bij elkaar geroepen en er werd een bijeenkomst gehouden in de kerk.
    Die bijeenkomst ging over het spreken met de pers, want iedereen verwachtte dat er journalisten zouden komen die de kerk in kwaad daglicht zouden zetten, en die de kerk/christenen de schuld zou geven van de misdaad van die jongere.

Er werd ons verteld hoe we daarmee om moesten gaan, dat we ons niet moesten laten uitlokken, etc.
    Alles om christenen niet weer een slechte naam te geven bij de pers...

Dus inderdaad, wij werden al jong geleerd hoe gevaarlijk de pers kan zijn en dat we die zo veel mogelijk moesten vermijden. Vooral niet in gesprek gaan, want je zou maar iets verkeerds zeggen... Want dat zou breed uitgemeten worden in de hele media.

14. Elizah

Elizah Niet meer actief

Als de horeca, voetbalstadions, theaters enz open mochten (met strenge voorwaarden) en kerken niet. Zouden ze dan ook solidair zijn geweest aan de kerken en daardoor gesloten blijven?
    Ik denk het niet. Solidair zijn naar een groep/gemeenschap waar je niet veel mee hebt en die je niet begrijpt is heel lastig. Van de kerken wordt t verwacht, andersom zou t waarschijnlijk niet gebeuren

Ik weet ook niet of de volksgezondheid in gevaar wordt gebracht door kerkdiensten met een paar mensen met strenge maatregelen. Als je t gaat doen zoals in Urk en Krimpen gisteren, dan vormt t zeker een gevaar.

Gewooniemand, Vergeten en citroenrasp vinden dit leuk.
  15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.345
    17.256
    113
    Bij ons gaan ze vanaf een jaar of 3/4 mee naar de kerk. Dus in mijn geval geen krijsende poepende spugende baby tussendoor wat al de helft scheelt ;) Daarbij worden de andere kinderen meer afgeleid dus hun bewegen en doen ook meer waardoor je zelf ook weer vaker moet ingrijpen etc.

Nu mogen ze van ons thuis wel iets doen onder de preek, iets wat stil en "zonder denken" kan: kleuren, puzzel, diamond painting... Zulke dingen. Je blijft op het kleed bij het tafeltje of op de bank, geen heen en weer geloop. Zelf vind ik thuis op de bank 1/1.5u stil zitten en alleen luisteren ook moeilijk, vaak ga ik haken, iets met zo'n herhalend patroon dat het automatisch gaat

Gewooniemand en citroenrasp vinden dit leuk.
  16. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.280
    28.399
    113
    zou een kerk haar deuren sluiten als een voetbalstadion dat zou doen? Denk het niet. Ik heb het over solidariteit tussen kerken.
    Volgens mij vraag god vooral om wijzer te zijn, en een voorbeeld te zijn voor de wereld. De kerk zou het voortouw moeten nemen in bescherming van de mede-mens, al dan niet symbolisch. “Maar zij doen ook...” is niet de juiste instelling.

Bellybell vindt dit leuk.
  17. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.345
    17.256
    113
    Dank je.
    Ik zei het gisteren ook bij ons aan boord (niet christelijke matrozen), journalisten hoeven geen provocerend gedrag te laten zien. Als ze werkelijk willen weten hoe het er aan toe gaat IN de kerk kunnen ze ook op een doordeweekse dag contact opnemen met de dominee van "joh, we hoprden dit en dit, klopt dat? Zou ik eens langs mogen komen om te zien hoe het geregeld is?".
    Daarvoor is mensen lastig vallen BUITEN de kerk niet nodig.

Maar dat is niet spectaculair genoeg, dat snap ik. "Kerkganger rijdt journalist aan" trekt meer bekijkers dan "kerk heeft alles goed geregeld". Helaas.

Loveloes en Gewooniemand vinden dit leuk.
  18. Elizah

Elizah Niet meer actief

De kerken hebben wel degelijk hun deuren gesloten tijdens de 1e golf. Toen het openbare leven weer langzaam op gang kwam zijn de kerken weer opengegaan. Onder zeer strenge voorwaarden waar de meesten aan voldoen.
    Maar omdat de overheid beslist dat andere openbare ruimtes en festiviteiten volgens hen niet veilig genoeg zouden zijn, moeten de kerken ook helemaal sluiten? Omdat de medemens door ons niet beschermd zou zijn?

Met mijn kerkgang, 1x in de 6 weken, op 3 meter afstand van mijn medekerkgangers geef ik absoluut niet t slechte voorbeeld, breng ik de volksgezondheid niet in gevaar en denk ik niet dat ik t beter weet als een ander.
    Dat mijn buurman dat lastig vindt omdat hij ook graag naar t stadion wil, of mijn puberbuurjongen die weer naar de bioscoop wil, het eigenlijk niet vindt kunnen snap ik ook wel.
    Maar dat betekend niet dat ik onverantwoord bezig ben.

En heel eerlijk gezegd heb ik er soms best moeite mee, om als streng christelijke, te voldoen aan de wensen van mensen die ons heel vaak toch 'uitkotsen'.
    Klinkt misschien heel dramatisch, maar t is soms best lastig om altijd maar te leven met vooroordelen.
    Maar als ik echt de volksgezondheid in gevaar zou brengen met mijn kerkgang zou ik absoluut geen stap meer in de kerk zetten.

Meisje93, Gewooniemand, Tulala en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Elizah

Elizah Niet meer actief

Gewooniemand vindt dit leuk.
  20. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.078
    14.791
    113
    Vrouw
    Bij ons gaan ze vaak vanaf een jaar of 4 mee naar de kerk. Tijdens de dienst zijn er twee oppas groepen: 0-3 jaar en 3+
    Veel kinderen gaan als ze 4 zijn eerst mee naar de kerk en worden voor de preek naar de 3+ groep gebracht. Daar kunnen ze spelen, maar wordt ook een Bijbelverhaal verteld en is er een verwerking (kleurplaat of knutselt je wat past bij het verhaal) En zingen ze wat liedjes.

Nu thuis volgen wij de dienst op de tv. We casten de dienst vanaf een speciale app of YouTube.
    Onze jongste is 5, hij gaat de enkele keer dat we nu naar de kerk mogen mee naar de kerk. Als thuis zijn kijkt hij tijdens de ochtenddienst het filmpje wat de leiding van de 3+ groep iedere week maakt. Daarin is dus het Bijbelverhaal, een lied en de uitleg van de verwerking. Als het filmpje klaar is gaat hij aan de grote tafel met het knutselwerkje aan de gang.
    Tijdens de avonddienst krijgt hij de tablet. Hij kijkt dan zelf een filmpje of doet een spelletje.
    De andere kinderen (9 jaar en ouder) kijken de dienst mee.
    Zoon van 18 heeft mazzel: hij mag iedere zondag 1x naar de kerk, want hij zit dan achter de camera. (Dus thuis wordt er nog wel eens commentaar gegeven als hij te laat naar de goede plek gaat:roflmao:)

Deel Deze Pagina