@Anouk2005 fietsen durf ik niet meer. Dat is van me afgenomen: zo zie ik het. Simpelweg omdat ik te weinig zicht heb en dingen veel te snel gaan. Te weinig overzicht. Te weinig spiegels. Te kwetsbaar. Het ergste hiervan vind ik nog dat ik m’n kinderen niet kan leren fietsen. Nou ja wel leren natuurlijk door mee te lopen maar niet als ze zo wiebelend naast je fietsen. Ik kan gewoon niet op mezelf letten én op zo’n kleintje naast me.
Ik heb daglenzen sinds 15 jaar omdat ik ook steeds ontstekingen had. Nu af en toe nog een ontsteking maar zoveel verminderd door die lenzen. Ik zeg weleens: voordat een lens de veroorzaker kan zijn van een ontsteking, heb ik hem al weggegooid.
Plus, je bent de 6 weken na diagnose niet verzekerd. Ook best wel een dingetje Ben je ook blind aan één oog? Omdat ik vind dat je pas echt mee kunt praten als je het zelf ook ondervindt. Klinkt onaardiger dan ik het opschrijf maar mensen weten vaak zo goed hoe ik me moet voelen of het zie, dat ik daar soms horendol van word.
Mijn ouders hadden toen mijn moeder nog jonger was een tandem om de redenen die jij schrijft, nu hoort ze bij de club van gepensioneerden op de elektrische fiets en ze heeft zo een spiegel ding in het midden van haar stuur ook, zo kan ze met haar goedwerkende oog, kijken in de spiegel.
Wow dat is inderdaad ook niet goedkoop Nou ja zeker niet voor wat je hebt gekregen. Blijven mailen en bellen. Als het kamperen wel beviel misschien inderdaad maar zelf een tent kopen al heb je dan natuurlijk die niet klaar staan wanneer je aankomt.
Ja dat weet ik. Sorry @nelta het staat er rotter dan ik bedoel. Ik heb een beetje een allergie bij mensen die (vooral in m’n omgeving) vaak ‘weten’ hoe het is oid. Dat ligt bij mij, dat weet ik. Toch blijf ik erbij dat je iets eerst zelf moet ondervinden voordat je het écht weet. Voorbeeld: ik werk nu 15 jaar mét ondertoezichtstellingen en weet heel veel maar er is er nog nooit eentje over mijn kinderen uitgesproken dus écht helemaal weet ik niet hoe het voelt. Dus nogmaals Nelta, niet rot bedoeld. Het raakt me soms toch nog en dan heb ik het er even moeilijk mee.
Nee, ik ben orthoptist, dus kom werkgerelateerd veel van deze mensen tegen. Wel zie ik zelf ook geen diepte en gebruik in de praktijk vooral mijn rechteroog. Links kan wel goed zien met een lens, maar dat is zo vermoeiend, dat ik alleen een lens voor rechts gebruik.
Dat er gewoon geen personeel te vinden is. Mijn man neemt altijd de uitvoerder over als hij op vakantie is. En word momenteel knettergek er is geen personeel. Gewoon niet te vinden uitzendbureau vind ze niet en die wie ze hebben stoppen om minder zwaar werkt te doen. Grootste oorzaak hier van is het stoppen met vasten contracten en het in huren van uitzendkrachten die ze dus ook weer weg konden sturen als het terug liep. Die zelfde uitzendkrachten stappen over op bedrijven waar ze voor minder wel een contract krijgen. Natuurlijk geef ik de uitzendkrachten groot gelijk, die willen zekerheid ipv een all in loon.
Dat niet klaar hebben staan vind ik niet zo erg. vind het altijd wel leuk om de tent op te zetten en voor alles een plekje te zoeken zodat het helemaal is zoals je zelf fijn vind Er gaat vandaag tussen alle wassen door een brief die kant op.
Nee dat wilde ik niet. Ben wel bij een psycholoog geweest. Daar ben ik ook een paar keer geweest tijdens mijn scheiding en toen m’n vader overleed. Dat hielp wel maar sommige dingen ‘moest ik gewoon aan’ van mezelf. Misschien ooit nog, maar er gebeurde toen opeens zoveel: achter m’n zwangerschap komen na 22 weken, scheiden, blind worden..:
Maar juist bij dat soort dingen kunnen ze je begeleiden. Zowel op mentaal gebied, maar ook heel praktisch, met allerlei tips.
Ik vind dit heel mooi gezegd. Je weet hoe het werkt, niet hoe het voelt. En juist is voelen ook een heel belangrijk aspect. Snap goed dat het je af en toe vervelend vindt
Onze dochter (4 jaar) is met 2 glaucoom oogjes geboren. Met 1 ziet ze niets meer met de andere op 3 meter 5% en op 10 cm 20%. Ze is dus echt heel slechtziend. Maar we hebben zoveel aan de hulp en tips van Visio! Ook met hulp bij aanschaf van bepaalde dingen (zoals ouder kind tandem) Maar ook praktisch met verlichting in huis, hulp bij tips voor aankleden etc.. Een keer informeren of ze kunnen meedenken met dat waar je tegen aan loopt is echt niet raar hoir @Iertje81, waarom het onnodig ingewikkelder of vervelender maken voor jezelf?
Ik vind t met een zware cilinder al verschrikkelijk, als ik vermoeide ogen heb kan ik snelheden echt niet meer inschatten, of ik pak naast iets. Stof over lengte recht knippen lukt sowieso nooit, mijn optisch recht verschilt met de rest van de wereld. Kan me niet voorstellen hoe dat met 1 oof moet wezen. Mn vader was 1 zijdig voor 80% zicht kwijt. Centrum zag hij niks, alleen in de buitenrand (ongelukje met pijltjes schieten).
Ik vind het ook niet naar of vervelend om om hulp te vragen, maar dat moet er een keer van komen. Ik kan me heel erg voorstellen dat het jullie als ‘niet zelf meemakenden’ buitengewoon kan helpen. Want daarmee help je je dochter doordat je tips krijgt hoe ermee om te gaan. Één van mijn stokpaardjes is dat hulp kan helpen, maar dan moet je er volledig achterstaan en je ervoor inzetten. Tot nu toe is het niet zo dat ik huilend op de bank lig (bij wijze van) omdat ik niet kan fietsen met m’n kinderen. Als dat wél het geval zou zijn, had ik allang aan de bel getrokken. Behalve dat fietsen, heb ik eigenlijk nooit ergens last van ervaren. Ik denk ook dat als ik opeens weer zou kunnen zien met twee ogen, ik daar enorm aan zou moeten wennen. Komt tijd komt raad.