Waar valt jouw mond van open?

Discussie in 'De lounge' gestart door Iertje81, 18 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ik onthou die regel dus gewoon niet hè :rolleyes::roflmao:
    Echt; ik heb het drie keer getypt en toen ik op ‘plaats reactie’ drukte dacht ik al; volgens mij doe ik het wéér verkeerd. Weet je wat? Ik ga het gewoon vermijden die woorden :p

Jet2018, hummeltje5, DQueen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.403
    21.795
    113
    Waar is dat dan? In België? Wel moeilijk voor een buitenstaander hoor, al die dialecten :oops: ik ben al blij dat ik Zeeuws, Twents en Arabisch dialect versta haha :roflmao:

3. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Volgens mij vroeg hij/zij of hij/zij zélf koffie kon pakken. Dus voor zichzelf. Dus niet of het voor een ander ingeschonken kon worden.
    De enige reden die ik kan bedenken dan, is dat je wel op je tenen getrapt bent, omdat je door een ander gewezen wordt op een fout in je taalgebruik en je dat niet kan hebben.

hummeltje5 en DQueen vinden dit leuk.
  4. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Wat ik me afvroeg en het is totaal Off topic hoor, maar praat jij zelf ook Arabisch? Omdat je daar woont?

5. tuc

tuc Niet meer actief

Dan heb ik het verkeerd opgevat. Maar dan nog is het onbeschoft om iemand daar zo op te wijzen. In de situatie doet hij niemand te kort met zo te praten. Zou hij vanuit het bedrijf zo brieven naar klanten sturen wordt het een heel ander verhaal.

hummeltje5 en Neuzeke vinden dit leuk.
  6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.403
    21.795
    113
    Ja, vast wel met veel fouten hoor, maar ik kan in ieder geval redelijk communiceren. Soms gaan ze bij voorbaat al Frans tegen me praten omdat ze er vanuit gaan dat ik dat beter begrijp maar ik kom amper verder dan oui en non :rolleyes:

7. ellessinia

ellessinia Actief lid

13 nov 2014
    499
    477
    63
    Ik heb het ooit onthouden door te denken aan ‘Mens erger je niet’ dus; zich ergeren.

Evanesco, Maslov, hummeltje5 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ik weet niet of het onbeschoft is. Jij vindt dat. Ik niet altijd. Het ligt er ook aan hoe het gezegd wordt. Met lichaamstaal of een knipoog maak je het al wat lichter dan dat je het heel dommig gaat staan blèren en iemand uitlachen natuurlijk. Maar ik moet bekennen dat ik iemand er ook op wijs hoor als ik zoiets hoor. Ligt er wel aan bij wie. Bij mensen van wie ik denk dat ze niet beter weten of bij m’n cliënten ga ik het niet zeggen, maar als mijn collega dit zegt dan kan ik het echt niet laten. En als iemand dan boos/beledigd/geïrriteerd reageert; ja jammer dan. Als je het zo zegt zie je het vaak, is mijn ervaring, ook in hun rapportages terug. En dat kan gewoon niet als stukken naar bijvoorbeeld een rechtbank gaan.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  9. Kipsate

Kipsate Fanatiek lid

22 jul 2015
    1.224
    1.240
    113
    Waarom kan dat echt niet? Rechters zijn ook maar mensen hoor. De stukken die ik stuur zijn in ieder geval echt niet allemaal foutloos. Ben er nog nooit door een rechter op aangesproken en er is ook nog nooit iets afgewezen om een taalfout.

10. Kipsate

Kipsate Fanatiek lid

22 jul 2015
    1.224
    1.240
    113
    Ik weet niet of het al eerder genoemd is maar mijn mond valt open van de bedragen die ik moet afrekenen bij de kassa. En dan koop ik voor mijn gevoel echt geen rare dingen.

11. DQueen

DQueen Niet meer actief

slim ezelsbruggetje. Die vergeet ik nu dus nooit meer.

Maslov en ellessinia vinden dit leuk.
  12. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.711
    18.806
    113
    Vrouw
    Ja van
    Idd België.

13. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Haha nee volgens mij niet dezelfde, ik loop elke keer weg als ik t zie/hoor. Ik kan dat echt niet aan hoor.

14. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Nee afgewezen niet. Dat zou ook een beetje vreemd zijn hè. Schrijfwijze heeft niets met je verzoek te maken.
    Maar in onze regio is er vanuit de rechtbank wel een keer een signaal (af)gegeven dat de Nederlandse taal niet best was bij sommige Jeugdbeschermers. Daarom vind ík het niet kunnen. In mijn eerdere post veralgemeniseerde ik het. Dat is niet goed. Ík vind dat.
    En het klopt dat rechters mensen zijn, maar op de één of andere manier heb ik wel altijd respect voor ze en vind ik het belangrijk dat mijn stukken ‘lekker’ lezen.
    Maar goed; ik kom uit een familie van schrijvers dus dat zit in mij. Is er bij ons ingestampt.
    Maar als je van tevoren al weet dat je stukken niet foutloos zijn, heb je dan niet zoiets van; ik laat er even een collega naar kijken?

Lumihiutale, hummeltje5 en DQueen vinden dit leuk.
  15. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Mijn mond valt open... van dat gejankt over de taal.... Get A life!!!

En verder maak ik hier geen woord meer aan vuil

Zomerbloem, Kleintjuh85 en Gewooniemand vinden dit leuk.
  16. DQueen

DQueen Niet meer actief

Taal is na mijn ongeluk niet meer mijn sterkste punt. Ik stuur dan geen stukken naar rechters maar als ik grote offertes moet sturen naar bijv. de gemeente Amsterdam dan laat ik die altijd controleren door mijn man voor het financiele stuk en de dame van kantoor voor het taal gedeelte. Zo moet ik binnenkort een offerte maken voor een complete renovatie van het JOGG (jeugdgevangenis Amsterdam, word assielzoekersopvang) dat gaat om zulke grote bedragen. Als mijn taal dan niet klopt kan ik me voorstellen dat ze het financiele gedeelte ook minder serieus nemen.

Syane, hummeltje5 en Iertje81 vinden dit leuk.
  17. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.513
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #2277 hummeltje5, 12 sep 2019
    Laatst bewerkt: 12 sep 2019
    Die snap ik niet @tuc.
    Die collega vroeg toch of HIJ koffie kon pakken, toch niet of hij het voor die ander in kon schenken?
    Anders zei ie wel: kan (ken :p) ik koffie VOOR JOU pakken?

Jaaa ik kan de mosterd weer pakken hoor! :roflmao:

18. Kipsate

Kipsate Fanatiek lid

22 jul 2015
    1.224
    1.240
    113
    Nee, die schrijven ook allemaal niet foutloos :roflmao:

Ik vind foutloos schrijven ook niet 1 van de kwaliteiten die een jeugdzorgwerker moet bezitten, of in ieder geval vind ik andere kwaliteiten belangrijker. Het moet inderdaad wel lekker weglezen maar ik werk volgens mij ook met een andere doelgroep. Wij moeten onze teksten ook vooral zo schrijven dat onze clienten het ook begrijpen, dus schrijffouten werken dan misschien juist :o:

Maargoed ik heb ook niet extra respect voor rechters, ik respecteer rechters net als dat ik ieder ander respecteer.

Ik ga trouwens ook gewoon in spijkerbroek naar zittingen :rolleyes:

Gewooniemand vindt dit leuk.
  19. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.513
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik ken dan weer wel 'ziede ge wel?' (of hoe je dat dan ook schrijft), dat zoiets betekent als 'zie je nou wel?. Je zegt het trouwens meer 'aan elkaar' dan dat je het schrijft (denk ik dan, want ben niet zeker van de schrijfwijze :p)
    Geen idee waar dit vandaan komt eigenlijk.
    Klinkt belgisch in mijn oren.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Ik begreep het blijkbaar verkeerd. Maar dat verandert niks aan wat ik ervan vind. Als iemand dus vraagt of hij koffie mag pakken en je corrigeert die zo kinderachtig

Maslov en suus1983 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina