Mijn dochter de afgelopen week: woordenschat leren (1 blz), twee bladzijdes rekenwerk, twee bladzijdes taal, leren voor Engels (toets). Deze week: woordenschat leren (2 blz. --> iedere week een blz. erbij), twee bladzijdes rekenwerk, twee bladzijdes taal, leren voor geschiedenis (toets).
Eindcito is inderdaad ieder jaar anders en dat gaat ook veel officiëler. Maar de tussentijdse toetsen zijn boekjes die een school gewoon op voorraad heeft per groep per toets (bv M4 spelling, etc). Die kunnen dus makkelijk gekopieerd worden, geoefend worden etc. En dat is dus heel schadelijk, want zo leert een kind alleen trucjes en geen inzicht, vaardigheden, etc. Ik vind het dan ook extra schokkend als leerkrachten zich hier schuldig aan maken. Die moeten toch beter weten.
Mijn mond viel open van het te ver doorslaande gezondheidsbeleid van school. Slaat echt nergens op. Koeken a la sultana/liga enz mogen niet meer naar ontbijtkoek wel. Met lunchpauze alleen groente/fruit of een boterham. Geen blokjes kaas of stukjes worst meer. Het leuke: op de boterham mag je zelf weten wat je doet. Dus een dikke laag chocopasta, hagelslag of die "verboden" kaas en worst is dan prima. En zo nog een paar dingen. Hoop ouders gingen er vanmorgen al tegenin. Betutteling. Prima dat ze gezond willen promoten maar ga geen dingen dwingen en zeker niet van die tegenstrijdige dingen. Wel worst op brood en geen plakje worst bij het fruit. 9 van de 10x neemt ze het fruit en de beker melk weer mee terug en kan ik het weg doen. En dit omdat ze op school te weinig tijd hebben om het op te eten of op dat kinderen elkaar onderling af zitten te leiden. Zonde van het fruit/drinken. En dat terwijl m'n kinderen het thuis wel gewoon eten. Spreek verdorie die ouders aan die hun kind een donut mee geeft. Er waren ouders bij die altijd gezonde dingen mee gaven. En dan krijg je van de juf te horen dat ze groente moeten eten en alleen water mogen drinken tijdens lunch. Helaas, mijn kinderen eten absoluut geen rauwe groentes. Is er niet in te krijgen. Ze verhongeren liever. Jongste hoogstens een paar stukjes komkommer en echt niet dagelijks. Maar sla, worteltjes, paprika, tomaatjes enz? Krijg ik er absoluut niet in. Jongste kreeg altijd beker mee met yoghi/chocomelk of sterk verdunde siroop. Zij drinkt geen water. Hoogstens een paar slokjes. Kind dat zich ook echt niet om laat praten of zich laat dwingen daarin. Drinkt gerust de hele dag niet. Heeft al problemen met broek plassen/te weinig drinken en zware blaasontstekingen. Ik ben verdorie blij dat ze iets drinkt dus dan maar iets "ongezonds". Zelfs op advies van de kinderarts. Nu Mag ze dus niet meer op school drinken want het moet water zijn. Met als gevolg: volle bekers drinken mee terug. Waterfles waar 2 slokjes uit zijn.
Laat het de kinderarts op papier zetten, medisch advies zouden ze niet moeten negeren. ( erg dat het moet)
Dat ook in ons land stormen met zware windstoten namen krijgen. Denk dat ik ruzie's ook namen ga geven. Of baaldagen ofzo. https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/06/knmi-gaat-zware-stormen-voortaan-een-naam-geven-a3972455 Vind het gewoon grappig meer niet dus ook niets voor andere rubriek. Te klein voor op de nieuws rubriek.
Ja de eindcito wel! Maar ik heb het over de cito’s die in elke groep worden afgenomen. Digitaal toetsen ken ik eigenlijk alleen van de kinderen die dit echt nodig hebben. Maar het lijkt mij heel goed als elk kind digitaal getoetst zou worden!
Dit klinkt wel heel betuttelend, hier is dat gelukkig nog niet aan de orde en zover ik weet worden er bij ons op school ook geen overdreven toestanden aan kinderen meegegeven. Het meest storende uit dit soort beleid vind ik vooral dat ze vaak geen benul/ verstand hebben van een gezond eetpatroon en duwen ze dit door je strot omdat ze het zogenaamde logo van een gezonde school willen dragen. Door alles maar te benoemen als goed, slecht, gezond, ongezond geeft aan kinderen een heel raar beeld van voedsel en helpt uiteindelijk een eetstoornis in de hand. Ik zou je kind ook gewoon het drinken meegeven wat ze wel wil drinken en ook vertellen waarom dit is. Ze kunnen wel van alles willen maar dat hoeft niet te betekenen dat je het ook allemaal maar moet pikken.
Hier was enkel de eindcito digitaal als een soort van pilot en is goed uitgepakt, ik denk wel dat dit de toekomst is en dat de schriftelijke cito’s uiteindelijk ook digitaal zullen worden.
Hahahah ja hoorde het net op de radio! Wat een onzin. Alsof mensen zich dan ineens beter aan de ‘voorschriften’ gaan houden. Als jij je ergens niet aan houdt is dat toch je eigen verantwoordelijkheid? Alsof een naam daar ineens verandering in brengt
Ik hoop het!! Want laten we eerlijk wezen... naast dat digitaal minder fraudegevoelig is en beter actueel gehouden kan worden... scheelt het een hoop werk met nakijken! Even ervanuitgaand dat het systeem dan nakijkt.
Wij wonen in België dus mss wat anders. School is gestart op maandag 2 september en het volgende kreeg hij al mee naar huis. Maandag: herhaal blaadjes spelling en rekenen (1ste dag school, ik vond het er wat over maar kom). Dinsdag: spelling schrijfoefeningen, 1 voorkant in hun rekenboekje en Franse woordjes Woensdag Frans dialoogje (basis als je suis, moi, oui en non,....) lezen en leren, blad taalbeschouwing. Donderdag Franse woordjes herhalen en blad met klokken tot op de minuut. Vrijdag : nog geen idee maar sowieso zal er moeten gelezen worden en Frans. Frans is vanaf nu gewoon iedere dag. Lezen herhalen en oefenen op de juiste uitspraak. Op dagen voor de toetsen is het enkel Frans oefenen en 1 schrijftaak (specifiek oefeningen rond de te kennen leerstof) . Op dagen dat er geen toetsen zijn is het Frans en 2 taken. Onze 2de zoon zit in klas lager en daar is er op woensdag nog geen huiswerk.
Absurd! Nou zou ik nooit zomaar van school switchen, maar dit zou me wel verder doen kijken. Met name omdat dit niks te maken heeft met gezond eten, en compleet tegenstrijdig is. En verklaring van de kinderarts is mogelijk een oplossing, maar tegelijkertijd van de zotte dat het nodig is...
Mijn mond valt nu open van de planningen van de scholen van mijn dochters (met een knipoog dan). Al een paar jaar heb ik de oudsten op 3 verschillende scholen zitten (1x basisschool en 2x VO) en moest ik 3 ouderavonden af in september. Nu weer 3 scholen, waarvan oudste naar een nieuwe school is (mbo) en krijg ik net de derde uitnodiging binnen voor een ouderavond: allemaal op dezelfde avond
Oh, dat is balen. Bij twee op een avond kun je je als ouders nog opsplitsen, maar bij drie wordt dat lastig Hier maar twee kinderen en de oudste nu in de brugklas, dus voor het eerst twee verschillende scholen. Volgende week zijn beide infoavonden, maar gelukkig op verschillende avonden. Want deze eerste keer op de middelbare school willen we toch wel graag samen gaan.
Ja, dat is met een nieuwe school wel fijn om samen te gaan. Wij deden dat de afgelopen jaren niet, anders was het ook steeds voor drie avonden oppas regelen. Ook geen doen. Nu skippen we de basisschool maar, en ga ik naar de mbo en man naar het VO. Het is niet anders.