Galaanvallen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Maybe01, 20 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maybe01

    Maybe01 Actief lid

    30 aug 2010
    408
    0
    0
    Hallo Allemaal,

    Ik heb sinds ik zwanger ben af en toe last van (Ik denk) galaanvallen.
    Ongeveer een keer in de 3 weken, en ik wordt er niet goed van!
    Ik lees dat het van vet eten kan komen e.d. Maar de ene keer krijg ik het bij een soepje en de andere keer bij een big mac bij wijze van.

    Het enige verband wat ik zie is dat de gal aanvallen altijd komen na het overgeven. Maar ik geef heel veel over en dus niet altijd een gal aanval na het overgeven.

    Het komt zomaar opzetten een paar uur na het overgeven, ik krijg een hele zeurderige pijn boven in mijn buik, tussen mijn ribben zeg maar. Het straalt uit naar mijn rug. Het begint pijnlijk maar draagelijk en op het hoogtepunt is het erg ondraagelijk ik kan niets meer, en ik probeer van alles zitten liggen, liggen op de grond of op de band/bed. Ik wordt er helemaal gek van, en moedeloos omdat neits helpt.

    Op een gegeven moment zakt het weer weg weg, en ben ik helemaal kapot, ik ben dan zo moe!! Na de galaanvallen wordt ik een beetje geel. Het witte in mijn ogen wordt gelig en mijn gezicht straalt geelig uit.

    Ik heb het hiervoor ook nog nooit eerder gehad, en het maakt dat als ik overgeef telkens bang ben dat het weer komt, tot nu toe is het telkens thuis gebeurd en is mijn man erbij. Maar het kan ook ergens anders gebeuren en daar kijk ik erg tegenop.

    Daarnaast wil ik heel graag weten of er nog meer mensen zijn die hetzelfde hebbben, en of er misschien iets tegen is...
     
  2. janneke000

    janneke000 Fanatiek lid

    29 dec 2010
    1.049
    2
    36
    Heb je al overlegt met een arts? Klinkt niet lekker dit. Misschien heb je wel een galsteen ofzo. Ik heb zelf wel buikkrampen na te vet eten, maar dat lijkt in niets op wat jij ervaart! Ik zou even je vk bellen en je huisarts vragen. Even een echo/foto van je bovenbuik laten maken!
     
  3. beertje1234

    beertje1234 Actief lid

    4 apr 2011
    109
    0
    0
    Ja, hier ook. Galaanvallen gekregen tijdens mijn 2e zwangerschap. Ze dachten toen aan een voedselvergiftiging en wat al niet meer. Na de zwangerschap bleken het dus galstenen. Die zijn weggehaald.
    Opletten met vet eten en koolsoorten. Verder moet je zelf een beetje uitvinden wat wel en niet kan. Dus dat soepje van jou, daar kan best iets ingezeten hebben waar je niet tegen kan.
    Maar ik zou je zeker even na laten kijken, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
    Succes.
     
  4. Zonnebeertje

    Zonnebeertje Fanatiek lid

    1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ik zou even een echo vragen in het ziekenhuis!

    Ik ben met bijna 21 weken geopereerd aan mijn galblaas, heel veel later kan dat niet meer, dan moet je wachten tot een paar maanden na de bevalling!
    ik had het niet echt van het eten, had het meestal 's morgens.

    duren de aanvallen ook zo lang bij jou? (tussen de 2 en 4 uur)
    bij mij is het trouwens erfelijk, bijna alle vrouwen in de fam hebben het gehad
     
  5. BAS1759

    BAS1759 Fanatiek lid

    23 jul 2009
    2.629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    Ik zou echt naar de ha gaan want je wordt geel zodra je lever niet meer goed werkt en dat kan komen doordat de toevoer van je galblaas naar je lever verstopt zit en dit kan nare gevolgen hebben. daardoor kan je galblaas springen.
    Ikzelf heb nadat mijn zoontje 10,5 week was Galaanvallen gekregen en ben nog net op tijd doorgestuurd want het stond hier op springen. Mijn reacties op de pijn kwam niet overeen met dat van in het boekje, maar uiteindelijk kon ik gelukkig in een ander zh snel terecht voor een echo en toen bleek dat we er nog maar net op tijd bij waren.
    Misschien kunnen het ook nierstenen zijn maar dat weet ik niet. En dat het andere misschien met maagzuur heeft te maken, maar ik zou iig een afspraak maken bij de ha voor doorverwijzing naar zh. succes
     
  6. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik zou naar de ha bellen want geel zien is niet goed. Ik heb vanaf week 13 met galstenen gelopen echt wat een hel was dat zeg. Pas na de bevalling(3 weken) werd ik met spoed opgenomen in het zh voor 10 dagen toen ze erachter kwamen dat het galstenen waren. Me galblaas was ook ontstoken en alvleesklier ook. Ik heb 3 in het zh gelegen en het was geen pretje en in mijn ervaring werd de pijn steeds erger dus ik zou op tijd naar de ha gaan sterkte
     
  7. FairyLaughs

    FairyLaughs Niet meer actief

    ik heb dit ook gehad in de vorige zwangerschap.. echt wat een hel was dat zeg !!

    je MOET echt naar de huisarts hiervoor.. want mij is toen uitgelegd dat als je hier te lang mee doorloopt, dat je leven dan kan gaan ontsteken enzo..
    en aangezien jou ogen en gezicht al geel aant worden zijn, vind ik dit niet goed klinken.. erg gevaarlijk zelfs !!

    dus zo snel mogelijk naar de huisarts gaan hiervoor.. misschien dat ze de gal er nu nog uit kunnen halen..

    ik moest wachten tot na de zwangerschap omdat ik op het moment dat ze er achter kwamen al te ver zwanger was voor een operatie !
     
  8. Maybe01

    Maybe01 Actief lid

    30 aug 2010
    408
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

    Omdat ik van een tweeling zwanger ben, zit ik niet bij een vk maar bij een gyn. Deze neemt het allemaal met een korreltje zout en neemt het niet serieus omdat ze zelf niet weet wat het is. Ze zoekt het ook niet op, ze zegt alleen ja iedereen geeft wel eens gal over, maar dat is totaal niet het probleem. Was het maar zo dat gal overgeven het probleem was, dan was er namelijk geen probleem. Als ik haar dan uitleg dat het niet om overgeven gaat maar echt om de pijn na het overgeven, soms wel 2 uur na het overgeven pas. Dan herhaalt ze gewoon dat iedereen wel eens gal overgeeft.

    Ik geef ook heel veel maagzuur over waardoor ik de blaren in mijn gehemelte en slokdarm heb zitten. Omdat het gewoon is verbrand. Dan nog wil ze niets tegen maagzuur geven, "dan eet je maar vla want dat helpt wel" Nou bij mij dus helemaal niet.
    Ik ga nu gewoon naar mijn huisarts die is misschien niet helemaal thuis in zwangerschappen e.d. maar die neemt me in elk geval serieus. En via de huisarts heb ik nu wel een drankje gekregen Anta-gel. Ik heb ook hiervan niet het idee dat het 100% helpt, maar in elk geval meer als vla en rennies.
     
  9. Zonnebeertje

    Zonnebeertje Fanatiek lid

    1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    idd even naar de huisarts! en dan eisen dat je echo krijgt van je galblaas!!

    Heb pas gehoord van iemand die nog geopereerd is met 27 weken, dus het kan nog mocht dat het probleem zijn.
    maar echt ga een echo laten maken!!

    mijn huisarts nam mij niet serieus, maar heb uiteindelijk dus wel die echo gehad en daar waren veel stenen op te zien. Toen heeft mijn s.zus die in t z'huis werkt geregeld dat ik geopereerd kon worden, kon volgens de ha niet, maar volges de chirurg wel! ben heeeel bij dat hij er uit is! die aanvallen waren vreselijk (en ik heb een hoge pijngrens...)
     
  10. Maybe01

    Maybe01 Actief lid

    30 aug 2010
    408
    0
    0
    @ Zonnebeertje
    Ik ga zeker informeren! En idd het is een verschrikkelijke pijn die je werkelijk niemand gunt!

    Bij mij waren trouwens de galaanvallen gelukkig nooit 4 uur lang, wat heb jij in een hel gezeten zeg! Bij mij is de langste tot nu toe ong. drie kwartier. Maar dat vond ik al lang zat en voelde al aan als 4 uur. Laat staan werkelijk 4 uur in die pijn te zitten!!
    Kreeg jij dit trouwens ook door de zwangerschap of dat niet?
     
  11. Zonnebeertje

    Zonnebeertje Fanatiek lid

    1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    3 kwartier is ook lang hoor!
    Ik had ze varierend van een half uur tot idd 4 uur.
    Ik kreeg ze vorig jaar juni voor het eerst, dokter geloofde het niet, daarna in sept. toenmoest ik van de ha maar gaan bijhouden hoe vaak ik het had, daarna dus zwanger geworden...
    De volgende aanval was in december, en daarna kwamen ze steeds vaker en sneller op elkaar.
    In het begin dus om de 3 maanden eentje, vanaf december elke week, of om de week en soms een paar weken er tussen.
    Zwangerschap versterkt het idd.
    Ik had ongeveer 30 kleine steentjes, heb ze in een potje meegekregen :D
     
  12. Maybe01

    Maybe01 Actief lid

    30 aug 2010
    408
    0
    0
    Leuk aandenken haha!
    Ik heb het echt sinds de zwangerschap, daarvoor nooit last van gehad. Maar ik merk sowieso dat mijn lichaam heel sterk op de verandering van zwangerschap reageert. Zoals heel erg last van maagzuur, en ook het overgeven daarvan. Alles is wat in de war in mijn lichaam. Morgen heb ik de 20 weken echo, ik zal proberen om nogmaals een balletje ook daar op te gooien.
    Jij nog heel veel succes komende 3 weken, en bedankt voor je tip.
     
  13. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    hier ook hetzelfde verhaal als zonnebeetje. Eerste aanval met 17 weken toen redelijk rustig maar het werd steeds erger en heftiger. Totdat ik aanvallen van 8!!!! uur had. Toen werd ik ook opgenomen ik had z,n 3 tot 4 aanvallen per week.

    Mijn HA geloofde me ook niet hoor ik heb heel vaak te horen gekregen je hebt maagzuur! Nou niet duss ik kan er nog steeds boos om worden ze hebben wel me kraamtijd afgenomen door me zo lang door te laten hobbelen
     
  14. Cos

    Cos Fanatiek lid

    5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Oh wat irritant dat de Gyn je niet serieus neemt. Ik zou me daar niet prettig bij voelen hoor.

    Toen ik zo beroerd was door de HG heb ik ook heel veel maagzuur overgegeven. Toevallig dit weekend weer heel veel mn hele mond is weer kapot van de blaren.

    Ik zou er geen genoegen mee nemen dat ze het zo wegwuift en het laten uitzoeken mischien heb je idd wel galstenen die er uit moeten.
     

Deel Deze Pagina