Op dit moment is ons schema ongeveer zo: ma, wo, vr (KDV) 6:15 uur: bv in bed 8:30 uur fruithapje 10-11 uur: bv uit flesje 14-15 uur: bv uit flesje 18:15 - 19:30 uur: bv di, do, za, zo (thuis) 6:15 uur: bv in bed 10-11 uur: bv (op do uit flesje van papa) 14-15 uur: bv (op do uit flesje van papa) 16:30 uur: fruithapje 18:15 - 19:30 uur: bv Nu heeft Ilias nog helemaal geen interesse in brood. Ik geef hem regelmatig een korstje, maar hij doet er niets mee. Dus ik denk: Hij is er nog niet aan toe. Ik blijf proberen, komt vanzelf wel. Op deze site lees ik ongeveer zo'n schema (aangepast naar onze tijden, want 7 uur eten lukt niet als ik om 7:15 uur de deur uit moet): 6:15 uur: groeipap (maar deze wil ik BV houden) 9:00 uur: Fruithapje 10-11 uur: Boterham en opvolgmelk 15:00 uur: Groentehap 18:15 - 19:30 uur: Groeipap (maar deze wil ik BV houden) Op dit moment heb ik te weinig productie om voor overdag 2 voedingen te kolven, dus ik wil er binnenkort één vanaf halen. Maar hij eet nog niet echt groentehap en ook nog geen boterham.... Hoe pak ik dit aan? - Moet ik voortaan nog maar 1x per dag kolven op mijn werk? - Moet ik thuis dan één voeding weglaten en in plaats daarvan die groentehap geven? - Krijgt hij dan wel genoeg vocht binnen? - Zolang hij om 10-11 uur alleen een fles drinkt en nog geen boterham, krijgt hij dan nog wel genoeg? - Moet ie niets drinken bij de groentehap? En ook niet onbelangrijk: Wanneer moet ik beginnen met opvolgmelk? Nu geef ik hem om de dag poeder #1 mee.... Ik kolf voor 1,5 voeding, dus hij krijgt de ene dag 1xbv en 1xkv en de andere dag 2x bv. Wanneer moet ik over op #2? Alvast bedankt!
Een paar vragen: waarom wil je 1 voeding afbouwen, kun je niet proberen de productie op te krikken? Waarom wil je een schema aanhouden? Je kunt vanaf 6 maanden met opvolgmelk beginnen. Ik zou geen voedingen vervangen door groentehapjes, maar dan eerst de borst of fles aanbieden, tenzij je actief wilt afbouwen is het beter om het op die manier te doen.
Vraagje terug, hoe oud is Ilias nu? Ik neem aan ouder dan 4 mnd, omdat je al weer aan het werk bent? De reden waarom ik dit vraag is omdat ik tot 6 mnd echt alleen maar fruithapje en/of groentehapje voor het proberen aan mijn dochtertje heb gegeven, toen had ze genoeg aan de melk. Pas vanaf 6 mnd merkte ik dat ze goed genoeg kon eten om meer vaste maaltijden te eten. Het schema zoals je opgeschreven hebt vind ik een echt 6 mnd schema, vandaar. Over de BV die je kolft, ik zou je aanraden om misschien zelfs een keertje extra te kolven op het werk. Ik heb zelf full time gekolfd voor mijn dochtertje en merkte dat 1x kolven voor een voeding gewoon net genoeg was. Als je er 1 kolfsessie af haalt ben ik bang dat je productie zo hard keldert dat je heel snel niet meer genoeg hebt voor maar 1 fles. En dat brengt me op een andere vraag, over welke KV erbij te geven. Ik gaf nr. 1 hypo allergeen erbij, en ben vanaf 6 mnd overgegaan op nr 2 (normaal, van de Bambix, is de goedkoopste). Ik heb niet gemengd etc tussen nr 1 en nr 2, gewoon toen het pak 1 op was begonnen met pak 2. Ik ben met 6 mnd gewoon ineens overgegaan op fruit om 10:00 uur ipv een melk fles, en daar een klein flesje opvolgmelk achteraan gegeven. Om 18:00 een potje voor 6 mnd met wat melk erbij. Ze was toen ook echt toe aan wat anders eten en wilde al heel snel geen opvolgmelk meer want dat vond ze maar flauwe hap in vergelijking met alles wat ze anders at Ik ben pas vanaf 7 mnd brood in de middag gaan eten, dat wou ze eerst ook niet. Maar toen gaf ik gewoon pap. En een lekker 4-uurtje zoals yoghurt of zo. Bij mijn dochtertje werkte het heel makkelijk om over te gaan omdat ze heel erg gewend was op vaste tijden een fles te krijgen en dan had ze toch honger en kon het haar niet schelen of ze een fles of fruit kreeg, als ze maar wat te eten kreeg
Je hebt toch al een soort van schema? Veel beter dan mij hoor! Hier is het een rommeltje... Ze komt weer twee keer /s nachts en drinkt wanneer ze wil. Zucht.. Hoe doe jij dat dan, stipt om 6.15? Rekken of wordt ze altijd om die tijd wakker?? Hier weer 2,20 uur, 6,30 uur, 8,00uur... en nu diep in slaap.. Zien wel hoe het verder deze dag gaat. Ze is wel jonger, bijna 6 maanden.
Ik zou gewoon je 'schema' aanhouden dat je zelf met je kleintje hebt gekregen (ik neem aan dat je op verzoek gevoed hebt tot je ging bijvoeden, en dat je net als ik vanzelf een regelmaat zag ontstaan?). Hier is het desondanks ook variabel, een ochtendvoeding is bv. nooit om 7 uur precies, het is om 6 uur, of halfzeven, soms zelfs halfzes al. Of ze slaat hem doodleuk over om om 10 uur uitgehongerd aan te vallen, het is maar net waar ze zin in heeft, ik hou haar niet aan een schema verder. Ik zou de bijvoeding gepaard laten gaan met bv (als toetje, nou ja, zo is het mij geadviseerd, het is nog niet van toepassing dus ik heb geen idee hoe het zal gaan). Als je produktie minder is, zou ik dat als reden zien om JUIST te zorgen dat hij regelmatig live gevoed wordt, en anders juist extra kolven ipv minder. Maar ik weet natuurlijk niet of je misschien de bv wilt afbouwen, als je dat wilt moet je natuurlijk niet gaan opkrikken
Hi, Hoeveel ml. drinkt je zoontje per dag? Opvolgmelk pas gaan gebruiken zodra hij minder dan 700 ml. melk (borstvoeding of kunstvoeding of bij elkaar opgeteld) drinkt. Tot die tijd gewoon kunstvoeding nr. 1 gebruiken. Je schrijft dat je 1 voeding wilt afbouwen/laten vallen. Dat kan, maar dan geef je dus nog maar 3 x borstvoeding. Hou er rekening mee dat je productie dan verder terug kan lopen. Mogelijk krijgt je zoontje niet voldoende melkproduct binnen met alleen 3 keer bostvoeding als melkproduct; de meningen verschillen hierover, maar 300 ml. melkproduct is echt het minimale wat hij moet binnenkrijgen (sommigen zeggen 500 ml.). - Moet ik voortaan nog maar 1x per dag kolven op mijn werk? -> dat kan, maar dan loopt je productie waarschijnlijk terug. - Moet ik thuis dan één voeding weglaten en in plaats daarvan die groentehap geven? -> je zoontje eet waarschijnlijk niet direct veel groente, je kunt allebei geven! - Krijgt hij dan wel genoeg vocht binnen? -> zolang hij goed plast (minimaal 4 natte luiers per dag), goed groeit, vrolijk en alert is mag je er vanuit gaan dat hij voldoende vocht binnen krijgt. - Zolang hij om 10-11 uur alleen een fles drinkt en nog geen boterham, krijgt hij dan nog wel genoeg? -> een kindje heeft het eerste jaar voldoende aan borst- of flesvoeding. - Moet ie niets drinken bij de groentehap? -> groente bevat veel vocht, maar probeer het gewoon eens uit
Sowieso wil ik vanaf september alleen nog maar de ochtend en avondvoeding bv doen. Ik vind het verder wel genoeg geweest en wil het langzaam los gaan laten. Goeie, weet ik niet echt. Op een gegeven moment moeten kindjes toch ook aan het schema ontbijt, lunch en avondeten? Geen idee wanneer dat dat zo is... Maar het is ook makkelijk voor ons, denk ik... Dan weten we ook precies wanneer we wat moeten geven. En makkelijk voor de kleine, want die weet dan ook waar hij aan toe is. Oké, dan maken we dit pak #1 op. Vandaag hebben we aan het KDV gevraagd om 's middags een groentehapje erbij te doen en dat ging goed! Eerst om 15.00 uur de fles, toen om 16:15 uur pompoen en straks krijgt ie hier weer de borst. Vergeten te melden... Hij is 7,5 maand. Ik kolf al 2x een half uur. Vandaag had ik 2x 120cc Oei... dit moet ik eens goed gaan bekijken... En hoe ik dit stap voor stap ga aanpakken. Helemaal een fles vervangen door een hapje lijkt me ook niet goed, want hij moet toch 1 liter per dag blijven drinken? Hij komt meestal rond die tijd. Soms al om half zes en gelukkig soms in het weekend ook pas om 7 uur. Maar meestal gewoon om 6.15 uur. 2x200cc bv en 2x live borst. Weet niet hoeveel... Dank jullie wel allemaal voor alle nuttige info! Ook de dingen die ik niet gequote heb, neem ik mee. Daar had ik alleen niet direct een reactie op. BEDANKT!
Haha herkenbaar hor, het goed bekijken. Toen ik dit met L. deed kon ik het ook bijna in mijn hoofd niet bijbenen, binnen twee weken had ik van een schattige zuigeling ineens een baby die gewoon als een grote at! Vwb de hoeveelheid drinken, ik heb nooit van het CB of de KA een minimale hoeveelheid meegekregen, alleen de boodschap dat ze bij elke maaltijd wat moest drinken, tussendoor een keertje wat en als ze goede plasluiers hield was er geen probleem. Je moet alleen wel opletten dat als je minder dan een bepaalde hoeveelheid melk geeft ze er vitamine D bij moeten krijgen.
Schema van mijn zoontje: 6.00-6.30 zijn fles van 200ml (broodkorst) 9.00 uur fruit met diksap 11.30 pap ( en broodkorst) 15 uur groentehap 17 uur koekje 19 uur melk 200ml broodkorst wordt een heel broodje en dan de pap minder
Hoe oud is je zoontje? Hoe ben je naar dit schema gekomen? (Waarmee begonnen?) En wat voor koekje geef je?
Hoi, Quoten lukt me even niet, maar je schreef: ...Helemaal een fles vervangen door een hapje lijkt me ook niet goed, want hij moet toch 1 liter per dag blijven drinken?.. En nee, dat hoeft niet. Je kindje heeft een bepaalde hoeveelheid vocht nodig, maar dat vocht komt niet alleen uit drinken. 750 ml. vocht is al voldoende, en dat komt dan ook uit fruit en groenten en evt. papjes en toetjes e.d. En dan nog, zoals ik eerder al schreef, of je kindje voldoende vocht binnen krijgt moet je eigenlijk beoordelen aan de hand van de natte luiers/tevredenheid/groei en niet aan de hand van een bepaalde hoeveelheid drinken/fruit/groenten.
Hoi, Mijn dochter is bijna 7 maanden (op 6 dagen na). Haar schema is: 6 uur bv 8.30 uur fruithapje 10.30 uur kv (met 6 maanden hiermee begonnen, 180 ml, inmiddels 120 ml) 14.30 bv 17.00 uur groente 19.00 bv Waarom om 10 30 uur kv: Ik wil afbouwen, ik heb een ontzettende hekel aan kolven. Ik kolf dus maar 1 X per dag. Mijn productie loopt nauwelijks terug, ik kolf altijd tussen de 180/ 200 ml. Hoe meer Julia eet, hoe minder zij de kv krijgt. Ik hoop in de toekomst de kv te vervangen met water/ slappe thee.
Ik heb nooit iets met schema's gedaan, maar globaal ging dit erin rond 7,5 maand: wakker: banaan na een uur: bv slapen wakker: 1 volkorenboterham met boter, fruit toe na een uur: bv slapen wakker: rijstwafel + thee/water soms nog bv (bij 1x nachtvoeding) paar happen groente a la rapley bv toe en slapen 1 a 2x nachtvoeding Een liter melk is niet meer nodig bij 7,5 maand. Tenzij hij helemaal niks anders eet. 500cc bij behoorlijke bijvoeding is voldoende. Melk vult, dus zal er ook minder trek zijn in groente en brood. Als je kind nog nooit last heeft gehad van allergieen zou je ook aangelengde volle melk of een bakje volle yoghurt kunnen geven ipv opvolgmelk.
Dit lijkt op iets waar ik wat mee kan! Hoe laat kolf jij nu? En ze krijgt dus 180/200 ml per dag, om 14:30 uur?
Bij ons was het ongeveer zo (ook niet echt een schema, maar meestal zo): 8:00 wakker en boterham Daarna afgekolfde mamamelk (ik kolf alles dus alle genoemde melkvoedingen zijn afgekolfde mamamelk) 10:30 ongeveer slapen 12:00 fruit en korstje brood 13:00 melk 15:00 fruit uurtje slapen (werd zelf wakker) 16:00 melk 18:00 aard. en groente 19:30 melk 22:30 melk soms nog een nachtvoeding Alle melkvoedingen waren 150 ml en daarnaast dronk hij nog niets, heel soms een beetje water Als je opvolgmelk wilt geven hou er dan rekening mee dat je dit niet te snel bij/na/voor de bijvoeding geeft, want samen verteert het niet zo lekker en wordt de opname van sommige voedingsstoffen geremd (wat bij bv niet zo is, integendeel).
Mijn dochter is nu 7½ maand. 06.30 BV 08.00 Half volkoren broodje met roomboter 09.00 BV Slapen 11.00 BV 12.30 BV en Fruit a la Rapley Slapen 15.00 BV 16.30 BV en soms half rijstwafeltje/stukje fruit 18.00 Groente a la Rapley 18.30 BV 19.30 BV Slapen De tijden zijn wel variabel. MIjn dochter wil al vanaf dat ze 5 weken is geen BV meer ´s nachts. Ze heeft me helemaal niet nodig ( maar dat is weer een andere discussie). Ik zou niet teveel nadenken over tijden. Je zal zien tegen de tijd dat ze 1 is, heb je al een heel behoorlijk schema, wat ze zelf geregeld heeft. Ipv KV zou ik karnemelk of Yoghurt geven, KV heeft ze helemaal niet nodig.
Ik kolf in mijn pauze, dus 12.15 uur. Dit komt niet overeen met wanneer ze de bv krijgt. Maar hier heb ik geen last van. Maandag en dinsdag werk ik en kolf ik dus om 12.15 uur. De bv krijgt ze pas om 14.30 uur(oppas). De andere dagen van de week ben ik vrij, ik geef haar dan steeds om 10.30 uur kv en de bv om 14.30 uur. Omdat ze om 8.30 fruit eet, kan het zijn dat ze om 10.30 uur minder trek heeft in haar fles, vandaar dat ze eerst 180 ml kreeg en nu 120 ml. Ook met de gekolfde melk is dat zo. de ene keer drinkt ze alles op, de andere keer niet. Verder slaapt ze na haar fruithapje, dus ong. 9.00 uur en dan weer om 12 uur. Het is een schema die zij zelf heeft bedacht met een beetje hulp van mij. Het kan zijn dat het niet "werkt" bij jou baby. Succes ermee!!!
Ik heb eigenlijk vanaf het begin dat ik ging bijvoeden met een maand of 6 mijn eigen schema aangehouden. Dus als ik iets at/dronk en ze waren wakker, dan bood ik ze ook iets aan. En daaromheen en tussendoor gewoon borst op verzoek. Vond ik het makkelijkste, hoefde ik verder niet na te denken en op de klok te kijken enzo. Als jij over wilt te zijner tijd naar alleen een avond- en ochtendborst, dan zou ik gewoon de normale maaltijden van een dag volgen en ergens overdag een beker melk en een schaaltje yoghurt in plannen. Als je kind geen verhoogde allergiekans heeft dan kun je na 6 maanden aangezuurde zuivel geven. Geef je dan een ochtend-, avond- en nachtborst en eet je kind groente, brood en fruit in porties die 'm vullen dan heb je in principe geen opvolgmelk nodig.