op het potje poepen-> paniek

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kris8, 21 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Goedemorgen !

Mijn dochtertje is al een tijde bezig met aan te geven als ze gepoept heeft. Ze komt het echt vertellen. Soms net als ze moet, maar meestal is ze dan zeg maar al bezig. Een paar weken geleden ook ineens een paar keer met plassen. Toen heb ik haar een paar keer op het potje laten zitten. ( ze zegt dan mama plassen en probeert haar broek naar beneden te trekken. ) dus haar uitgekleed en het potje gegeven. Ze heeft daar een paar keer op geplast, maar net zo vaak plast ze er net naast ofzo. Niet erg .. geen druk ze is m.i. nog super jong. Maar nu de laatste dagen zegt ze ook dat ze moet poepen en gaat aan haar broek trekken. Dus al een paar keer haar dan uitgekleed en potje gegeven. Daar gaat ze dan op zitten maar er gebeurt niets na een tijdje doe ik haar luier weer aan en meestal poept ze daar dan in. Nu vandaag weer. Ik laat haar in haar blootje in de badkamer lopen terwijl ik sta te douchen omdat ze poepen zei. En ze poept op het potje. Maar daarna was ze echt volledig in paniek. :( Ben gauw vanonder de douche gesprongen heb haar getroost en gezegd dat het juist heel goed was en ze een grote meid was Daarna samen in de wc gegooid gezwaaid dat vond ze erg leuk en doortrekken was ook helemaal feest..
    Maar nu twijfel ik... de volgende keer weer zo doen of nog maar even in haar luier laten poepen ..
    Sorry lang verhaal.. maar ik heb me nog helemaal niet zo verdiept in zindelijkheidstraining. . dacht dat we daar nog niet aan toe waren :) maar ze wordt sneller groot dan ik denk..

2. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Het is normaal dat ze eerts plassen op de wc, pas later komt (vaak) het poepen. Hier mocht ze in het begin nog even in de luier poepen. de eerste dagen trok ik dan de onderbroek uit en de luier aan voor het poepen. Nu durft ze het op de wc, maar daar staat wel een kerstkransje uit de boom tegenover, haha!
    Iedereen poept, ga maar eens kijken in de dierenwinkel of kinderboerderij. mama poept ook elka dag etc. dat helpt hier goed om te herhalen. Zoals je al schreef is ze jong, geef haar rustig de tijd.

3. Mayon

Mayon Niet meer actief

Hier roep ze al tijden poepen, plassen sinds kort ook. Blijkbaar snapte ze poepen eerder. Maar ook mijn dochter is panisch als ik haar op de pot/wc wil zetten. Echt zó vaak geprobeerd/ een poging gedaan. Ook een tijd genegeerd en laten rusten, nu zeg ik als ze aangeeft poepen: zullen we even op de pot?? dan ropet ze al: nee nee! Dus dan maar weer niet.. Ooit houd dat hoop ik op.. Maar wel vervelend he.

4. Mayon

Mayon Niet meer actief

En o ja, probleem is dat mijn dochter ook echt de broek niet naar beneden wil of zonder maillot lopen! dat maakt het extra moeilijk. Ikhoop daarom op de zomer.

Soms wil ze ineens uit bad, ze heeft er een half jaar geleden een keer in gepoept ik denk dat ze bang is voor herhaling.

5. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Herkenbaar hoor! Mijn dochter is 2,5 en heeft het ook dat ze niet wil poepen op het potje. Het klinkt gek, maar kinderen hebben een soort "verlatingsangst" wat betreft ontlasting. Ze snappen niet dat dat uit hun lichaam komt en dat kan soms wat angst opwekken. Het hoort erbij en is een fase. Zolang jij als moeder het goed blijf begeleiden groeien ze daar overheen ;) Vooral niet pushen.

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Poepjes vinden ze eng inderdaad, maar probeer het wel vol te houden. Forceer het alleen niet. Blijf haar complimenteren en blijf er een feestje van maken als ze op het potje plast en/of poept. Uiteindelijk vindt ze het niet meer eng.
    Succes ermee.

7. Mayon

Mayon Niet meer actief

en voor mij nog tips dan als ze niet eens op de pot wil? Is nog wel vrij vroeg natuurlijk, maar dit gaat niet zomaar over denk ik. Ze is heel gevoelig.

8. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Misschien een beetje onsmakelijk, maar heb je haar al eens haar poep laten zien? Dus haar poep in de luier laten zien?
    Of de wc-deur open laten staan terwijl jij aan het poepen bent, zodat ze weet dat t heel normaal is wat gebeurt en niet bang hoeft te zijn?

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Gewoon laten gaan. Ze doet het vanzelf als ze er aan toe is. Door te pushen geeft het poepen een soort van prestatiedruk en dat werkt averechts. Doet ze het wel prijs haar dan de hemel in. Laat haar weten hoe trots je bent.

10. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    dank je wel voor de tips. NEe ga zeker niet pushen.

Deel Deze Pagina