Waar vind ik goede uitleg over temperaturen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Vera, 17 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Heej,
    Ik heb hier al ff zitten zoeken, maar kan het niet vinden. Is er een site waar overzichtelijk staat uitgelegd hoe het temperaturen precies werkt.
    Thanx voor het antwoorden.

2. Tezzz

Tezzz VIP lid

9 aug 2007
    12.779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    bij temperatuurkaartjes misschien? (Forum index-->temperatuurkaartjes, staat onder nod en zwanger worden)

"Kijk op: www.vruchtbaarheid.org voor een prima uitleg over temperaturen.

of: www.fertilityfriend.com (hier kun je ook je kaartje bijhouden) "

3. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Kan je het ook met een oorthermometer meten?

4. Tezzz

Tezzz VIP lid

9 aug 2007
    12.779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    rectaal is beter, maar kan natuurlijk wel. Als je het gedurende je cyclus maar wel steeds met de zelfde thermometer doet! Da's het belangrijkste.

5. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Nou, ik heb het gelezen, maar pfff, vind het allemaal wel ingewikkeld.
    Wat ik er uit begrijp is dat je moet kijken naar wanneer je temperatuur omhoog gaat en deze 3 dagen hoger blijft dan de 6 dagen daarvoor. En de derde hoge dag moet 2/10 graad hoger zijn dan de hoogste van de 6 lage dagen....
    Snap ik het zo goed? En dan is die derde hoge dag je vruchtbare dag?
    En moet je dan elke dag op dezelfde tijd meten 's ochtends (meteen bij het opstaan) of mag er ook een half uurtje in verschillen of zo?

6. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    sorry...was 2x..

7. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Vera, klinkt ingewikkeld, maar als je op Fertility Friend een kaartje aanmaakt houdt die het allemaal voor je bij :). Ik ben deze maand ook begonnen (helaas nu al een paar dagen ziek, dus krijg een errug raar kaartje ;)), ik heb een lijstje naast mijn bed en schrijf het daar gelijk na het tempen op en vul dan later op de dag alles op FF in. Een paar dagen na je eisprong geeft ie als het goed is vanzelf aan wanneer je eisprong is geweest.
    Als je vragen hebt kan je die altijd stellen op het tempkaartjes-topic!

Ik gebruikte trouwens ook een oorthermometer, heb een paar dagen dubbelop gedaan om te kijken of er verschil in zat. Het maakte niks uit....

8. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Als ik het goed begrijp kun je alleen maar achteraf zien als je een eisprong hebt gehad? Dus met een onregelmatige cyclus heeft het helemaal geen zin om te doen?

9. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Ja en nee... je kan idd pas achteraf zien dat je eisprong is geweest, maar als je van een paar maanden op rij ook de dingen als slijm, stand bmm, humeur, etc in FF bijhoudt ga je daar wel een patroon in ontdekken... en kan je daaraan dus wel zien dat je ei er aankomt.

Maar als je wilt weten wanneer je eisprong er aan komt kan je beter ovulatietesten gebruiken, die geven aan wanneer je ei op springen staat. Hier via de site zijn ze ook niet duur....

10. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Maar het nadeel is dat als ik dat wil doen dat er echt veel nodig ga hebben in de maand. dan gaat het uiteindelijk nog best wel wat geld kosten. Ik moet zowieso nog een cyclus laten volgen in het ziekenhuis met echo's, maar wou wel eens beginnen met temperaturen. Kijken of ik er wat info uit kan halen.

11. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    Ik ben begonnen met kaartjes bij FF, maar ik word er niet veel wijzer van...

De site is heel gebruiksvriendelijk, met veel en goede uitleg, dat wel. Maar ik had mijn lichaam altijd wel redelijk goed door, en nu ik temp weet ik echt niet meer wanneer mijn ei nou is geweest. Als ik de signalen van mijn lichaam volg (en als die kloppen) dan was het CD13 (dat klopt wel met wat ik elke maand heb).

Ik meet mijn temp vaginaal, rectaal hoeft niet per se.

12. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Volgens mij staat op de site van FF ook dat je vaginaal moet temperaturen toch?

13. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    ja klopt, maar ik zag hier ergens een reactie langskomen waarbij iemand zei rectaal te testen. Dat hoeft dus niet, ik vind zelf vaginaal prettiger. Maar aangezien er geen touw aan mijn kaartje is vast te knopen, denk ik dat ik er of mee stop, of oraal ga tempen (nog makkelijker).

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Als je aan de ovulatietests begint als je het eerste vruchtbare sijm ziet, kost het niet zoveel testen!

15. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Mijn HA zei dat je rectaal moet tempen (wat ik dan ook maar braaf doe). Verder zegt 't me allemaal niet zoveel, wordt er nog geen wijs uit.
    Iig schijn je, als je dit een paar cycli volhoudt, een patroon te kunnen ontdekken, dus dat wacht ik dan maar af.

Op fertillityfriend lukt mij trouwens niet. Ik heb lijsten uitgeprint die ik met de hand invul. De ovulatie bep. ik naderhand wel of laat ik door de HA doen.

Deel Deze Pagina