Mijn zoontje is een vroege lezer. Hij is op school getoetst en leest nu ongeveer op het niveau m4. Hij vindt lezen ook echt super en hij gaat ontzettend snel vooruit. We hebben al ontelbaar veel boekjes gelezen/geleend bij de bibliotheek en hij heeft er ook al flink wat van ons gehad. Alleen vind ik het soms lastig om iets te vinden wat ik ook bij zijn leeftijd vind passen (hij is ruim 4,5 jaar). Bij veel boekjes van m4 en e4 zijn thema's die ik dan weer niet helemaal bij zijn leeftijd vind passen. Hij heeft nu de boeken van 'Blitz' alle 3 gelezen, hij is helemaal weg van de boekjes van 'De toverlantaarn' en verder vooral veel losse boekjes. Wie heeft er nog tips voor een leuke boekenreeks, waarbij het thema ook nog een beetje aansluit bij de jongere lezer? Hij had in de bibliotheek boekjes van Geronimo Stilton gezien, van de fantasia reeks; die leken hem helemaal super. Maar die vond ik toch nog wat spannend.
Dochter vond Foeksia erg leuk, gaat over een miniheks, weet niet of dat hij zo iets leuk vindt? Je hebt daar in elk geval verschillende niveaus in, beginnend bij E3 of M4. Inmiddels heeft ze alle foeksia boeken gelezen en is ze met dolfje weerwolfje gestart. Zij vindt eigenlijk alles van Paul van Loon erg leuk. En voor jongens die van voetbal houden heb je verschillende leuke voetbalverhalen. Heb je die al gevonden?
Hij heeft (nog) niks met voetbal Paul van Loon ga ik zeker opzoeken! Denk dat hij dat wel leuk vindt! Dank je wel voor de tip.
Bij ons bij de bibliotheek moet je die boeken wel bijna altijd reserveren, dat is misschien iets om op te letten..
Borre is er juist in een bepaalde opbouw, dacht ik, maar ik weet niet precies tot welk niveau. Koen Kampioen, maar gaat over voetbal. Misschien boeken van Vivian den Hollander, al heb ik geen idee of die ook boeken over jongens geschreven heeft (wij hebben hier boeken over paardrijden, dansen en hockey ed, maar daar komen, volgens mij, vooral veel meisjes in voor, ik weet niet of dat een probleem is?). Foeksia en Heksje Lily misschien inderdaad. Sommige boeken van Paul van Loon. En op een gegeven moment vooral voorleesboeken, zoals Pluk van de Petteflet, Pluk redt de dieren, Wiplala, enz. Die zijn qua onderwerp prima geschikt en kunnen ze met een wat hoger AVI-niveau (zeg E4/M5 oid?) vaak goed lezen. En dan ook boeken van Janneke Schotveld. En Mees Kees van Mirjam Oldenhave.
Hier waren de plusleesboeken van Delubas ook erg populair. Is meer informatie, maar daardoor zit je minder snel met te spannend ed. Je hebt ook boeken van Villa Alfabet en de Bolleboosserie. En op een gegeven moment worden de boeken van de Waanzinnige Boomhut ed ook leuk, maar daar staan ook wel dingen in waarvan ik denk 'mwah', dus die zou ik met 4,5 nog niet doen (hier las ze ze met 5,5/6).
Ja juist. Die groeit met je kind mee. Je kunt dan bij het abonnement aangeven inwerken groep je kind zit. Daar zou ik dan 4 neerzetten.
Boeken van Paul van Loon inderdaad; Dolfje Weerwolfje. Waarschijnlijk niet ieder verhaal, gewoon even op onderwerp selecteren. Heksje Lilly vond dochter ook helemaal geweldig. Zijn niet echt meiden onderwerpen: ze heeft sowies een draak als vriendje en verhalen gaan over avonturen naar andere landen of een zoektocht naar een schat of zo.
zoontje vond avi boeken maar niets.hij las gewoon print boeken die bedoeld zijn om voor te lezen. het is echt problematisch als je jong leert te lezen. zoontje was nog geen 6 toen hij gr4 begon en daar kreeg hij ook van alles te lezen die hem inhoudelijk totaal niet aanspreken. en nog steeds.
Paul van Loon doet het hier ook goed, Dolfje Weerwolfje en Foeksia. Ook de strips hiervan zijn leuk. Verder leest mijn dochter (zij is dan wel 8 maar las vorig jaar ook E4) graag boeken van Ellie en Nellie, het praathoedje en de dunnere boekjes van geronimo Stilton. Niet die Fantasia boeken, echt die dunnere. Verder heb ik een hele fijn bieb met super goede bibliothecaressen die heel goed kunnen helpen.
Dank jullie wel voor de tips Ik ga eens lekker neuzen. Ik zag ook de tip om bij de bibliotheek te reserveren. Maar dat doen we sowieso al. Want vaak hebben we er maar een paar staan van een reeks en heeft hij het boek zo uit en wil hij weer een nieuwe. Super makkelijk dat dat kan. We kunnen ze bij alle bibliotheken uit de omving bestellen en krijg een mailtje als ze hier in de bibliotheek klaar staan.
Mijn hamster is een.... Ketchupkop en Stinkbom De magische boomhut Edit: 4,5 is wel heel jong, mijn dochter las toen prentenboeken en voorleesboeken.
Voorleesboeken.. Geronimo stilton is overigens hooguit spannend maar vooral heel grappig ook. Voor jonge lezers goed te doen. En dr seuss heeft ook hele grappige boeken geschreven voor groep 4. Verder paul van loon, paul biegel.. En als ze te spannend zijn legt hij het boek wel weg. Ik "scan" vooral op onderwerpen. Maar je wordt er steeds handiger in en je zoon kan natuurlijk ook steeds meer lezen. Op dit moment leest mijn 8-jarige "hoe overleef ik mijn eerste zoen". En boek dat ik denk ik al 2-3 jaar steeds weer weg zet bij de bieb maar nu deed ze letterlijk een vreugdedansje toen ze het zag staan... Dus maar meegenomen. Heb het nog even gevraagd.. Ja het is leuk en als we thuis zijn (slapen nu in een soort van hotel al heel het weekend) gaat ze hem uitlezen. Nadeel van deze vlotte lezer is dat ze mentaal ook vlot is en dus kun je weinig met de standaardleeftijdsaanduiding zoals die in het bibliotheekkaartje voorin het boek staat. Na een tijdje weet je wel welke leeftijdsaanduiding bij je zoontje past en dan is dat kaartje WEL heel handig. Vergeet ook vooral de bibliotheekjuf niet om advies te vragen ook. De onze tipte overigens dat groep 6 en hoger... Echt nog te ver gaat. Niet qua kunnen lezen.. Maar qua onderwerpen. Er zijn genoeg leuke A-boeken voor jonge lezers zegt de andere biebjuf En klopt wel.. We lenen nog steeds af en toe A-boeken (het geheim van... Bijvoorbeeld maar dat is niet echt geschikt als hij niet van spannend houdt) En ze is lang gek geweest op alle fantasie-boeken overr heksjes, tovenaars, kabouters, pratende dieren etc.. En die zijn doorgaans geleend uit de groep-5-kast. Groep 6 en hoger is vaak realistischer.. En dat zou hier stevige nachtmerries hebben veroorzaakt (Dieven, inbrekers, de kippenvel-serie... Die begint ze nu pas te lezen... Zit ze toch al in groep 5 inmiddels) Het is een beetje zoeken wat bij je kind past
Stinkbom en ketchupkop is ook erg leuk en qua verhaal volgens mij wel geschikt. En misschien de waanzinnige boomhut?
Ik weet niet waar ze de medewerkers van de bieb hier vandaan hebben gehaald, maar die hadden net zo goed bij de Albert Heijn achter de kassa kunnen zitten... Ik heb nog nooit iets aan ze gehad en vraag ze dus ook nooit meer iets. Maar het is inderdaad een kwestie van uitproberen wat past en het blijft bij iedere nieuwe fase opnieuw weer zoeken. Voordeel van voorleesboeken vond/vind ik dat ze vaak wat dikker zijn en het dus wat langer duurt voor ze ze uit hebben.
Het vrolijke dierenhotel is misschien ook wat. De waanzinnige boomhut is voor mijn gevoel niet zo geschikt voor een 4 jarige. Beetje te lompe humor af en toe nog.
Zijn voor het zoontje van ts denk ik al te makkelijk. Avi start is dan echt niet leuk meer. Onze jongste leest op e3 niveau en leest wat anderen al schrijven voorleesboeken. Jip en Janneke is ook erg leuk!