Wij hebben 2 katten van 3 jaar oud. Onze dochter had een hamster maar die is overleden. De poezen deden niks met de hamster, in het begin wel eens bij de kooi gezeten maar dat was het dan ook. Ook als de hamster los op de bank zat lieten ze hem met rust. Maar nu wil dochter een grasparkiet. Ik heb geen idee of dat dat gaat. De katten komen ook buiten en vangen dan soms wel eens een vogel dus het jagen zit er wel in. Iemand hier ervaring mee?
Bij ons was het geen succes. De katten sprongen steeds op de kooi, dus de parkiet in paniek. We hebben toen maar besloten om de parkiet weg te doen, want hij had echt geen leven.
Per kat verschillend. Onze ene kat zou zeker de hele dag die vogel willen vangen en de ander zou er niet naar omkijken. Die wil geen "moeite" doen voor zijn eten haha
Ja ik blijf het een uitdaging vinden. Zeker ook omdat je aangeeft, dat ze buiten ook welleens iets vangen. Ik neem aan dat de vogel ook zo nu en dan uit de kooi gaat komen? Dit is namelijk wel zeer aan te raden. Ik zou het eerlijk gezegd toch afraden
Hier en huis een kat en een parkiet. Parkiet vliegt ook los in huis. onze kat doet er niks mee. Wel is Keessie (de parkiet) de kat aan het plagen dan vliegt hij laag over om even onze dikke Bertha ( de kat) aan de raken. Nu bijvoorbeeld zit Bertha naast mij en keessie zit op mijn schouder. Bertha komt ook regelmatig thuis met een muis of vogeltje. maar keessie doet ze niks
Hier 4 katten en een grote kooi met grasparkieten, in het begin vonden ze het reuze interessant, onze kitten sprong regelmatig op de kooi, nu we een paar maanden verder zijn lijkt het de katten niks meer te doen, ze lopen zelfs langs de kooi zonder een blik te geven…
Beetje verschillende ervaringen lees ik dus. De parkiet zou in het begin naast de bank kunnen staan en dat ik de katten in de gaten houd. De katten zijn veel buiten dus wellicht dat dochter of ik ze er dan uit kunnen laten om te vliegen en ze tam te maken. Gaat dit snel bij een grasparkiet? Heb wel ooit een kakariki gehad en die was heel snel tam. Maar dan zou ik ze dus absoluut niet alleen kunnen laten met de katten. Tja dat wordt dus een afweging of ik dat wil gaan doen. Als ze nu maar gewoon een hamster zou willen, dat was makkelijker
In principe kan alles tot het niet meer kan.. Geen idee, mijn katten zouden denk ik niks doen. Die vangen nog geen vlieg maar de katten die ik hiervoor had, vooral de zwarte, hadden de parkiet door de tralies eruit getrokken. Ligt dus heel erg aan je kat. Maar als ze al vogels vangen buiten. Kan je de kooi niet ergens neerzetten waar de katten er niet bij kunnen? Extra kamer ofzo?
Hier zaten de katten er steeds naast en probeerden ze op de kooi te klimmen. Het wordt helemaal spannend en uitdagend wanneer vogel begint te fladderen.... Houd er rekening mee dat een parkietje/vogel wel gezelschap nodig heeft. Een vogel in z'n eentje houden je sneu.
We zijn erover uit. Binnenkort gaan we alvast de kooi kopen en neerzetten in de kamer naast de bank. Uiteraard kopen we 2 parkieten, 1 is echt sneu vind ik. Als ze er zijn zorg ik ervoor dat de poezen niet alleen in de kamer zijn. Gelukkig zijn ze overdag veel buiten dat scheelt weer. Dochter en ik gaan ze tam maken en als het echt niet gaat met de katten kunnen de parkieten bij Dochter op de kamer. Ze heeft de hele zolder tot haar beschikking en kan ze snachts in de kleedkamer zetten. (Dit is een aparte kamer aan haar kamer met raam.
Volgende issue: wat voor een kooi. Internet staat er vol mee. Dierenwinkel hier had er maar 2 staan en die waren nogal lelijk.
https://www.bol.com/nl/nl/p/voltrega-voliere-420-vogelkooi-grijs-65-x-54-x-150-cm/9200000071359745/?Referrer=ADVNLGOO002041-G-120455104248-S-947444021669-9200000071359745&gclid=Cj0KCQiA15yNBhDTARIsAGnwe0ULm4I_kTlcpbaWKa5YDLcEbJo0VXUjnf9rB178f483dHWuoj4tv6YaAm8bEALw_wcB
Kat gaat de parkiet zeker interessant vinden.. 1tip; laat de kat niet alleen in de kamer bij de parkiet (ook al zit deze in zijn kooi). Wij hadden een nogal slimme parkiet vroeger, had zelf z'n kooi open gekregen en was gaan vliegen. Kat was ook in de kamer en dat was einde parkiet.... beetje een sneu einde, hij heeft niet lang kunnen genieten van zijn vrijheid.