Katoenen luiers vs wegwerpluiers

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door LegeDoos, 6 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LegeDoos

LegeDoos Nieuw lid

6 jul 2008
    3
    0
    0
    Hallo!

Wij zijn aan het twijfelen tussen katoen en wegwerpluiers voor ons aanstaande kindje. Daar wij geen enkele luier ervaring hebben graag advies :)

De genoemde voordelen van katoenen luiers zijn:
    -Prijs (uiteindelijk)
    -Minder milieubelasting
    -Geen risico op mogelijk nadelige effecten van de chemicaliën in wegwerpluiers
    -Kindje sneller zindelijk

Nadelen:
    -Extra wassen
    -Stinkende luieremmers

Nu geloof ik die voor- en nadelen wel. Mijn vraag is eigenlijk: wegen de voordelen op tegen de nadelen? Heeft iemand ervaring en welk merk kun je adviseren?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Rob

2. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Er zijn bij mij luiers in mijn gedachten blijven hangen door de grappen die erover gemaakt werden.
    Maisluiers.
    (het schijnt dat het geen popcorn vormt bij winden :) ;) )
    Ik kan het draadje niet zo snel vinden, maar uit de beschrijving leken ze mij wel heel handig als je niet voor gewone wegwerpluiers wilt gaan.
    Ze hebben in ieder geval de naam erg milieuvriendelijk te zijn (volgens mij van maisafval, dus ook niet concurrend voor voedsel).

3. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Het is dat wij verhuisd zijn, en even tijdelijk bij mijn schoonouders wonen (wel baan nog geen huis gevonden) anders was ik voor katoen gegaan. (kan m'n schoonmoeder niet met de extra was opschepen, we wonen hier met 8 mensen) Ik vind de vooroordelen zeker opwegen tegen de nadelen. wassen doe je toch wel, zo'n kleine geeft sowieso een hoop was. luieremmers stinken toch wel, die moet je gewoon op tijd leeg halen, ook met normale luiers.
    Als je toch het "gemak" van wegwerpluiers wilt, kun je bij de etos ecoluiers halen. Zijn even duur als pampers. Hier bevallen ze erg goed!

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Wij gebruiken nu Bamboozle van tots bots, dat zijn bamboo luiers (wasbare dus)

Jij noemt als nadeel stinkende luierermmer. Die mag je wel wissen want hier stinkt het niet. Ik vind eerder een (chemisch) luchtje aan wegwerpluiers zitten.

Tja en dat extra wassen dat valt reuze mee vind ik. Het is echt de moeite niet.

5. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    wij wilden ook voor katoenen luiers gaan, maar zijn uiteindelijk toch gegaan voor het gemak van wegwerpluiers. naderhand hoorde ik van goede vrienden dat zij allerlei katoenen luiers uitgeprobeerd hebben, maar uiteindelijk toch voor wegwerp gegaan zijn, omdat hun kindje steeds luieruitslag kreeg van katoenen luiers.
    ik weet niet of de kans daarop groter is bij katoen oid, maar bij hun beviel het dus niet (maar uiteraard is dat maar 1 ervaring, ik heb hele forums vol gelezen met razendenthousiaste katoen-luier-mama's ;))

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je hebt bij katoen juist minder kans op uitslag.
    Elk zijn eigen natuurlijk.

7. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Ik heb toen is een keer op een programma over het milieu gezien dat het dus echt niet milieubelastender is om wegwerpluiers te gebruiken. Het weegt namelijk niet op tegen het extra wassen wat je moet met katoenen luiers (denk aan wasmiddelen die ook belastend zijn voor het milieu). Tegenwoordig zijn de wegwerpluiers al zo gemaakt dat ze ook weer gerecycled kunnen worden. Nee wij gaan voor gemak en dus wegwerpluiers.

8. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    je kunt luiers ook wel recycelen, maar dan moet je ze wel apart weggooien, bijvoorbeeld bij een kinderdagverblijf waar een speciale container staat. In sommige gemeentes heb je ook een luierophaal service.
    Voor het milieuaspect: je kunt ook eco wasmiddelen kopen, of wasnoten gebruiken.

9. Niet meer actief

Ik denk dat wij gaan voor een combinatie van katoen en wegwerpluiers.

10. LegeDoos

LegeDoos Nieuw lid

6 jul 2008
    3
    0
    0
    Allen bedankt voor de reacties! Wij zijn zojuist bij een consulente van Kaatje Katoen geweest en we hebben een paar probeerpakketten besteld. We gaan het gewoon proberen.

Groetjes en bedankt!

11. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Het schijnt inderdaad dat katoenen luiers niet beter voor het milieu zijn dan wegwerpluiers. Om katoenen luiers moet je eigenlijk weer een plastic broekje doen. Dat gaat broeien. Katoen neemt minder goed op dan wegwerpluiers en hebben geen drooghoudlaagjes. Katoenen luiers lekken eerder. En ik zou het uiwassen van een plasluier niet zo erg vinden, maar die poepluiers... Ook moeilijk schoon te krijgen. Onze dochter heeft in het begin het aankleedkussenhoes onder gepoept. Ik heb het toen niet onmiddelijk uitgewassen, alleen in het water gezet, en die vlekken zijn er nooit meer uit gegaan, geen gezicht. Maar heel goed dat je het gaat proberen, katoen. Ik was vroeger (voor ik moeder werd) ook erg milieubewust...

12. LegeDoos

LegeDoos Nieuw lid

6 jul 2008
    3
    0
    0
    Hallo nog maals!

Ik vind het jammer dat alle nadelen die genoemd worden bestaan uit vooroordelen (dat idee heb ik), en niet vanuit ervaringen. Je hoeft de poep niet uit de luier te wassen, daar heb je je inlegdoekje voor (naar wat ik begrepen heb). En stel het milieuaspect zou niet opgaan, dan is de 1000 euro die je spaart op de gehele luierperiode (inlusief electriciteit en wasmiddel) nog steeds de moeite waard.

Maar goed, we gaan het proberen. Ik zal nog wel laten weten of het bevallen is en wat onze bevindingen zijn.

Groetjes!

13. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Of het beter is voor het milieu hangt ook af welke luiers je koopt (van biologisch katoen of bamboe is bijvoorbeeld beter), hoe je ze wast (temperatuur, gebruik droger) en voor hoeveel kinderen je ze gebruikt. Maar was je ze op de juiste temp, buiten drogen en voor meer kinderen, dan is het echt milieuvriendelijker.

Ik zag alleen erg op tegen het wassen, dus extra werk dat het met zich meebrengt. Ik werk 4 dgn per week en heb uiteindelijk voor gemak gekozen (plus dat wij misschien maar 1 kind willen)

De bio luiers bij etos bevallen ons niet, daar is het te vaak mee mis gegaan. Misschien ook een kwestie van pasvorm.

14. Nemo

Nemo Niet meer actief

Die onderzoeken gaan er van uit dat je wast op 90 graden en droogt in een droger. Dat is écht niet nodig. Wassen op 60 graden is meer als voldoende en drogen doe ik nooit in een droger. En idd de keuze van je luier doet er ook toe. Of biokatoen of bamboo en voor meerdere kindjes gebruiken.

Nee hoor er hoeft helemaal geen plastic broekje om heen. Fleece of wol (ademend) werkt ook prima.

Dat drooghoudlaagje doe je door een inlegger van fleece op papier er in te leggen. Als het goed is kun je dan ook zo de poep van je fleeceinlegger afschudden of met je papieren inlegger weggooien. Dus geen vieze luiers in de was. En ik gebruik enkelt ook wel eens wegwerp. Moet zeggen dat ik daar meer ongelukjes mee heb dan met wasbare.
    En mocht je witte luier toch niet schoon worden. Hang hem in de zon en hij is weer als nieuw.

15. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Wij gebruiken katoenen luiers in combinatie met wegwerpluiers. Als de kindjes naar de opvang gaan, gebruiken we wegwerp en ook als we eens weggaan.

Daar ben ik het niet mee eens. Wij gebruiken nylon overbroekjes en die ademen, dus geen broeierig effect.

Als je de luier te lang omlaat gaat het natuurlijk lekken, heb je met wegwerpluiers ook.
    Op tijd verluieren is de boodschap.

16. Nemo

Nemo Niet meer actief

Schiet met nog wat te binnen. Ademenen wegwerpluiers dan wel ? Die zijn helemaal van plastic.
    En je kunt ook bamboo nemen ipv kantoen. Bamboo neemt n.m. 7x zoveel vocht op als katoen.

Deel Deze Pagina