Full-time kolven ervaringen ?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door piccolina, 22 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Door omstandigheden heb ik besloten op dit moment fulltime kolven.
    (Vraag 'waarom' te voorkomen: secio, moeilijk op gang, baby die niet meewerkt, pijnlijke tepels, fingerfeed, flesje bijvoeden etc.)

Ze is nu 13 dagen en drink circa 80-90cc per keer (7-8) keren.
    Ik heb Medela gehuurd en het gaat erg goed en snel met kolven.
    Mijn opbrengst met Avent 1 kant kolf was maar 80-90 cc en duurde 30 minuten. Nu mijn opbrengst 160cc van 2 kanten en duurt maar 15 minuten.

Ik kolfde tot nu toe elke 3-4 uur dus eigenlijk tegelijkertijd dat baby flesje krijgt. Nu mijn opbrengst is dubbel voor wat ze op krijgt en wil ik niet elke 3 uur kolven. Vooral niet in de nacht kolven.

Hoe pak ik het aan om in de nacht niet te gaan kolven dus c. 6-7 uur overslaan? Zonder stuwing en zonder dan opbrengst naar beneden gaat (minder dan 160cc per keer).
    Ik wil nu nog zeker 4 weken gaan kolven (dus in totaal 6 weken na de geboorte) en daar overstappen naar het flesje denk ik.

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ik vrees dat je dat niet gaat lukken omdat je productie nog niet stabiel is. Bij mijn zoontje heb ik ook ft gekolfd, hij sliep wel door maar in het begin zette ik de wekker 's nachts. Deed ik dat niet dan werd ik vanzelf trouwens wel wakker met twee grote meloenen. ;)
    Wel super knap dat je iig wil proberen om ft te kolven, het is weg zwaar maar ook fijn om je kindje toch het beste te kunnen geven.

3. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    niet stoppen...gewoon door kolven en alle extra invriezen..komt later goed van pas als je sprongen en ongesteldheids dips enz hebt.

Ik heb 3 maanden netjes om de 2 uur gekolft..dus als hij dronkt kolfde ik na (hij dronk wat ik de vorige keer gekolft had op en dan kolfde ik mezelf leeg) hij kon niet bij mij drinken en met 3a4 maanden heb ik hem door volhouden en veel proberen terug aan de borst gekregen.

maar het is nooit lekker gaan lopen helaas...het bleef gevecht en hij had liever de fles.....:( daarom heb ik het op gegeven met 1 jaar bijna, want hij beet, hij draaide, hij kneep, hij lachte en liet alles lopen.....niet leuk dus! En drinken ergens anders als in mijn donkere slaapkamer ging helemaaaal niet!!

Kolven had ik geen zin in meer :)

Succes!!

4. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik heb bij mijn jongste 10 weken fulltime gekolfd.
    Ik kolfde als hij zijn fles dronk en als mijn man het niet kon doen kolfde ik voor/na het geven van de fles.
    Op zich was het prima te doen, ik kolfde enorme voedingen. M'n koelkast stond er helemaal vol mee. Ik maakte trouwens geen voorraad om in te vriezen, ik liet het binnen 3/4 uur op drinken.
    Het lukte mij trouwens wel om 's nachts over te slaan. Ik ben gelijk na de kraamtijd (na 10 dgn) begonnen met kolven en mijn productie was stabiel genoeg om de nacht over te slaan. Ik had dan 's ochtends wel een enorme hoeveelheid melk, maar die verdeelde ik dan over 2 flesjes.
    Als ik merkte dat ik minder melk had kolfde ik gewoon tussendoor nog even wat extra.
    Je kan vrij makkelijk berekenen hoeveel melk je kindje nodig heeft. Als je daar aan komt met kolven is je productie stabiel genoeg.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Blijf kolven!als je nu gaat minderen stort het snel in. Wat bedoel je met over vier weken over op fles? je flest nu toch al? Juist tussen de 6 en 10 weken zie je heel vaak dat kinderen die aanvankelijk niet aan de borst kwamen de borst wel goed gaan pakken. De wangzakjes zijn dan wat gegroeid waardoor het makkelijker voor ze wordt. Gewoon elke dag blijven oefenen.

6. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ik zou ook zo blijven kolfen, alles wat extra is invriezen...
    Je productie is idd nog niet stabiel genoeg.
    Na 3 maanden kon ik pas minder gaan kolven en tot die tijd om de drie uur ( maar had ook borstontstekingen )...
    Verder een lactatie kundige inschakelen die samen me jou/ jullie kijkt naar het aanleggen etc...
    Ik hoop voor je dat het lukt om je kleintje alsnog aan de borst te krijgen...!
    Succes!

7. Black Roses

Black Roses Niet meer actief

Mijn dochter wilde ook echt niet aan de borst. Weken lang geprobeerd... maar voor haar kolfde ik ook. Was toen nog niet zo heel erg doordrongen van het feit dat je zeker met kolven, er heel hard aan moet trekken om je productie op te bouwen en op peil te houden. Kolfde overdag ook om de drie uur, soms iets vaker en 's nachts een keer, als ze wakker werd voor een voeding. Maar na zes weken was het over en uit, helaas.

Snap dat je nu al het gevoel hebt constant aan dat apparaat te hangen, maar het is niet voor altijd en later hebben jullie er alleen maar profijt van. En een lactatiekundige inschakelen is zeker een goed idee. Had ik achteraf ook moeten doen met mijn borstweigerende dochter, maar ja, al zo'n zware bevalling gehad en helemaal geen zin in het gedoe... helaas.
    Succes in elk geval, super dat je iig kolft voor je dochter!

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Over 1 maand wilde ik overstappen naar kunstmelk dus want kolven 4 weken voor mij meer dan genoeg denk ik...

LK had ik al 2 stuks zelfs dus alles geprobeerd alle adviezen etc uiteindelijk besloten kolven. Ik heb emailtje gekregen met schema voor kolven dat ik het elke 3 dagen kan verschuiven en zo komen voor 2 keren per dag kolven.

Ik kolf nu welk elke 3-3.5 uur maar kan makkelijk 6-7 uur overslaan ik krijg geen stuwing (borsten voelen wat voller maar valt wel mee). Ik kolf nu als ik elke 3 uur kolf 100cc, als ik 1 kolfbeurt overslaan dan c. 160cc
    Op dit moment voldoende voor haar maar mijn productie is niet enorm en gaat ook niet vooruit: ik kolf nu week al elke 3 uur en het is 80-100 cc max altijd na 10 minuten komt er gewoon echt niks meer uit ik hou het nog +5 minuten tot 15 volledige minuten altijd aan.

Maar omdat mijn dochtertje stabiel elke 2,5-3,5 uur eten vraagt en snachts altijd 1 keertje kolf ik toch snachts ook.
    Ik vries niet ik heb altijd +1 extra flesje te staan en zo geef ik haar altijd wat ik eerder afgekolfd had.

Op zich wel te doen ik kijk dan hoe ik het vol kan houden later...
    Lastigste is dat ze heeft vaak kraampjes van mijn melk en dat bleef soms 4-5 uur en dan kan ik niet eens naar de wc laat maar staan kolven... als mijn man thuis is kan hij haar overnemen maar als niet dan sta ik allen voor.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Waarom denk je dat de kramp door jouw melk komt?
    Krampjes horen er (helaas) soms bij..
    Als je het gevoel hebt dat ze erg veel last van heeft,loop even langs de apotheek,er zijn een aantal middeltjes die je kan gebruiken tegen krampjes!
    Of maak even een afspraak met de huisarts.
    Ik weet hoe het is,een 1e kindje,dat je het gevoel hebt dat je niet eens even kan douchen...een babietje kan gewoon heel veel werk zijn. Het eist veel van je,lichamelijk en geestelijk.S'nachts weinig slaap,overdag rommelig. Het heeft tijd nodig om een "ritme" te vinden waar jij en je kindje samen goed bij gaan.
    Enne...wat betreft er alleen voor staan...als je zelf niet full-time werkt,dan hou je dat!
    Ik ben op de dagen dat ik vrij ben,nog steeds erg blij als mijn vriend thuiskomt hahaha :$;)

10. Black Roses

Black Roses Niet meer actief

Als je nu krampjes heeft, is het een goed idee om nog even te blijven kolven. Met een week of 6 - 7 is het op zijn ergst. Met overstappen op kunstvoeding verminder je de krampjes niet! Het is koeienmelk die sterk industrieel bewerkt is met allerlei toevoegingen van kunstmatig gemaakte stoffen, no waaaay dat dat beter is voor haar en haar krampjes dan jouw eigen melk!

11. brilsmurfin

28 mrt 2013
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kolf al sinds januari, mijn kleine weigert sinds het begin mijn borst, hij kan een paar slokken nemen maar daarna is het een gevecht. Zelfs de hulp van 2 lactatiekundigen hadden geen baat.

Dus ik blijf lekker kolven. Als je kleine krampjes heeft moet je even infacol halen bij de apotheek, hielp heel goed bij mijn kleine en nu nooit meer last van. Trouwens van kunstvoeding krijgen ze nog veel meer krampen dus als ik jou was zou ik even volhouden.

Ik zet echt 's nachts mijn wekker er niet voor maar zodra die kleine wakker wordt en ik hem een flesje heb gegeven zet ik hem een beetje rechtop naast me op de bank om de melk te laten zakken en dan kolf ik gauw even. Omdat ik dan langer niet heb gekolfd heb ik dan een grotere opbrengst dan overdag maar dat gaat inderdaad de vriezer in of als aanvulling op kleinere opbrengsten overdag of regeldagen.

Succes!

Deel Deze Pagina